השנה היא 2020, ונראה שכבר תקופה ארוכה התוכן הדיגטלי שולט בחיינו – פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק (מה זה?!), יוטיוב וכן גם בלוגים. זה אולי לא מרגיש ככה אבל בלוגים הם דבר שעדיין חי ובועט, והם אפילו יכולים להפוך לעסק מצליח, יונית צוק, "הבלוגריסטית", היא הוכחה לכך.

מי את?

"יונית צוק, הבלוגריסטית, בת 40, נשואה למגדלור, אמא של מינימי ויוניקורן". 

מה את עושה?

"אני יועצת, מרצה ומפתחת אסטרטגיות תוכן דיגיטלי, בדגש על פלטפורמות הבלוגים. העשייה שלי היא רב מימדית וכוללת ניהול קהילת כותבי בלוג, הכשרה, הדרכה ולימוד אודות בלוגים כתחביב, כמקצוע וכפלטפורמת שיווק; אני מחברת בין מותגים ליוצרי תוכן בבלוגים לטובת שיתופי פעולה מסחריים. בנוסף אני מרצה על תוכן דיגיטלי, מיתוג אישי ברשת ופיתוח מקורות הכנסה מבלוג" מספרת יונית. 

היא התחילה להתעסק באופן מקצועי בתוכן דיגיטלי לפני כעשור, "עוד לפני שזה היה פופולארי ועמוס במילים מפוצצות כמו סטוריטלינג, אסטרטגיית תוכן ותוכן שיווקי", היא מציינת. 

יונית פתחה את בית הספר הראשון לבלוגים בישראל, בשם הפרלמנט, "פעם בשנה אני מכשירה מחזור של כותבי בלוגים במטרה להביא אותם למימוש המטרה שלהם באמצעות הבלוג, על ידי קבלת כלים של כתיבה, שיווק ופיתוח תכנים באמצעות פלטפורמת הבלוגים. " בנוסף היא מרצה בארץ ובעולם בנושאי תוכן דיגיטלי, כתיבת בלוגים ופורמטים להכנסה מבלוגים; עוזרת לארגונים ומלווה עסקים שרוצים לשווק דרך תוכן דיגטלי; מחברת בין בלוגים ומותגים לטובת שת"פים מסחריים  ועוד.

איך מתפרנסים מזה?

"פרנסה מבלוגים זה דבר מורכב וכדאי לשים לב שלוקח זמן עד שבלוג יכול להניב אפשרות להכנסה. תוכן מייצר מערכת יחסים של מותגים עם הלקוחות, של עסקים עם לקוחות פוטנציאלים", מסבירה יונית, "לכן ככל שעסק או מותג יכתוב תוכן יותר קוהרנטי, אותנטי ומשכנע, כך מערכת היחסים בין העסק ללקוחותיו תתהדק ותעמיק"

צוק מסבירה כי בעוד בלוגים בשפה האנגלית מקבלים טראפיק נרחב מהעולם כולו, ולכן מכניסים כסף מהבלוג בלבד, בארץ, המצב קצת שונה. "צריך להיות יותר יצירתיים, בעיקר בשל המגבלה של קהל היעד הקורא בעברית. לכן, רוב הבלוגרים שמרוויחים כסף מהבלוג, מרוויחים לא רק משיתופי פעולה מסחריים אלא גם מכתיבת תוכן לאחרים, מייעוצים, הרצאות ופעילויות אוף ליין מחוץ לגבולות הבלוג. אחד היתרונות של בלוג, זה שהוא מייצר קהל נאמן, שעוקב לאורך שנים אחרי הבלוג ומפתח איתו מערכת יחסים עמוקה."

יונית צוק, הבלוגריסטית (צילום: איילת לנדאו)
צילום: איילת לנדאו

איך נראה יום עבודה שלך?

"תלוי, משתנה מאוד, וזה אחד היתרונות של יצירת מקום העבודה שלך: יש ימים בהם אני כל היום במשרד מלווה אנשים בייעוצים לגבי כתיבת תכנים והקמת בלוג; יש ימים בהם אני מרצה בחוץ בארגונים שהזמינו אותי לפתוח להם את הראש; בימים אחרים אני לבד במשרד כותבת את הפוסט הבא שלי בבלוג או מקליטה פודקאסט אותו אני משלבת בבלוג, או פוגשת את חברי הקהילה על כוס קפה ומתכננת את נושאי הכנס הבא או את החיבורים עם המותגים", היא מספרת.

"יש  גם ימים בהם אני בוחרת לקחת חופש בבוקר ולעבוד בלילה, זה גם חלק מהיתרונות של העצמאות." מצד שני, מודה יונית "לפעמים אני מרגישה לבד, או עייפה מזה שצריך כל הזמן לשווק, ולכתוב, ולהפיץ, ולהיות בנוכחות ברשת -כמעט ללא הפסקה, זה מעייף לפעמים."

איך הגעת לעסוק בזה?

"כמו הרבה דברים יפים, ממש במקרה." במהלך חופשת הלידה עם ביתה הראשונה, פתחה יונית בלוג אישי "כתבתי בו את קורותי בתור אם צעירה, לא חשבתי שמישהו יקרא את הבלוג, חוץ מאימי ומהאחותי, אבל הסתבר לי שעוד אנשים - בעיקר נשים ואמהות, מצאו נחמה בתכנים שכתבתי". 

