בכל מקום עבודה אתם צפויים לפגוש שלל טיפוסים ואנשים שונים זה מזה, חלקם שליליים, ולא עם כולם תמיד קל להסתדר באופן טבעי ובלא מאמץ. אולם לרוב אין לכם בררה, עליכם להתמודד עמם. הנה כמה דוגמאות לטיפוסים שליליים בעבודה, ומה שחשוב לדעת לגבי התמודדות עמם.

רעילים או "סתם מעצבנים"?

ראשית הבינו מול מי אתם עומדים, ישנם הקולגות הרעילים – אלו שפוגעים בכם באופן אישי או מקצועי: מרכלים עליכם באופן אישי, משתלטים עליכם ודורשים שתצייתו להם, גוזלים קרדיט על העבודה שלכם, מסרסים אתכם, מסיתים נגדכם אנשים, מאיימים עליכם, מפיצים עליכם מידע שלילי שקרי, מפעילים כלפיכם מניפולציות ועוד. 

כאשר אתם מתמודיים מול טיפוסים אלו, עליכם להציב את גבולותיכם באופן נחרץ, לתעד, לפנות למנהל או למשאבי אנוש, להימנע מלתקשר עמו ולהתרחק ממנו, ואם אין ברירה – לעבור למחלקה אחרת ואף לארגון אחר.

אך ישנם גם הקולגות המעצבנים, שמאתגרים את הסובבים לצידם בסביבת העבודה. הם אמנם אינם פוגעים בכם באופן אישי או מקצועי אך הם בהחלט מעצבנים אתכם- למשל, משום שהם דרמטיים, עוינים לסביבה או אינם מקשיבים, או מפני שאינם מפסיקים לדבר ומפריעים לכם להתרכז, או  שהם תמיד מבשרים רעות (הספק טעה, הלקוח התלונן, המנהל התרגז...). 

קולגות מעצבנים
מה הם עושים שכל כך מעצבן אתכם? | צילום: CREATISTA, shutterstock

"אני לא מסוגל להיות דקה אחת לידו", מספר לי עובד המתאר קולגה קורבני: "תמיד רע לו. תמיד המנהל נגדו, כולנו כביכול לרעתו, הלקוחות שלו הכי קשים, והתפקיד שלו הכי גרוע...". מה עושים עם אלו? הנה כמה עצות להתמודדות:

נסו להבין למה הם כל כך מעצבנים אתכם?

לפני שאתם חושבים כיצד להתמודד עם הקולגות שמעצבנים אתכם, בחנו מה קורה באינטראקציה בינכם לבין אותו טיפוס שאתם חווים כמעצבן. למשל, אולי אתם מתעצבנים בשל הפעלה של אי אלו "כפתורים" אצלכם?

כדי לזהות זאת, התבוננו במשך כמה ימים בהתנהלותו של אותו קולגה. נסו לזהות אילו התנהגויות ספציפיות מעצבנות אתכם, ובדקו אם ההתנהגויות הללו פוגעות בנקודות רגישות אצלכם מסיבה זו או אחרת. אתם יכולים, כמובן, להיעזר גם באיש מקצוע שיסייע לכם להשתחרר מזה, ולשפר את הביטחון העצמי ואת הסיבולת הרגשית.

נסו לדבר על זה

אפשר לנסות דרך של תקשורת עם הקולגה המעצבן. לעתים קרובות מתלקחים יחסים מעורערים בעקבות חוסר מודעות עצמית של אחד הצדדים, או אפילו שניהם יחד: "הוא כל כך עצבן אותי, ולא העליתי על דעתי שבשיחה איתו אבין שגם אני בעצם מעצבן אותו... ומאחר שמדובר באדם שחלק איתי את אותו חדר, זה היה חשוב. ובסופו של דבר, זה ללא ספק מה ששיפר את המצב בינינו, ואת התחושה שליוותה אותי ביום העבודה שלי" מספר לי עובד.

