בימינו, תהליכי גיוס העובדים נראים שונה לחלוטין ממה שהיה רק לפני שנה. משבר הקורונה הוביל אלפי חברות לעבור לעבודה מהבית, מה שכפה שינוי גם על תהליך הגיוס וקליטת העובדים, שהפך למקוון. חברות רבות נאלצו לחשב מחדש את צורת העבודה שלהן. רבות מהן נאלצו להיפרד מעובדים או להוציאם לחל"ת, על מנת לחסוך בעלויות ולהתמודד עם המשבר.

יחד עם זאת, במהלך השנה החלה מגמה שצפויה ללוות אותנו גם במהלך שנת 2021, במסגרתה חברות רבות החלו לבנות תוכניות הכשרה פנימיות לעובדים שלהם ותוכניות ניידות פנימית, אשר תורמות המון לעובדים ולמעסיקים כאחד. הכשרה פנימית מציעה למעסיקים ולעובדים יתרונות שלא נמצאים כששולחים עובד לתוכנית הכשרה חיצונית או לסמינר. הכשרה פנימית מתרחשת באופן טבעי יותר והעובדים המכשירים לומדים בעצמם על ידי הכשרת עובדים אחרים.

מאשה דשקוב (צילום: ליאת מנדל,  יח"צ)
מאשה דשקוב - מייסדת ומנכ"לית בית ספר DIGITALENT | צילום: ליאת מנדל, יח"צ

אם בחרתם להשתמש בעובד קיים כדי לאייש תפקיד שהתפנה בחברה, עשיתם בראש ובראשונה צעד משמעותי ומפרגן כלפי אותו עובד, שצבר ותק והוכיח את עצמו בתפקידו הקודם. פיתוח אישי ולמידה מאוד חשובים לעובדים. ראשית, עובדים שלומדים מיומנויות חדשות, שפת קוד חדשה או אפילו מקצוע חדש מרגישים מאותגרים ועל כן הסיכויים ש"ישתעממו" מהתפקיד שלהם הם פחותים ולכן ירצו להישאר יותר זמן בחברה. שנית, למידה מאפשרת לעובדים להיות יותר פתוחים לשינויים ולהסתגל מהר יותר, דבר שמאוד חשוב בשנה האחרונה עם השינויים הרבים שמשבר הקורונה גרם. שלישית, והכי חשוב, למידה פותחת בפני העובדים הזדמנויות מקצועיות חדשות ומאפשרת להם בחירה גדולה יותר, בין אם זה בתפקידים באותו ארגון או בארגון חדש.

מעבר ליתרונות עבור העובדים, גם הארגון עצמו נהנה מהמעבר לגיוס פנים ארגוני:

  1. יתרונות כלכליים ברורים עבור הארגון
    גיוס עובד חדש לארגון היא הוצאה יקרה. זה מתחיל מפרסום המשרה, השקעת הזמן בסינון קורות החיים, זימון לראיונות וכמובן בסופו של עניין הקליטה והחפיפה של העובד. יתרה מכך, מעבר למשכורת החודשית שמשלמים לאותו עובד, יש הוצאות מס, פנסיה, וכמובן השקעה של שעות, כאמור, בחפיפה של העובד ולמידה את התפקיד, כמו גם את רזי החברה. בחברות רבות כיום לוקח בין שלושה לשישה חודשים לאייש תפקיד אחד, כך שההוצאות הופכות להרבה יותר גבוהות ומשמעותיות.
  2. יצירת אמון וחיזוק הנאמנות של העובד לארגון
    עובדים אשר עוברים הכשרות פנימיות לצורך קידום (בין אם אנכי או רוחבי), מבינים ומרגישים כי יש מי שמבחין בהשקעה שלהם ופותח בפניהם הזדמנויות ואופקי קידום. בשל כך, מתפתחת אצלם תחושה חיובית כלפי מקום העבודה, הם מרגישים בטוחים לגבי העתיד המקצועי שלהם בארגון, והנאמנות שלהם לארגון עולה. גיוס פנימי היא בעצם פעולת שימור שהמעסיק מבצע כשהעובדים מקבלים מסר חשוב על תפיסת הארגון שהם נמצאים בו - כמקום שדוגל בקידומם.
  3. בניית מאגר טאלנטים פנימי
    יתרון מאוד משמעותי כשמכשירים ומקדמים עובדים פנימית. כאמור גיוס עובד איכותי וטוב יכול לקחת לארגונים חודשים למצוא. על ידי הכשרת העובדים שלכם וקידומם מבחינה מקצועית, אתם בונים לעצמכם "נבחרת" של טאלנטים איכותיים, מקצועיים והכי חשוב נאמנים לארגון.
  4. התאמה מושלמת לתרבות הארגון
    לצוות עובדים עשוי לקחת שבועות ואפילו חודשים להרגיש בנוח ולעבוד בסינרגיה אחד עם השני. על מנת לבנות צוותים יעילים ולאייש בצורה נכונה תפקידים בכירים, חשוב לקחת בחשבון את תרבות החברה וחזון החברה, ולבדוק עד כמה העובד החדש משתלב בתוכניות הללו. רק באמצעות בניית צוותים מתוכננת והתאמת עבודה נכונה, החברה שלכם תוכל לצמוח ולפרוח. על ידי קידום והכשרת עובד פנימי לתפקיד חדש ניתן למנוע חיכוכים פנים ארגוניים או רגשות קנאה, היכולות להיווצר בהכנסת עובד "זר" לצוות. לכן, קידום והכשרה פנימית הם דרך טובה ביותר לפתח את הצוותים שלכם בתוך התרבות הארגונית.

הכותבת היא מאשה דשקוב, מייסדת ומנכ"לית בית ספר DIGITALENT, בית הספר המוביל למקצועות השיווק והדיגיטל