אמש החמיר משרד הבריאות את ההנחיות בנוגע להתקהלות והתכנסות, והורה כי לא יתאפשרו התקהלויות של מעל ל-100 איש במקום אחד (חריגים כרגע הם בתי הספר). בעקבות כך בוטלו מופעים, הצגות ואירועי תרבות רבים כמו גם חתונות ואירועים פרטיים. כבר בשבוע שעבר עם מתן ההנחייה לאיסור התקהלויות של מעל 5,000 איש, קמה זעקה בעולם התרבות והאירועים, ובמוצ"ש שעבר הם התאספו לכינוס חירום של התעשייה, כעת הם יוצאים למחאה.

בעקבות הנחיית משרד הבריאות - נזקי הפגיעה בעולם התרבות, האירועים והמופעים יעמדו על מיליארד שקלים עד לסוף חודש אפריל, טוענים במטה המאבק. "במצב הנוכחי התעשייה כולה תקרוס תוך שבועות בודדים- ממשלת ישראל חייבת להכריז על תכנית חירום רחבה הכוללת מענקי הישרדות במטרה להצלת מאות אלפים שצפויים להיפגע באופן מיידי" הם אומרים. "ההנחיות החדשות של משרד הבריאות הן המסמר האחרון בארונו של עולם התרבות והאירועים הישראלי. אם עד כה עוד קיווינו להתאוששות, כעת ברור לכל עד כמה אנו זקוקים לסיוע ממשלתי וליצירת רשת בטחון כלכלית לתעשייה כולה. אנו מודאגים היום באשר לעתידם של אלפי עסקים קטנים ובינוניים, ולפרנסתן של מאות אלפי משפחות עובדים בתחום, שלא ברור מה יעלה בגורלן בחודשים הקרובים".

במפגן מחאה שהתקיים היום (ה') בשעה 13:00, התכנסו מאות חברי תעשיית התרבות, האירועים והמופעים בגני יהושוע ברכבים ומשאיות והשמיעו צפירה בת דקה על מנת להזהיר מקריסתה של התעשייה. "אם עוד הייתה בנו תקווה שנחלץ מהמשבר הזה, הנחיות משרד הבריאות המעודכנות סתמו את הגולל על כך. זהו הרגע הקריטי שבו הממשלה צריכה להבין שתעשיית התרבות, האירועים והמופעים עומדת לקרוס. אנו זקוקים להזרמת חמצן מידית ולמיקומו של עולם התרבות בראש סדר העדיפויות לקבלת הסיוע, מענקי הישרדות דחופים, כדי שנוכל להבטיח את עתידם הכלכלי של אלפי עסקים קטנים ובינוניים שמרכיבים את התעשייה הזאת", מסר יוני פיינגולד, יו"ר איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה בישראל, "התכנסנו כאן היום כדי לצעוק מדם ליבנו, לזעוק את זעקתה של תעשייה שלמה שעומדת בפני קריסה, מאות אירועים שבוטלו ועוד צפויים להתבטל, אלפים שעומדים בסכנת פיטורין ונזק כלכלי צפוי של מיליארד ש"ח רק עד לחודש אפריל כשהעתיד הרחוק לוט בערפל".

יוני פיינגולד יו"ר איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה בישראל  (צילום: מטה המאבק)
יוני פיינגולד יו"ר איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה בישראל ועו"ד רועי כהן נשיא להב | צילום: מטה המאבק

במטה המאבק מבהירים שזו פעילות מחאה ראשונה מתוך נסופות שעומדות לבוא "זו סנונית ראשונה מבין הרבה פעולות שאנחנו הולכים לעשות", אמר אלירן ברדוגו, מפיק אירועים, "זה הזמן לעשות את הפקת חיינו, לנצח כולנו ביחד כדי להציל את התעשייה שלנו מקריסה במשבר הגדול ביותר שידעה".

"בסופו של יום, בריאות הציבור לא תוכל לבוא לידי ביטוי אם לא נוכל להביא  אוכל הביתה. בתעשיית המוזיקה מעבר לאומנים יש צוותי ענק שעובדים ללא הפסקה: נגנים, מוכרי כרטיסים, עובדי במה, צוות טכני ועוד ועוד, שרשרת עצומה של אנשים שלהם ההשלכות הן הרסניות" אומר שאול מזרחי, הבעלים של מועדון הברבי.

שאול מזרחי, בעלים של מועדון הברבי (צילום: מטה המאבק)
שאול מזרחי | צילום: מטה המאבק

טענתם של מארגני המחאה היא, כי בעקבות המשבר שנוצר עם התפשטות נגיף הקורונה והרחבת ההנחיות של משרד הבריאות, אלפי עובדים בתעשיית התרבות והאירועים, המונה כ-150,000 מועסקים, צפווים לאבד את עבודתם בטווח הקצר. 

היום חשפו מובילי המאבק את דרישותיהם המידיות שמטרתן להציל את התעשייה ולצלוח את המשבר.

דרישות ועד הפעולה:

  1. הקמת קרן סיוע חירום בסך מיליארד שקלים, לתמיכה מיידית בתחום התרבות, האירועים והמופעים, ניהול הקרן על ידי נציגי תעשיית התרבות, האירועים והמופעים, משרד הכלכלה, משרד האוצר ומשרד התרבות והספורט.
  2. הרחבת הקרן התומכת באמנים במצוקה כקרן תמיכה בעסקים הזעירים של תעשיית התרבות, האירועים והמופעים.
  3. דחיית המיסים באופן מיידי- מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ.
  4. טיפול בזכויות הסוציאליות של העובדים שיצאו לחל"ת.
  5. הכרה בעצמאים ובפרילנסרים לצורך קבלת דמי אבטלה וזכויות סוציאליות.
  6. הקמת מטה חירום לאומי להצלת תעשיית התרבות, האירועים והמופעים בשילוב זרועות של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים.

בנוסף קוראים במטה המאבק לסולידריות ואחדות של כלל החברה הישראלית, וקוראים לחברות החזקות ורשויות לתמוך בספקים בעת המשבר, "זה הזמן להתייצב לצידנו ולסייע להציל את מקור פרנסתם של עשרות אלפי משפחות בישראל".