במקביל היא התחילה גם לקרוא בלוגים של אחרים, והתאהבה בפלטפורמה.  "הבנתי שקורה משהו בפלטפורמה הזאת ובשביל שאוכל לשיים זאת, הלכתי ללמוד תואר שני, שבמסגרתו חקרתי את עולם הבלוגים בעבודת מחקר שעשתה גלים ופורסמה בעיתון אקדמי בינ"ל בתחום התקשורת והוצגה על ידי המנחה שלי ד"ר עידית מנוסביץ בכנס ביפן."

בהמשך למחקר שלה, פתחה יונית בלוג נוסף, הפעם בנושא - עולם הבלוגים. "התחלתי לכתוב את מה שאני יודעת ולומדת בתחום, בפיסות מידע קטנות וקלות לעיכול. לאחר שנה של כתיבה קוהרנטית בבלוג המקצועי, הבלוג הפך מתחביב למקצוע מכניס". 

בזכות הבלוג, היא מספרת, הגיעו אליה לא מעט עבודות " הציעו לי עבודה בתור מנהלת אתרי אינטרנט, ביקשו ייעוצים וסדנאות, ואני התחלתי ללמד באופן פרטי. ככל שהמשכתי לכתוב בבלוג, כך העסק שלי גדל, ועימו ההזדמנויות שנוצרו." 

גם היום, יונית לא עוצרת לנוח על זרי הדפנה "אני מקפידה להמשיך ללמוד את התחום, בעיקר באמצעות כנסים וקורסים בחו"ל, כי שם הם מתקדמים מאוד בתחום ויש עוד לאן להתקדם. "

מה צריך לעשות מי שרוצה לעסוק בתחום?

"בשביל לפתוח בלוג, צריך סבלנות. קודם כל. לאחר מכן צריך להבין מה המטרה שלכם בפתיחת הבלוג - האם זה תיעוד, תרפיה, או מיתוג אישי או מקצועי, במידה והמטרה היא הכנסה כלכלית, צריך, כבר מלכתחילה לחשוב על הבלוג כעסק, הווה אומר להשקיע בדבר את מה שצריך מבחינת השקעה כספית, זמן ותוכן."

יונית מסבירה שאפשר לקחת קורסים וסדנאות בתחומי הבלוגינג, שיווק דיגיטלי, כתיבה והפצה בשביל ליצור התקדמות יותר מהירה לעבר המטרה, וכמובן לקרוא את הבלוג שלה- הבלוגריסטית שמפרט בצורה מאוד מסודרת על עולם הבלוגים.

"אני רואה הרבה בלוגים שנפתחו ולאחר זמן קצר נסגרו כי לא היתה להם הסבלנות הראויה, או כי בנו את הבלוג בצורה שגויה שלא מאפשרת להם להתקדם, חבל שהם לא לקחו ייעוץ או ליווי לטובת ההתפתחות שלהם", היא אומרת, "מצד שני, יש בלוגים מאוד מצליחים , שלמדו את התחום בעשר אצבעות. בדרך כלל אלו בלוגים שנפתחו לפני חמש שנים והיה להם מספיק זמן לטובת למידה. היום בלוגרים רוצים להצליח ומהר, זה לא מובטח כמובן, בעיקר כשלא לוקחים אנשי מקצוע מתאימים". 

יונית צוק, הבלוגריסטית (צילום: איילת לנדאו)
צילום: איילת לנדאו

מה עשית לפני שהתחלת עם זה?

"הייתי קופירייטרית ועורכת תוכן ראשית של אתרי דיסקונט, בתקופה הזאת העברנו את האתרים השיווקיים לפלטפורמות אינטרנט חדשות, עבדנו על דיוור תוכן בסגמנטציה אוטומטית, פיתוח והתאמת האפליקציה לסלולארים החדשים, הכנסת רשתות חברתיות וכתיבת תוכן בצורה שהגיונית לקהל הלקוחות - זה היה הזמן הנכון והמקום הנכון ללמוד דיגיטל, בימים בהם הדיגיטל התחיל להבנות ולהתפתח למה שהוא היום. "

"מצחיק אותי להזכר בהתרגשות של הפלא הזה של הדיגיטל שנגלה לנו כל יום בעבודה. עבדתי עם צוותים מוכשרים מאוד של תכנון, פיתוח ועיצוב."

מה הדבר הבא מבחינתך?

"שנה שעברה סגרתי מתחם פיזי שבניתי לאחר שנה של פעילות, המתחם היה מיועד לסדנאות והרצאות לקהילת הבלוגים בישראל. זה היה חלום מטורף שיזמתי ובניתי בעשר אצבעות בהשקעה כספית גדולה ועם המון אמונה ואהבה. סגרתי אותו כי בשורה התחתונה הוא לא היה רווחי", מספרת יונית. "לכן אני חושבת שהתרחבות עסקית כרגע, זה לא יהיה שוב במתחם פיזי. אבל אני תמיד שמחה לבוא לארגונים ולהרצות בנוגע לתכנים שקשורים למיתוג אישי ברשת."

"באפריל אני אהיה בכנס מקצועי של שלושה ימים בארה"ב שקשור לעולם התוכן הדיגיטלי, והחיבור בין שיווק למכירות, זה העולם הבא, איקומרס, משפיעני רשת, שגרירי מותג. העולם הזה מפתיע כל פעם מחדש, בעבר נוצרה לי הזדמנות לעבוד בסטארט-אפ בזכות הבלוג, באמת שלא חשבתי על אופציה כזאת, כשפתחתי את בלוג האמהות שלי, לפני עשור" היא מסכמת.