לראשונה שיעור האבטלה החודשי ירד מתחת ל-10%, כך פרסמו היום (רביעי) הלמ"ס. המשמעות המיידית היא קיצוץ של 10% בדמי האבטלה לכל מי שעדיין נמצא בחל"ת, החל מ-21 במאי. שר האוצר ישראל כ"ץ ביקש בעבר לבטל את קיצוץ דמי האבטלה אך הדבר לא צלח. שיעור האבטלה לחודש מרץ עמד על 9.5% לעומת 14% בפברואר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

משום שהאבטלה מחושבת לפי ימים, המשמעות היא קיצוץ מינורי בלבד בתשלום שיעבור ב-1.6 (כלומר תשלום דמי האבטלה של חודש מאי). מלוא הירידה תורגש בתשלום שיעבור ב-1.7, כלומר בחודש האחרון שבו ישולמו דמי אבטלה למובטלי הקורונה. 

שר האוצר ישראל כ"ץ רצה לבטל את ההוראה שקובעת את הירידה בדמי האבטלה, ואף הצהיר במפורש כי "דמי האבטלה יימשכו עד יוני". עם זאת, מכיוון שהדבר עוגן בחוק, השינוי שלו דרש תיקון חקיקה, דבר שלא הצליח לעבור במצב הפוליטי הקיים.

עם פרסום הנתונים היום, מסר כ"ץ: "אני מברך על עדכון נתוני האבטלה של הלמ"ס לחודש מרץ, שלפיו מספר המובטלים שנעדרו מעבודתם בשל הקורונה עמד בחודש מרץ על כ-9.5% (ללא מתייאשים). נתון זה מהווה ירידה משמעותית לעומת פברואר 21' שבו עמד הנתון על כ-14%". 

"נתון זה משקף את המשך המגמה החיובית והתוצאה הישירה של החזרת המשק לפעילות שהתאפשרה בזכות החיסונים ובזכות רשת הביטחון הכלכלית הנרחבת שפרסמנו לעצמאים, לבעלי העסקים ולמובטלי הקורונה, ואשר נתנה להם את התשתית הכלכלית לעבור את תקופת המשבר, ואת המשאבים לשוב לפעילות עם פתיחת המשק. 
כעת אנו פועלים במרץ להוציא לפועל סיוע מיוחד למעסיקים לקלוט אנשים שהיו מחוץ לשוק התעסוקה זמן רב, ובמקביל ממשיכים במתן תמריצים שיסייעו למובטלים ותיקים ומאיצים את התקציב ואת ביצוע ההכשרות המקצועיות למקצועות מועדפים בעלי שכר ופיריון גבוה". 

כמו כן, בימים אלה אני ממשיך לקיים עם בכירי האוצר דיונים רבים לשם התאמת וגיבוש מדיניות התעסוקה לאחר חודש יוני והצעדים הנדרשים, זאת בשים לב לירידה בנתוני האבטלה מתחת ל-10% והמגמה החיובית המסתמנת, הכול כמובן מבלי לפגוע באלו שעדיין אין ביכולתם לשוב ולעסוק במשלח ידם לאור המגבלות שנותרו בתוקף".

תוכנית החל"ת מסתיימת ביוני, ועדיין לא ברור מה יהיה אחריה. לאחרונה פרסם שירות התעסוקה מתווה שיהפוך את דמי האבטלה לדיפרנציאליים, ויתאים אותם למובטל לפי מצבו המשפחתי וגילו, אך הדבר עדיין לא סוכם.