אדם ששילם מס הכנסה בסכומים הגבוהים מאלו שהיה אמור לשלם על פי החוק, זכאי לקבל החזר מס בסוף השנה. ישראלים רבים שעובדים כשכירים כלל אינם מודעים לעובדה שגם הם יכולים  לקבל לא מעט כסף בחזרה.

בניגוד לשנה 'רגילה', בשנה החולפת היו אירועי מס רבים - גם עבור שכירים. יציאה לחל"ת, הארכתו, פיטורים, מענקים, קיצוצי שכר ועוד הינם פקטורים שיכולים להשפיע על חישובי המס שלנו. רבים חושבים שמדובר במשהו שרלוונטי רק לעצמאיים הממלאים דו"ח שנתי, אך לא כך הדבר. חישוב המס שיוטל עלינו, אינו גזירה משמים וכולנו - עצמאיים, כמו גם שכירים - יכולים לשלם מס מופחת באמצעות תכנון נכון וחכם.

בעוד שעצמאי מחויב לדווח לרשות המיסים באמצעות דוח שנתי על כלל הכנסותיו, השכיר איננו מחויב לעשות זאת - למעט מקרים מיוחדים (כגון, בעל הכנסה גבוהה, בעל שליטה וכו')- ולכן במקרים רבים מפסיד כסף שיכול היה לקבל.

לאחר תום שנת המס נערכת התחשבנות סופית מול העצמאי, שבעקבותיה יזוכה בהחזר מס או לחילופין יחויב בתשלום מס - וזאת בהתאם לתוצאה העסקית והמיסוית המתקבלת מהדוח שהוגש (שומת מס). לשכיר, לעומת זאת, מוקנית במרבית המקרים פריבילגיה הנקראת "דוח להחזר מס".

הגשת הדוח נעשית באופן וולנטרי, לכן רק אם יבקש השכיר מיוזמתו שיערך לו חישוב מס באמצעות הדו"ח, אזי רשות המיסים תערוך חישוב זה ותנפיק שומה בהתאם לתוצאה.

יש להדגיש כי ברגע שהוגש הדוח, רשות המיסים מחיובית לערוך את חישוב המס ובמידה ותוצאת החישוב (שומה) מראה על תשלום מס בחוסר, יאלץ השכיר לשלם את יתרת המס. לכן, לפני שאתם מגישים את הדו"ח, מומלץ מאוד להסתייע ביועץ מס ולעשות תחשיב טרום ההגשה – כדי שלא תמצאו את עצמכם בסוף במצב ההפוך ממה שתכננתם.

איך יכול להיות שמגיע לשכיר החזר מס, אם כל המיסים שלו משולמים דרך התלוש?

נקודת המוצא היא שלרוב אין טעויות בחישוב המס בתלושי השכר. כיום, התלושים נערכים באמצעות תוכנות מחשב ייעודיות, ומנפיקי התלוש לרוב הינם אנשי מקצוע מיומנים בתחומם. אבל, יש לזכור, שבתלוש מחושב המס בהתאם למידע הידוע למעביד הנוכחי בלבד, בעוד שהחוק רואה את העובד באופן אישי ונרחב יותר.

לצורך הדוגמה ניקח עובד שעבד בחלק משנת המס אצל מעסיק מסוים. המעסיק אינו יודע נתונים בגין עבודתו הקודמת של העובד, ומבצע את תחשיב המס רק בגין משכורתו הנוכחית ללא התחשבות בהכנסותיו הקודמות - מה שמביא לתוצאת מס מוטעית מיסודה.

מה יכול לגרום לחישוב מס מוטעה בתלוש?

חישוב המס מושפע מנתונים רבים ונערך על בסיס שנתי ולא חודשי, וישנן לא מעט סיבות שעלולות להוביל לטעויות חישוב. הנה כמה דוגמאות נפוצות:

עבודה במספר עבודות במקביל מצריכה תאום מס - תאום המס נעשה במשרדי השומה מראש ועל סמך תחזית הכנסות. לעיתים, בראיה לאחור ועם נתוני אמת התוצאה הסופית משתנה.

בני זוג נשואים הינם בעלי תיק משותף במס הכנסה (גם שכירים) - לכן הדוח המוגש משותף לבני הזוג. במקרים מסוימים ניתן להעביר זקיפה של תשלומים לביטוחי חיים וקופות פנסיה בין בני הזוג ומשם גם הטבת מס. מקרים אלה יכולים ליצור זכאות להחזר מס, במיוחד במצבים בהם אחד מבני הזוג איננו מגיע לחיוב במס (בשל שכר נמוך או נקודות זיכוי מרובות), או כאשר רק אחד מבני הזוג עובר בתלוש השכר שלו את תקרת הזכאות בגין ההפקדות.

