מה הקשר בין תחושת הזנחה בילדות לביצוע מעילות במקום העבודה, מדוע החברות לא מצליחות להשיב לעצמן את הכספים שגנבו עובדיהן ולמה אבהות פאסיבית תגדיל את הסיכון כי הבת שלך תמעל בכספים? 7 עובדות מרתקות שעולות מתוך מחקרים שנערכו על עבריינות תעסוקתית

בניגוד לגברים – הנשים שמועלות נותרות חסרות כל

לרוב, גברים שמועלים צוברים הון, כוח ושליטה עבור עצמם באמצעות מעשיהם העברייניים והם נותרים בעלי ממון ונכסים גם לאחר ההרשעה וריצוי העונש. להבדיל, מסבירה הקרימינולוגית הקלינית, ד"ר טלי שימקין, כי בחלק גדול מהמקרים, נשים מבצעות מעשים אלו עבור אנשים אחרים, "על פי רב עבור או למען גברים בחייהן, בן זוג, אב, אח, בן והן נותרות חסרות כל לאחר ההרשעה וגזר הדין". במאמר שכתבה בנושא ציינה כי החיים הופכים לבלתי נסבלים עבור האישה:  "ברב המקרים היא מבצעת עבירות בגפה, איננה מערבת בכך איש ושומרת בקפדנות על סודותיה, שקריה ופשעיה במשך שנים. כך היא מפתחת חיים כפולים שעם הזמן הופכים בלתי נסבלים עבורה עד שהיא מובילה לכך שדבר העבירה יתגלה. הגילוי כמוהו כפיצוץ עוצמתי שכן איש במקום עבודתה או במשפחתה לא ידע על מעשיה ואיש לא העלה בדעתו שהיא מעורבת בפשיעה".

מרבית הכספים שהעובדים גונבים לא מוחזרים למעסיק

דוח חדש של האגודה העולמית למבקרי הפנים, שעוסק בהונאות עובדים מגלה כי כעשירית מהארגונים מצליחים להחזיר את מרבית הכסף או את כולו בעוד 20% לא מצליחים להשיב אגורה. רו"ח עופר אלקלעי, ממשרד 'אלקלעי מונרוב' שעוסק בביקורת חקירתית, מציין כי הממצאים מאפיינים גם את הנעשה בישראל "קיים קושי ממשי להשיב את הכספים שנגנבו היות ולרוב העובד אינו חוסך אלא מבזבז אותם והם משמשים לצורך מחייה שוטפת, למימון הימורים או להחזרת חובות".

המועלים לא מפחדים מהמשטרה

על פי הדו"ח של הארגון לחקר מעילות, ככל שהסכום שנגנב גדול יותר, כך היקף הכספים שמוחזרים נמוך יותר. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמעילות קטנות היקף, קל הרבה יותר למועל לארגן כספים ולסגור את הסיפור מול המעסיק, כתנאי לאי דיווח במשטרה במקרים רבים, העובד פונה לבני משפחה או נוטל הלוואה והחוב מסולק בשקט. "אולם כאשר סכום המעילה מגיע למאות אלפים ואף יותר, האיום בהגשת תלונה לא יעזור בהשבת הכסף", מציין אלקלעי ומוסיף כי לרוב, הנכס היחיד שיש לעובד זה בית המגורים שלו אך המעסיק אינו יכול לאלץ אותו למכור אותו, מה גם שלבת או בן הזוג יש זכויות בו. העובד אומר לעצמו, "אני לא אאבד גם את מקום העבודה, גם את הבית וגם את שמי הטוב. לפחות שהבית ישאר".

