עובדים רבים לא נהנים מזכויותיהם החוקיות בתחום השכר ובתחום הזכויות הסוציאליות - כך לפי סקר שערכה חברת עוקץ מערכות, שבחן כ-2,500 תלושי שכר שהופקו על ידי 320 חשבי וחשבות שכר בתקופה שבין דצמבר 2017 ל-מאי 2018.

החברה בדקה את אלפי התלושים בשלושה פילוחים: עסק קטן, שבו עד 30 עובדים;  עסק בינוני, המעסיק 80-31 עובדים; ובתי עסק גדולים, המעסיקים 81 עובדים ויותר. על פי הנתונים, ככל שעסק קטן יותר, כך מספר הטעויות נוטה לעלות. בכל הנוגע לשעות נוספות, פדיון חופשה שנתית וחישוב ימי חופשה או משכורת לעובדים יומיים, בעסקים גדולים רמת הטעויות נעה בין 2%-6%.

בעסקים בינוניים המספרים מכפילים את עצמם, כאשר ב-12% מהתלושים שנבדקו נמצאו טעויות בחישוב שכר לעובדים שעתיים, למשל, וכ-13% מהעובדים לא קיבלו את ימי החופשה שהיו זכאים להם. זאת ועוד: 11% מהעובדים לא זכו לתשלום המגיע להם בעבור שעות עבודה נוספות.

 

בבתי העסק הקטנים, שיעור הטעויות מזנק. כל עובד חמישי בממוצע בעסק קטן סובל מטעויות בחישוב שכרו היומי, וכל עובד רביעי לא מקבל את מספר ימי החופשה השנתית המגיעים לו עם סיום יחסי העובד-מעביד. למעלה מ-16% מהעובדים לא מקבלים את התשלום הנכון בעבור שעות העבודה הנוספות שביצעו.

חישוב מספר ימי החופשה הוא משום מה עקב האכילס גם בארגונים הגדולים, שם נמצאו טעויות בכ-6% מהתלושים שנבדקו. על פי נתוני הסקר, ב-6.8% מהתלושים בממוצע אותרו טעויות הקלדה, וב-9.7% מתלושי השכר שהופקו לעובדים בעסקים קטנים נמצאו טעויות, כמו גם ב-8.5% מאלה שהופקו בבתי עסק בינוניים. עוד מראה הסקר כי ב-2.3% מהתלושים שהופקו על ידי חשבים בבתי העסק הגדולים אותרו טעויות רישומיות.

גם העובדים לא חפים מטעויות: טעויות הקלדה רבות נמצאו גם בטופסי 101 שאותם ממלאים העובדים בתחילת כל שנה, ואשר מוקלדים במחלקת השכר ומהווים אסמכתא למעביד למתן הקלות במס ולעריכת תיאומי מס בחישוב משכורת.

חיים מולכו, מנכ"ל משותף של חברת עוקץ מערכות, מפנה אצבע מאשימה לחשבי השכר. לדבריו, "חשבי השכר מהווים את אחת הפונקציות המהותיות בארגון. הם אלה שאחראים על מה שמופיע בתלוש השכר. שכיחות הטעויות נובעת, בין היתר, מהעובדה שרבים מחשבי השכר לא מקפידים לעבור השתלמויות מקצועיות. יתרה מכך, בישראל לא קיים חוק שמסדיר את סוגיית העיסוק בתחום חשבות השכר, בשונה למשל ממקצוע ייעוץ המס, שבו מייצגים שעובדים מול רשות המס בשם לקוחותיהם נדרשים לעבור הסמכה ולהוציא רישיון. חשוב להזכיר כי לא רק שטעות פוגעת בעובד, לעתים החלש, אלא שהתנהלות לקויה בתחום השכר מעמידה בסיכון את המעסיק וחושפת אותו לנקיטת הליכים משפטיים, הטלת עיצומים ותשלום פיצויים".

כתבה זו פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד: "מדובר בסוגייה משמעותית ביותר לציבור העובדים ולא רק החלשים שבהם. בעמותת ידיד מסייעים ליותר מ-6,000 עובדים בשנה בנוגע לזכויותיהם, ובמקביל אנו מעבירים קורסים והכשרות במסגרתם אנחנו מלמדים כיצד לקרוא נכון את תלוש המשכורת. בהכשרות הללו גילינו כי גם עובדים המודעים לזכויותיהם אינם מצליחים להבין במקרים רבים כיצד לקרוא את תלושי המשכורת המחולקים להם, וכי במקרים רבים הם מגלים רק בדיעבד על כספים שהיו מגיעים להם וששולמו בחוסר או כלל לא".