תשלום לביטוח חיים / אובן כושר עבודה או הפקדה לקופת פנסיה שנעשית באופן עצמאי - כאשר תשלומים אלו לא נעשים דרך תלוש השכר, הם יכולים להעניק הטבת מס שהמעביד אינו מודע אליה ולא זוקף בתלוש השכר. כדאי לשים לב שהבנקים מחייבים בעלי  משכנתאות לערוך ביטוח חיים באופן עצמאי. לכן, כמעט כל מי שיש לו משכנתה יש לו גם ביטוח חיים באופן עצמאי שהמעביד איננו מודע לקיומו.

בהזדמנות זאת של בדיקת החזרי המס, מומלץ על הדרך לערוך גם בדיקה של עלות ביטוח החיים ולא פחות חשוב אפשרות למיחזור משכנתה (תשלום יתרת ההלוואה כנגד קבלת משכנתה חדשה בריביות ותמהיל אטרקטיבי יותר). בדיקת מהלך של מחזור משכנתה מומלץ מאוד בימים אלה ויכול לחסוך עשרות ומאות אלפי שקלים.

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ו/או ילדים המקבלים קצבת נכות - לא תמיד מקום העבודה מודע לעובדה כי ילדים בעלי צרכים מיוחדים מקנים נקודות זיכוי. כמו גם האפשרות של בני הזוג לבחור את מקבל ההטבה.

אשה/גבר שהיו בחופשת לידה - במהלך תקופת חופשת הלידה לא נתקבל שכר מהמעביד אלא מביטוח לאומי, מה שמוביל לכך שבשנת המס היו 2 מעסיקים שונים (המעסיק העיקרי וביטוח לאומי), שלא עשו תאום מס ביניהם. כמובן, שגם מצב בו נולד ילד בשנת המס והאב או האם לא עדכנו את המעביד, יכול להוביל לתשלום מס עודף בתלוש.

תשלום מזונות מקנה נקודת זיכוי - אם לא נתקבלה נקודת הזיכוי בתלוש, ניתן לדרוש אותה באמצעות החזר המס.

ניכוי במקור מהכנסות מניירות ערך/דיבידנד/ריבית וכו. הבנק מנכה מהכנסות אלא במקור, אך לעתים ישנם הפסדי הון משנים קודמות שניתן לקזז או הכנסות המתקבלות באמצעות מספר חשבונות בנק שאינם עורכים סנכרון ביניהם. כמו כן, ייתכנו גם רווחים בתחילת השנה, מהם מנוכה מס, ולאחר מכן הפסדים – מה שיוצר מצב שבו לא נערך ע"י הבנק קיזוז הפסדים אוטומטי.

תשלום מס שבח - אומנם, זהו חישוב קצת יותר מורכב, אבל כל מי שמכר נכס ושילם מס שבח, מומלץ מאוד שיבדוק זכאות להחזר.

תרומות למוסדות מוכרים - המדינה רוצה לעודד את האזרחים לתרום, ולכן מאפשרת להם לקבל החזר מס על תרומותיהם. מומלץ מאוד לשמור את הקבלות בעת התרומה ואם יש הוראות קבע כדאי לבקש פעם בשנה קבלה מרכזת. קבלות אלה יש לצרף לדוח המוגש.

כיצד אפשר לבקש את ההחזר ועל בסיס אילו דברים?

את תביעת ההחזר ניתן לבקש רק לאחר תום שנת המס ועד 6 שנים מתום שנת המס שעבורה מבוקש ההחזר. כיום, ניתן לבקש בגין השנים 2014 עד 2019. התביעה נעשית בגין כל שנה בנפרד ועל גבי טופס 135. לטופס התביעה יש לצרף מסמכים ואסמכתאות נדרשים, ובניהם טפסי 106 מכל מקורות העבודה. הדוח מוגש בגין שני בני הזוג.

אם אני בחל"ת, עדיין יכול להיות שאני זכאי להחזר?

בהחלט כן. הסבירות שאדם שקיבל דמי אבטלה (בין אם היה בחל"ת או פוטר מעבודתו) אכן שילם מס כנדרש יורדת באופן ניכר מאשר אצל אדם שעבד אצל מעביד אחד במשך שנה רצופה. לעיתים, קבלת דמי האבטלה גורמת לתשלום מס בראיה שנתית ביתר (כלומר לזכאות להחזר מס), אך לפעמים מובילה למצב הפוך של תשלום בחסר. במצב כזה הגשת דוח למס הכנסה תיצור חוב מס.

