בעידן של היום יותר ויותר מעסיקים מבינים את חשיבות החופשה כחלק אינטגרלי מחייו של העובד, ובחברות רבות אף מעודדים את הנושא ומציגים מדיניות של "ימי חופש ללא הגבלה". למרות זאת, על כל עובד שמעונין להתקדם בחייו המקצועיים לזכור שהסתכלות על התמונה הגדולה במסגרת תכנון החופשות השנתי והתחשבות באינטרס של חברה בתאריך החופשה ובאורכה, יכולים להוות כלי של ממש בבניית המותג האישי המקצועי במקום העבודה.

אז איך עושים זאת נכון? התייעצנו עם תומר כהן, מנכ"ל ושותף מייסד של Jobit מקבוצת Teleclal, שניסח עבורנו את מדריך לבקשת חופשה:

טיימניג - לפני שאתם מחליטים מה אתם אומרים, חשוב שתתכננו בקפידה מתי אתם מבקשים מהמנהל או המנהלת שלכם חופש. חוק ברזל: חיוביות. אם אתם יודעים שעבר חודש קשה מבחינת יעדי החברה, לא כדאי לפנות בסוף אותו חודש, שכן המנהל שלכם יהיה עסוק במתן דין וחשבון לממונים עליו לגבי אי העמידה ביעדים. כמובן שאם היה חודש מצוין מבחינת יעדים זאת שעת כושר נהדרת לבקש חופש. הכלל החשוב ביותר מבחינת הטיימינג הוא "לרכוב על ההצלחה". כשמצב העניינים בעבודה הוא חיובי - זה הזמן לבקש, וכמובן כמה שיותר זמן מראש.

הפגינו מחשבה - כל מנהל אוהב שהעובדים שלו מתייחסים למקום העבודה במחשבה ובאכפתיות. בעת הצגת הבקשה עצמה, חשוב לבנות את הטיעון בצורה לוגית שמתייחסת קודם כל לטובת החברה. המועד עצמו צריך להיבחר בהתאם למועד שמתאים לעומס העבודה של החברה. לדוגמה, אם אתם עובדים בחברה שהעומס המרכזי שלה הוא לרוב בסוף חודש, נסו להזמין את החופשה בתחילת החודש ולציין זאת בפני המנהל שלכם.

 הוסיפו רגש – נסו לייצר רציונאל רגשי לעצם היציאה לחופשה. כמובן שזה לגיטימי לגמרי לצאת לחופש, אבל ככל שהחופש ארוך יותר או מתנגש באינטרסים של החברה, כך כדאי לערב את המנהל יותר בסיטואציה האישית שלכם. שתפו אותו בשיקולים שהובילו להחלטה לקחת חופש. בין אם מדובר בהבטחה לילדים או לבן או בת הזוג או אפילו חבר או חברה שחייבים את החופש בגלל שעברו תקופה קשה ואתם רוצים לתמוך בהם – כל אלו סיבות לגיטימיות לחלוטין. גם צורך אישי לצבור כוחות ולחזור עם אנרגיות מחודשות לעבודה הוא ראוי ומקובל, ואם תסבירו את מה שעומד מאחורי החופשה, סביר להניח שהממונים עליכם יסכימו ויקבלו את זה בהבנה.

 בנו ציפייה ל"יום שאחרי" - אם אתם מרגישים שקבלת האישור לחופשה בסכנה או שיש נסיבות מיוחדות שעלולות לגרום לבוס להגיד לכם "לא", אתם צריכים להשתמש בנשק הסודי - יוזמה. כידוע לכולנו, יוזמה היא אחת התכונות שמנהלים אוהבים יותר מכל. היא מראה על מחויבות, מוסיפה ערך לחברה ומייצרת אווירה של מצוינות. אז מעבר לרצון של כל אחת ואחד מאיתנו להתקדם ולהשתפר בעבודתו על ידי יוזמות חיוביות, ניתן להשתמש ביוזמה ככלי (יעיל מאד) בקבלת אישור לחופשה. בקשו פגישת עבודה בה תציגו תכנית שחשבתם עליה שיכולה לסייע לחברה או לשפר את עבודתכם בצורה כלשהי. אם באותו שבוע (כמה ימים אחרי) תבקשו את האישור לחופשה, סביר להניח שההדים של היוזמה החיובית ייצרו כר פורה ל"כן" המיוחל.

אל תיקחו את האישור כמובן מאליו - להיות אדיבים ומנומסים זה תמיד חשוב, אבל בזמן בקשת חופשה זה חשוב במיוחד. השתדלו להודות מעומק הלב למנהל שאישר את החופשה ולקולגות שאמורים לחפות עליכם בעת היעדרותכם. הבעת תודה כנה ועמוקה תיצור קרקע חיובית ומפרגנת ותיתן למנהל את התחושה שעשה נכון כשאישר לכם את החופשה.