רבים מאיתנו נעזרים בביתנו בשירותיהם של עוזרי בית או חברות ניקיון, ולקראת חג הפסח הביקוש לסיוע במלאכת הניקיון אף עולה. אבל האם אי פעם עצרתם רגע לתהות מה החובות החלות עליכם כמי שלמעשה מעסיקים את אותם עוזרי בית?

"חובת המעסיק כלפי המנקה בביתו היא כמעט זהה לחובת מעסיק כלפי עובד רגיל", אומר עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, "כלומר, חלים עליו רוב דיני העבודה בישראל, כמו למשל: תשלום נסיעות, דמי הבראה, תשלום דמי מחלה, חוק חופשה שנתית, חוק שכר מינימום ועוד. מדובר בתוספת של 35% למחיר של שעת עבודה. קחו בחשבון".

אמנם מדובר בתוספת משמעותית למחיר, אבל ממש לא כדאי לקחת את הסיכון ולחשוב ש"לכם זה לא יקרה". רק לאחרונה עובדת משק בית שנפלה מסולם במהלך עבודתה בניקיון תבעה את מעסיקתה. היא זכתה לפיצויים של כ-92,000 ש"ח, לאחר שהוכיחה שהמעסיקה הביאה לה סולם קטן והתעקשה שבעזרתו תנקה חלונות גבוהים, והיא נפלה ונחבלה.

תאונות רבות מתרחשות בבית, וכאשר אתם מעסיקים עובד משק בית – חשוב לזכור כי בדיוק כמו כל מקום עבודה, עליכם לדאוג ולשמור על בריאותם של ה"מועסקים". למרות שרובנו מקפידים על כל נהלי וכללי הבטיחות, עדין מתרחשות תאונות, ובמקרים לא מעטים מוכחת אחריותכם לתאונה ותידרשו לשלם להם פיצויים בסכומים גדולים.

האם צריך לשלם על המנקה לביטוח לאומי?

"ככלל, חובה על מעסיק של עובד במשק בית לפתוח תיק בביטוח לאומי ולשלם את דמי הביטוח עבורו 4 פעמים בשנה. אולם, במקרים בהם המנקה מועסק/ת באופן חד פעמי או שהקשר ביניהם נמשך פחות מ–6 ימים, אין חובה לפתוח תיק".

יש חובה להפריש פנסיה?

"כאמור, חובת המעסיק כלפי המנקה בביתו כמעט זהה לחובת מעסיק כלפי עובד רגיל. ולכן, מי שמעסיק בביתו מנקה חייב, בדיוק כמו כל מעסיק אחר במשק, להפריש כספים לטובת ביטוח פנסיוני מקיף לעובדי משק הבית", טוען רטנר ומוסיף סייג: "עם זאת, חובת הפרשה לפנסיה חלה רק לאחר השלמת שישה חודשי עבודה של העובד/ת אצל אותו מעסיק, אם לעובד/ת לא היה ביטוח פנסיוני קודם".

"אם לעובד/ת היה ביטוח פנסיוני קודם, אזי העובד/ת זכאי/ת להיות מבוטח/ת מהיום הראשון לעבודה, כאשר ביצוע ההפרשות בפועל יתחיל רטרואקטיבית לאחר שלושה חודשי עבודה או בתום שנת המס (המוקדם מביניהם). כלומר, כאשר מי מכם רוצה להעסיק עובד משק בית – עליו לבדוק האם לעובד/ת יש ביטוח פנסיוני, ובמידה שאין ביטוח פנסיוני - המעסיק צריך להחתים על הצהרה שאין ביטוח פנסיוני. הצהרה זו חשובה כיוון שבלעדיה - המנקה יכולה לתבוע אותו בשל פגיעה שקרתה בזמן העבודה".