קח את הכסף וברח (אילוסטרציה: Shutterstock)
אילוסטרציה: Shutterstock

המניע הנסתר של נשים מועלות – חויית הזנחה מגיל צעיר והרצון לרצות ולהושיע

מניסיונה הקליני של ד"ר טלי שימקין עולה כי נשים שמעלו נראות נורמטיביות אך סיפור חייהן הינו מורכב ומתעתע. בדרך כלל הרקע שלהן במשפחת המוצא כולל הזנחה או התעללות רגשית. בילדותה, משפחתה הותירה אותה 'בלתי נראית' באופן קיצוני, כאשר דמות האם מוצגת כמזניחה, מתעלמת, מניפולטיבית, מפחיתת ערך, ומעדיפה את ילדיה האחרים, והאב הינו פאסיבי וחסר קול. ילדה שחשה במשפחתה מוזנחת ונטושה עושה הכול כדי להגן על עצמה מפני העזובה, להסתדר בכוחות עצמה ולהנכיח את עצמה בתא המשפחתי. היא הופכת ל"כל-יכולה", מצילה, מרצה ומושיעה כילדה ובהמשך גם כאשה בוגרת. זאת, כמנגנון הסוואה של החסך הרגשי והבדידות שהיא חווה וכצורך בסיסי להשיג אהבה, הכרה והערכה מצד הסביבה. בחשיפה למצוקה כלכלית מצד מי מיקירה ובהינתן גישה לכסף במקום העבודה – היא חוצה את הקווים אל העבריינות, כדור השלג מתדרדר במדרון חלק שקשה לעצרו. בדרך כלל לא מדובר בתכנון מוקדם של הונאה ומעילה בסכומי עתק, אלא בנסיבות חיים המובילות למעילה באופן מתמשך והדרגתי, על רקע חסך רגשי עמוק שמוליד צורך עז לרצות, להציל ולהושיע.

הכי יעיל להלשין על החבר שלך

המלשינון או בעגה המקצועית " הקו החם", הוא אמצעי יעיל מאוד לגילוי מעילות במקום העבודה. על פי נתוני איגוד חוקרי המעילות, למעלה מ 40% ממקרי המעילה מתגלים באמצעות הלשנה מצד עובדים בארגון. חרף זאת, מסביר רו"ח אלקלעי, שיעור החברות בישראל שהתקינו אמצעי זה,  למרות שאינן מחויבות בכך - עומד על אחוזים בודדים. בנוסף,  מתברר כי קיימת חוקיות מעניינת – בעוד שהונאה שהתגלתה באמצעות הלשנה של עובד, עומדת בממוצע על 149 אלף דולר, כאשר מדובר על כזו שהתגלתה במקרה, הסכום שלה קופץ ל-325 אלף דולר. כמו כן, ככל שתקופת עבודתו של העובד בארגון ארוכה יותר - כך הנזק עולה. עובד עבריין שהועסק מעל 10 שנים בארגון גרם לנזק ממוצע של 229 אלף דולר, לעומת נזק ממוצע של 25 אלף דולר לעובד שנמצא בארגון פחות משנה.

משתלם לבצע מעילה בישראל?

אתי אלון, עבריינית הצווארון הלבן הידועה בישראל, נשלחה ל 17 שנות מאסר על גניבת למעלה 254 מיליון שקל בפרשת הבנק למסחר. אין ספק שמדובר על יריעת זמן ארוכה אולם הכל יחסי. כך למשל, בית המשפט בדובאי גזר על שניים שהיו מעורבים במעילה של 13 מיליון דולר, עונש של 517 שנות מאסר בפועל.

וורקוהוליק או גנב?

מתעקש שלא לצאת לחופשה? מדובר על אחת מהנורות האדומות המובהקות להעלאת חשד כי יש לך מה להסתיר. המחקר בתחום מעלה שורה של אינידקטורים מוקדמים לגבי מעורבות של עובדים במעילות. כך למשל, מציין אלקלעי, כי מדובר על עובדים שבאופן קבוע עובדים שעות נוספות, בעיקר כאשר עובדים אחרים לא נמצאים סביבם. עובדים שבאופן קבוע מבקשים לקחת עבודה לביתם, רכישות חריגות של עובדים בחיים הפרטיים שלהם אשר אינן עומדות בקנה אחד עם ההכנסה של עובדים אלה והוצאות נסיעה מופרזות במסגרת עבודה.