עובדים ערבים רבים שהתכוונו להשתתף בשביתה שעליה הכריזו היום (שלישי) בוועדת המעקב העליונה של החברה הערבית - אוימו כי יפוטרו על ידי מעסיקיהם בשל כך. חלק מהעובדים שהודיעו על היעדרות ממקום העבודה זומנו ישירות לשימוע שלפני פיטורים, וחלק מהם פוטרו באופן מיידי בטלפון. יש לציין כי פיטורים ללא זימון לשימוע אינם חוקיים.

איה ביידוסי, מהנדסת ערביה שביקשה להיעדר מהעבודה בגלל השביתה, נענתה על ידי המעסיק שלה: "בגלל אנשים כמוך תמיד תישארו אזרחים סוג ב', תודה על התקופה שעבדת בחברה". לאחר שפוטרה, סיפרה איה ל-N12 כי "רציתי פשוט להיות עם העם שלי בשביתה. הכאב שלהם זה הכאב שלי ואף אחד לא מרשה שמישהו יגיד עליו סוג ב' וגם על העם שלו".

כתבות נוספות ב-N12:

האלימות בערים המעורבות: נדקר מתפלל יהודי

עימותים ביישובים ערביים: יהודי ירה למוות בערבי

אלימות ברחובות: לינץ' ביהודי וערבי בעכו ובת ים

שביתה במגזר הערבי
"תודה על התקופה שעבדת בחברה". התכתבות בין מעסיק לעובדת הערביה שפוטרה

היא הוסיפה כי המנהל שלה אמר דברים מאוד גזעניים ומאוד קיצוניים. "הרגשתי ממש בהלם כי זו הייתה הפעם הראשונה שאני חווה גזענות", סיפרה איה. "עד עכשיו עבדנו ממש טוב, עבדתי אצלו ארבעה חודשים שהיו ממש טובים. לא נכנסו בכלל לעניין של פוליטיקה, ופתאום אני רואה את ההודעה הזו ממנו. זה היה מאוד מפתיע". בעיריית טמרה מסרו כי "נפנה לבית הדין לעבודה ולעליון כדי להגן על כל תושב שפוטר מעבודתו בגלל האירועים".

איה ביידוסי, פוטרה בגלל השביתה במגזר הערבי (צילום: צילום ביתי​)
ביידוסי. עבדתי אצלו ארבעה חודשים שהיו ממש טובים | צילום: צילום ביתי​

השביתה שעליה הכריזה השבוע ועדת המעקב תוכננה לכלל המגזר הערבי, וההיענות של הציבור הערבי לשביתה גבוהה מאוד. בוועדה הגדירו את השביתה כ"הזדהות עם מסגד אל-אקצא ותושבי שיח' ג'ראח" ונגד "ההתנהגות האלימה של המתנחלים בערים המעורבות". במסגרת השביתה, צפויות להתקיים הפגנות בצמתים מרכזיים ביישובי המגזר.

שביתה בחברה הערבית - אום אל פחם
חנויות סגורות באום אל-פחם, הבוקר

ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, שעומד בראש הוועדה, הסביר בריאיון ל-N12 כי ההחלטה על השביתה התקבלה בגלל "מגפי חיילי הכיבוש בתוך מסגד אל-אקצא והניסיון לפנות אנשים משיח' ג'ראח ובגלל האלימות שהופעלה נגד הצעירים שלנו, שבאו להפגין ולמחות".

ברכה הוסיף כי "אם ועדת המעקב הייתה מקבלת החלטה לא רציונאלית, השביתה הייתה נכשלת. אבל השביתה קלעה לרצון הציבור". עם זאת, הוא הבהיר כי "זו שביתה שקטה, אנחנו רוצים לסיים את היום הזה בהבעת דעה. אנחנו לא רוצים ששום דבר יגלוש לאלימות".

שביתה בגל רחבי הגדה המערבית ירושלים רמאללה/ בית לחם/ חברון
גם בגדה משתתפים בשביתה. רחובות ריקים ברמאללה

למרות השביתה במגזר הערבי, בבתי החולים בצפון מרבית העובדים הגיעו, ולא מורגשים חוסרים משמעותיים בכוח האדם. עם זאת, בבית החולים רמב"ם שבחיפה אסר ד"ר מיכאל הלברטל על עובדי רמב"ם להשתתף בשביתה, לאחר שאחד מהעובדים הודיע כי הוא מתכנן עצרת מחאה.

"הנהלת בית החולים אינה מאשרת התכנסויות ועצרות בשטח בית החולים ללא תיאום מראש וכן השתתפות בשביתות שיגרמו לפגיעה במנדט העיקרי שלנו למטופלים", הבהיר הלברטל. חלק מהעובדים הגיעו באיחור של שעתיים, כנראה כצעד מחאה נגד האיסור על ההשתתפות בעצרת בבית החולים.

העובד שניסה לארגן את עצרת המחאה, ד"ר איאס עואודה, כתב לעובדים אתמול כי "למערכת הבריאות יש מורכבות ייחודית שאסור שתיגרר למשוואות פוליטיות כאלה ואחרות". הוא הסביר כי "מערכת הבריאות הוכיחה שוב ושוב בכל משבר את היכולת שלה לשמור על המרקם העדין שיש בחברה שלנו, ערבים ויהודים, והיא צריכה לשמש דוגמה לכלל הציבור".

שביתה בחברה הערבית - מגד אל כורום (צילום: מבדא פרחאת)
"השביתה קלעה לרצון הציבור". חנויות מסחריים שוממים במג'ד אל-כרום, היום | צילום: מבדא פרחאת

הוא הוסיף כי "שביתה של מערכת הבריאות יכולה רק לפגוע בחולים, במשפחות החולים וגם במרקם העדין שנבנה למשך שנים ועלינו לשמור עליו". לכן, הסביר ד"ר עואודה, "עובדי הבריאות הערבים יגיעו לטפל בחולים כשגרתם כמו שעמדו בכל צומת חשובה, ויקיימו מול בניין המיון, עצרת מחאה נגד המלחמה, הגזענות והאלימות, למען חיים משותפים ואחווה".

שביתה בחברה הערבית - צומת בענה דיר אל אסד "כאן שובתים"
הפגנה בצומת בענה-דיר אל אסד, הבוקר

בניגוד לבתי החולים, לשביתה יש השפעה על השירות בחברות התחבורה הציבורית וצפויים שיבושים, אם כי קשה להעריך בדיוק באיזו מידה. בחברות אגד ואפיקים הבהירו כי צפויים שיבושים בשירות, וציינו כי "החברה משקיעה רבות על מנת לתגבר את הקווים, במטרה לצמצם את הפער שנוצר".

בתוך כך, רופאה ערביה הותקפה, על פי החשד על ידי ערבים, משום שהתכוונה להפר את השביתה והייתה בדרכה למשמרת בבית החולים. היא הותקפה בשכונת מאה שערים שבירושלים, וחולצה על ידי שלושה מתושבי השכונה שהבחינו בתקיפה. המשטרה פתחה בחקירה. מלבד זאת, בכניסה לכמה מהכפרים בצפון חסמו תושבים את היציאה מהכפר כדי לעצור אנשים מלצאת לעבודה.