היו לאחרונה מספר מקרים בהם העובד/ת ביקש/ה מהמעסיק לוותר על הביטוח הפנסיוני שלהם. שימו לב – אסור לעשות זאת, זה מנוגד לחוק. אגב, בהיבט זה - אין שוני בין עובד משק בית מקומי לעובד זר;  חובת הפרשות לפנסיה חלה גם על מי שמעסיק במשק ביתו עובד/ת זר/ה. מכיוון שפנסיה היא חסכון לטווח ארוך, את ההפרשות עבור עובדים זרים יש להכניס לקרן שאינה פנסיונית, אותה יוכלו העובדים לפדות עם סיום תקופת עבודתם.

האם חוקי להעסיק עובד זר במשק בית?

"ניתן להעסיק עובד זר רק במידה שהמעסיק עמד בהוראות שנקבעו בחוק עובדים זרים, תשנ"א-1991, הקובעות כי על המעסיק לבקש היתר להעסקת עובד זר, המעסיק צריך לבטח את העובד הזר בביטוח רפואי על חשבונו למשך כל תקופת ההעסקה שלו, עליו לחתום עם העובד הזר חוזה בכתב בשפה שהוא מבין ולתת לו עותק מהחוזה. החוזה שנחתם יפרט את תנאי העבודה של העובד".

ואם אני מעדיף להימנע מהעסקה ישירה, מה ההבדל בעצם בין להעסיק אדם פרטי לבין חברת ניקיון?

"מבחינה משפטית, כאשר מעסיקים עובד/ת דרך חברת ניקיון, ככלל לא מתקיימים בין העובד/ת למזמין עבודת הניקיון יחסי עובד-מעסיק, ולכן המזמין אינו חשוף למרבית הוראות דיני העבודה".

יש לכם מנקה בבית? אתם נחשבים למעסיקים לכל דבר (צילום: shutterstock)
כאשר מעסיקים חברת ניקיון, לא מתקיימים יחסי עובד-מעביד | צילום: shutterstock

"מבחינת מחיר, הסברה הרווחת היא שהעסקה פרטית זולה משמעותית מהעסקת עובד/ת מחברת ניקיון. הסברה הזו שגויה לעיתים, והיא נוצרה כי רוב האנשים לוקחים בחשבון רק את השכר הישיר שהם משלמים לעובד/ת (נניח, 60 ש"ח לשעה), ולא שמים לב לכך שהעלות האמיתית גבוהה בכ-35% יותר (זוהי "עלות מעסיק", כלומר – שכר העובד/ת בתוספת של כ-35% המהווים את כל הזכויות הסוציאליות שלו, לרבות תשלום עבור חופשה, מחלה, הפרשות לביטוח לאומי ולקרן הפנסיה וכד'). לכן, התשלום לחברת הניקיון פר שעה אולי גבוה יותר, אבל זה בעיקר כי כאשר חברת הניקיון גובה מהלקוח תשלום - היא לוקחת בחשבון את כלל העלויות של העובד. אגב, יש שחושבים גם שהמחיר היקר יותר של חברת הניקיון משתלם תמורת השקט הנפשי והעובדה שהם אינם חשופים למרבית דרישות דיני עבודה".

מה צריך לוודא כשמעסיקים חברת ניקיון?

עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר (צילום: תמר מצפי)
עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר | צילום: תמר מצפי
"כאשר בוחרים את האפשרות של העסקת עובד ניקיון דרך חברת ניקיון, יש להקפיד ולוודא שהחוזה בינך לבין הקבלן יכלול סעיף עדכון תעריף שעה, בהתאם לשינוי דיני העבודה בישראל ושהתעריף לשעת עבודה לא יפחת מכ-42 ש"ח לשעה. במידה שהתעריף נמוך, למזמין עבודת הניקון ישנה חשיפה לאחריות אזרחית. כלומר, המנקה יכול לתבוע גם את מזמין השירות בבית המשפט, ולא רק את חברת הניקיון, שהיא למעשה המעסיק הישיר שלו".