נסו לנהל עמו שיחה פרטית, שקטה, קשובה ופתוחה לפשרה, בלא שמץ של שיפוטיות או ביקורת, ואולי הדבר ישפר את מצב המתח ביניכם.

אל תטבעו איתם

בכל מצב, גם בעת ניסיון להתמודד עם קולגה מרגיז כזה או אחר, עליכם להקפיד לשמור היטב על הנכס היקר לכם ביותר במקום העבודה שלכם: עצמכם.

למשל, אם הקולגה מרבה לעסוק בפוליטיקה שלילית וברכילות, הימנעו אתם מלהשתתף ולהסתבך בעניינים אלה. או אם הוא מתקרבן, פסימי או דרמטי וזה מעצבן אתכם – נסו שלא לנתח יתר על המידה את התנהגותו ואת הדברים שהוא אומר. מחשבות ועיסוק רב בכך עלולים "לשתות" את האנרגיה שלכם ואת זמנכם היקר.

קולגות מעצבנים
שדרו שאתם לא מעוניינם באינטרקציה | צילום: Drazen Zigic, shutterstock

התמגנטו אל הפלוס

כדי לא להיות מושפעים מהקולגות המעצבנים, מקדו את תשומת הלב שלכם בחיוביות. לשם כך, התמקדו בעצמכם ובעבודה שלכם, ובקולגות החיוביים ובתכנים שהם מביאים עמם.

צרו לכם באופן פעיל מעין קואליציה של קולגות חיוביים, שמבינים אתכם, ושבקרבתם אתם מרגישים נוח ויכולים להיתמך בהם בעת הצורך, והתמקדו בעבודתכם ובאינטראקציות החיוביות איתם, כדי לשפר את תחושתכם החיובית בעבודה.

נקטו התרחקות ביעילות

כדי להתרחק מהטיפוסים המעצבנים, ולא לעודד אותם להמשיך להזרים לעברכם את האנרגיה המעצבנת שלהם, אתם יכולים לנקוט צעדים שונים. למשל, להשתמש ברמזים מילוליים – להגיב לדבריהם במשפטים קצרים ולא בהתלהבות, או אפילו לשתוק, לקטוע את השיחה עמם בתירוץ כלשהו ("נדבר בהזדמנות אחרת, אני חייב ללכת ל..."). לחלופין, אפשר למסגר את דבריהם מחדש, בחיוביות, לדוגמה: "אני לא בטוח שהלקוח התכוון אליך אישית, הוא פשוט אדם מאוד קפדן, ובסך הכול נתת לו שירות מצוין".

גם שפת גוף יכולה להיות יעילה, אם למשל תפנו את גופכם הלאה מן האדם המעצבן כדי לשדר לו שאינכם מעוניינים לעסוק בעניינים שהוא מעלה. יחד עם זאת, כדי שלא יחשוב שאתם מתנכלים לו, לא כדאי לנקוט רק צעד זה לבדו וכן חשוב לתקשר עמו. שלבו דרכי תקשורת אחרות, ובמקביל לכך העצימו אותו על חיוביות שהוא מביא עמו (בחיוך, בשבחים, ובהבעת רצון לשוחח). 

יעל מהודר
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה

לא עובד לכם?  

אם לא צלחו כל הניסיונות שעשיתם כדי לשרוד את השהות המשותפת עם הקולגות המעצבנים, והמצב לא משתפר מבחינתכם ומשפיע לרעה על תחושתכם בעבודה, יתכן שיש צורך להתייעץ עם המנהל בנוגע לקולגה המעצבן. יתכן שהמנהל יוכל לסייע לכם, למשל, להעבירכם פיזית לאזור אחר במשרד שבו לא תצטרכו להיתקל רבות בקולגה שמעצבן אתכם.

את פנייתכם למנהל נסחו באופן שאינו אישי כי אם ממוקד, מקצועי ותמציתי. דברו על מה שהקולגה עושה באופן כללי, למשל – אילו כללים הוא מפר, או במה הוא מפריע להתנהלות בעבודה.

הכותבת היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה ומחברת הספר "המועמד הנבחר".