דנה זטלאוי כהן, סגנית נשיא לשכת יועצי המס (צילום: Q ELITE BEAUTY,  יח"צ)
דנה זטלאוי כהן, סגנית נשיא לשכת יועצי המס | צילום: Q ELITE BEAUTY, יח"צ

_OBJ

חשוב לציין שהחזרי מס הכנסה בגין שנת 2020 יהיה ניתן להגיש רק בשנת 2021. עם זאת, אני ממליצה גם למי שנמצא בחל"ת, או שהיה בחלק מהשנה בחל"ת, לבדוק את זכאותו להחזר מס.

האם היו שינויים מיוחדים השנה בכל הקשור למיסוי?

בכל שנה נקבעות מדרגות מס חדשות וערך נקודת הזיכוי משתנה. בהחלט יש לבדוק כל שנה בהתאם לחוקי המס והערכים שהיו קבועים בתקנות באותה שנה.

אם אני בחל"ת, מי משלם את הזכויות הסוציאליות שלי? 

כעיקרון, המעסיק אינו מחויב להפריש כספים לביטוח פנסיוני או קרן השתלמות במהלך החל"ת, אלא אם כן סוכם אחרת במסגרת הסכם קיבוצי או חוזה אישי. דמי ביטוח לאומי בגין החודשיים הראשונים של החל"ת ישולמו ע"י המעביד (בסכום קבוע בסך 348 ₪), אך הוא רשאי לנכות תשלום זה מהתשלומים העתידים לעובד. יש להדגיש שנושא זה נמצא בימים אלא במרכז השיח הציבורי ונכון להיום ניתנה למעסיקים על ידי ביטוח לאומי ארכה לתשלום זה - עד לשינוי חקיקה צפוי.

בתקופת החל"ת, בהעדר הסכם מיטיב, העובד אינו צובר ותק לצורך חישוב זכויותיו התלויות בוותק, כגון: חופשה שנתית, ימי מחלה, פיצויים והבראה. המעביד רשאי (בהעדר הסכם) בתקופת החל"ת לשלול מהעובד הטבות כגון רכב, טלפון נייד וכו' – ובהתאם לכך, יש לחשב את המס.

אני עובד מהבית - האם יש לי הקלה מסויימת במס הכנסה?

בתקופת הקורונה עובדים רבים נדרשים על ידי המעסיק לעבוד מהבית. במצב כזה, ישנה סברה מקצועית שמכיוון שהעבודה מהבית היא לצורך ייצור הכנסה ממשכורת, ניתן לדרוש הוצאות מסוימות לצרכי מס, ולהפחית את גובה ההכנסה החייבת ובכך גם את גובה תשלום המס (למשל חלק מהוצאות חשמל, אינטרנט, ועד בית וכדומה). הוצאות שלא ניתן יהיה לדרוש כאשר המעביד מעמיד לרשות העובד משרד, רכב, מחשוב וכו'. חשוב לציין כי רשות המיסים עדיין לא הכירה בסברה זאת ונכון להיום ישנו קושי בדרישת הוצאות אלה כך שלמרות שבראייה מקצועית כן ניתן לדרוש הוצאות מוכרות בעבודה מהבית, יש לבחון את הדבר לפני עריכת הדו"ח.

האם גם על החזרי המס יש לשלם החזר? כיצד הוא מחושב?

החזר המס משולם ישירות לחשבון הבנק וצובר הפרשי הצמדה וריבית. מאחר ומדובר בתשלום מס ביתר, הכסף המתקבל היננו בגדר החזר ולא מחושב כהכנסה עתידית ופטור ממס..

נקודה מעניינת מראה שתשלום בגין שכר טרחה למייצג (יועץ מס או רואה חשבון) לצורך הליך הגשת הדוחות לרשות המיסי, מוכר כהוצאה מוכרת גם לשכיר ולמעשה מפחיתה את ההכנסה החייבת בתשלום מס ויוצרת באופן מעשי זכאות להחזר מס עתידי.

לסיכום, עולם המס מורכב מאוד והמורכבות הזאת איננה פוסחת על העובדים השכירים. דווקא השנה, שחלו כל כך הרבה תמורות רבות במקומות העבודה והשכר המורכבות אף עולה. מומלץ לכל אדם להיעזר ביועץ מס הבקיא ברזי החוק, ולבדוק באופן פרטני את זכויותיו במס הכנסה. במידה ויתגלה כזכאי להחזר, עליו לבצע הליך מסודר של בקשה.

הכותבת דנה זטלאוי כהן, עומדת בראש משרד ייעוץ מס, המתמחה, בין היתר, בתחום החזרי מס לשכירים. סגנית נשיא לשכת יועצי המס.