הדיווחים האחרונים לפיהם גוגל מתכננת לחזור לסין עם מנוע חיפוש חדש, אחרי שעזבה את המדינה ב-2010, מעלים מחדש את אתגרי ההתנהלות הבין-תרבותית בעולם הגלובלי. עלפי הרווארד ביזנס ריוויו (HBS) מסוגלות בין-תרבותית (CQ) היא הגורם החשוב ביותר להתנהלות עסקית גלובלית, ובהתאם לאקונומיסט, 70% מהמיזמים המשותפים הבינלאומיים נכשלים עקב חוסר הבנה בין-תרבותית.

ארגונים אשר לא מבינים את המשמעות של עבודה בעולם הגלובלי מפסידים מיליארדי דולרים בעקבות קונפליקטים בין-תרבותיים, פיתוח לקוי של מוצרים, צוותים גלובליים לא אפקטיביים ויחסי ציבור מביכים. עם כותרות כמו: הום דיפו האמריקאית יוצאת מסין, וולמארט עוזבת את קוריאה ואת גרמניה, לוקהייד מרטין מפסיד חוזה בהודו ומסרים לא הולמים של תאגידים בשווקים שונים, ניתן לצפות שחברות יפנימו שבעולם הגלובלי ישנה שונות בין-תרבותית המשפיעה על הרגלי הקנייה, על ההתנהלות העסקית, על סגנונות משא ומתן, על עבודה בצוותים ועוד.

דרושים עובדים עם CQ (מסוגלות תרבותית) גבוהה

תהליך הטמעת תפיסה גלובלית (global mindset), מחייב הן את הארגון והן את העובדים במקביל לאמץ כלי עבודה לבניית מסוגלות תרבותית. הוכח כי עובדים אשר מאמצים תפיסה גלובלית, הם מוצלחים יותר לעומת עובדים שאינם בעלי מסוגלות בין-תרבותית. בסקר שנערך לאחרונה על ידי

Effective Tools for a Global Mindset - RW3, שבו השתתפו 1,400 אנשי מקצוע המייצגים חברות בינלאומיות מכל העולם, נמצא שעובדים אשר מחויבים לטיפוח כישורים בין-תרבותיים הם בעלי סיכוי גבוה יותר להשיג את המטרות העסקיות שלהם. נמצא כי יותר מ-82% מהמשתתפים דירגו את האלמנט הבינלאומי כ״מכריע״ להצלחה. 50% מהמשתתפים ציינו שיותר מ-75% מעבודתם מוקדשת לפעילות עסקית בזירה הבינלאומית. ובנוסף, 91% מהמשתתפים ענו שהם מאמינים שתפיסה גלובלית היא אחד ממרכיבי ההצלחה העסקית הבינלאומית שלהם, המניעה אותם לא רק להשגת היעדים - אלא גם להשגת מטרותיהם מעבר למצופה.

איך מפתחים CQ?

מסוגלות בין-תרבותית אי אפשר לפתח בין לילה, והדבר דורש שיתוף פעולה ומחויבות גם מצד החברה. על החברות לספק לעובדיהן כלים מותאמי תרבות, על מנת שיוכלו לעבוד בצורה יעילה אחד עם השני ולאמץ את השונות הרב-תרבותית בתוך הצוותים.

כמו כן, ארגונים צריכים לפתח עובדים בעלי אוריינטציה בין-תרבותית גם בשורות ההנהלה והמנהיגות שלה על מנת להגיע למגוון שווקים, מקומיים וגלובליים. כל חברה בעלת עניין עסקי מחוץ לשוק המקומי, צריכה להכשיר עובדים שיודעים איך לתכנן ולפתח, לאמץ ולשווק את המוצרים שלהם - על מנת לעמוד בדרישות גלובליות. זאת הסיבה שחברות גלובליות מצליחות מושכות, משמרות ומפתחות מנהלים בעלי אוריינטציה בין-תרבותית, שעוזרים להן לזהות הזדמנויות בשווקים הגלובליים.

רב-תרבותיות מעניקה יתרון תחרותי

עובדים בעלי מסוגלות בין-תרבותית גבוהה, עולים בביצועיהם על עובדים חסרי מסוגלות בין-תרבותית בכל הפרמטרים: פרודוקטיביות, הנעת הצוותים, רווחיות, חדשנות ועוד. הם תורמים ל-ROI (החזר ההשקעה) של החברה בה הם עובדים, שכן רב-תרבותיות מקדמת יצירתיות ומעניקה יתרון תחרותי המאפשר הגעה לשווקים גלובליים - מתוך הבנה של התרבות המקומית, וכן מסייעת בפתרון בעיות וקונפליקטים בזמן אמת. ניווט נכון של ההתנהלות העסקית בין תרבויות שונות, תורמת לריווחיות וליעילות כלכלית. היא מאפשרת מתן שירות ברמה גבוהה יותר ללקוחות רב-תרבותיים,  היא גם תורמת לחסכון בסגירת עסקאות ולניהול רילוקשיין מוצלח לעובדים.

אהרונה משכיל, מייסדת ושותפה ב TrainingCQ (צילום: Roni Dadon photography)
אהרונה משכיל, מייסדת ושותפה ב TrainingCQ | צילום: Roni Dadon photography
בין אם אתם מתרחבים לפעילות עסקית בשווקים בינלאומיים, מגייסים עובדים או מנהלים צוות רב-תרבותי ואף וירטואלי, מסוגלות בין-תרבותית, ראייה גלובלית והיכולת לעבוד ולהתקשר בצורה יעילה מתוך הבנת ההבדלים הבין-תרבותיים, הם הכישורים ההכרחיים בעולם הגלובלי של היום. כדי להפוך ארגון ואת העובדים לישות מגוונת ורב-תרבותית דרושה תכנית עבודה ארוכת טווח. או כמו שננסי לי, מנכ"לית מחלקת הגיוון של גוגל אמרה: "כדי להצליח בעסקים בעידן ה-21, אנחנו צריכים רעיונות, ויוזמות אשר מקורם מהרבה פרספקטיביות ורקעים".

אהרונה משכיל, מייסדת ושותפה ב TrainingCQ, מומחית לייעוץ וליווי בין-תרבותי. מייסדת תחום ההדרכה לאינטליגנציה בין-תרבותית Cultural Intelligence בישראל.