הסך הכולל של שווי התרומה לארגונים חברתיים של החברות המדורגות בשנת 2016 עומד על כ-465 מיליון שקל. מתוך סכום זה כ-325 מיליון שקל הן תרומה כספית ו-140 מיליון שקל במוצרים (כגון מזון, תרופות וכו').כלומר, כ-70% מהתרומות הן בכסף, ו-30% במוצרים והתנדבות.

כך עולה מדירוג מעלה לאחריות תאגידית המתפרסם השבוע. החברות המדורגות מובילות את השוק עם תרומה לקהילה העומדת על 0.8% מהרווח לפני מס, זאת לעומת כלל החברות הציבוריות בישראל התורמות כ-0.2% מהרווח בלבד. האחוז המומלץ לתרומת חברות ציבוריות בארץ ובעולם הוא 1% מהרווח לפני מס.

בנוסף לסכומים אלו שווי שעות ההתנדבות של עובדי החברות אשר התנדבו על חשבון שעות העבודה עומד על כ-50 מיליון שקל - חלק משמעותי מסכום זה הוא שווי שעות ההתנדבות של עובדי חברות ההיי-טק.

נשמרה יציבות גם באחוז תרומה מהמחזור של החברות מדורגות (חברות פרטיות ונסחרות בחו"ל)  אשר עומד על 0.13% זאת ביחס ל-0.08% בדירוג 2015. זהו הרף המקובל ביחס ההמלצה המקובלת בעולם.

..

בראש תחומי התרומה (חברה אחת יכולה לתרום לכמה תחומים) עומד תחום ילדים ונוער בסיכון – 64% , שירותים כמו אריזת וחלוקת מזון, וכן חינוך טכנולוגי – 55%. בתחתית הרשימה ממוקם חינוך פיננסי עם 9% בלבד.

בראש רשימת התורמים על פי סכום עומד בנק הפועלים עם 44 מיליון שקל שתרם בשנת 2016 או 0.9% מהרווח לפני מס ואחריו בנק לאומי עם 33 מיליון שקל. כי"ל תרמה 19 מיליון שקל בשנה בה נרשם הפסד בחברה.

בראש רשימת התורמות על פי אחוז, עומדת שטראוס עם 2% או 12 מיליון שקל בשנה. אחריה בתחום המזון עם תרומה של 1.2% ו-4.1 מיליון שקל, נמצאת שופרסל. מבין חברות הביטוח מובילה חברת הראל עם 1.7% מהרווח או 7.7 מיליון שקל. ביטוח ישיר תרמה 1.4% מהרווח או 2.2 מיליון שקל.

חברת הנדל"ן גזית גלוב תרמה 9.5 מיליון שקל, ובית ההשקעות מיטב דש תרם 1.8 מיליון שקל שהם 1.3%. לפניה בגובה האחוז צועד בית ההשקעות אי בי איי עם 2% מהרווח לפני מס או כ-900 אלף שקל.

טבע המשיכה להיות בין החברות הבולטות בתרומה בשנת 2016 אך נתוניה עדיין לא התפרסמו פומבית היות והחברה דואלית.

באיזו חברה הכי הרבה נשים בדירקטוריון?

בין השאר נבדקו גם נתוני הנשים בהנהלות החברות המדורגות. מסתבר שזה עלה לראשונה זה מספר שנים ל-28% לעומת 23% בדירוג 2016. אחוז נשים בדירקטוריון, לעומת זאת, ירד בקצת ועומד על 22% לעומת 25% בדירוג 2016. שליש מהחברות המדורגות גם קבעו יעד לאחוז נשים בהנהלה. בחברות הבולטות באחוז הנשים בהנהלה הוא עומד על טווח שבין 40-70%. 

בנוסף, כך עולה מדירוג מעלה כי 72% מהחברות המדורגות בודקות האם קיימים פערים בשכר בין גברים ונשים, מספר זהה לשנה שעברה. 17% מהן דיווחו כי נמצאו פערים הדורשים טיפול. במקביל 62% מן החברות המדורגות עשו התאמות במבחני המיון  במטרה להסיר חסמים על אוכלוסיות מודרות. מדובר בעלייה משמעותית ביחס לדירוג 2017 בו 47% מהחברות עשו זאת.

יתרה מכך, השנה 40% מהחברות קבעו יעדים מחייבים לקליטת עובדים מאוכלוסיות בתת תעסוקה זאת לעומת 36% מהחברות אשר עשו זאת בשנה שעברה. 77% מהחברות גם מינו רכז גיוון בחברה, ו-41% מהחברות דיווחו על הדרכות והכשרות למנהלי הביניים לגבי קליטת עובדים מאותן אוכלוסיות. כדי להרחיב את המעגל, 88%  מהחברות מקיימות קשרי עבודה עם ארגונים המתמחים בהשמת עובדים מאוכלוסיות בתת תעסוקה.

דירוג מעלה 2017 כולל כ-128 חברות אשר מחזורן הכספי המצרפי עומד על כ-410 מיליארד שקל ומעסיקות סה"כ כ-310 אלף עובדים. זאת ביחס לדירוג מעלה 2016 אשר דירג 98 חברות. החברות החדשות בדירוג הן רכבת ישראל, נתיבי ישראל, עמידר, בזן, תעשייה אווירית, כאל, פריון, הוט, מפעיל, המימד השביעי, מרכז הירידים, מודליטי טכנולוגיות ועוד. חברות שיצאו השנה מן הדירוג: סינג'נטה-זרעים גדרה (סגירת הפעילות בישראל), הום סנטר, ריבוע כחול נדל"ן, טמבור ומהדרין.

מומו מהדב, מנכ"ל מעלה: "ככלל החברות המדורגות מובילות את השוק בנושא התרומה ורואים את זה ביחס לנתוני התרומה הנמוכים, בחברות הציבוריות הלא מדורגות..יחד עם זאת, עדיין יש מקום לעלייה בקרב החברות המדורגות במעלה. אחת התוספות החשובות בעיניי לדירוג השנה היא השאלה בדבר קביעת יעד לאחוז נשים בהנהלה.  המפתח להתקדמות נשים הוא השקעה בשלבי תחילת ואמצע הקריירה בקרב עובדות.

"בשנה שעברה ראינו עלייה מאוד משמעותית בגיוון עובדים אולם השנה יש התייצבות של האחוזים. צריך להמשיך ולשפר ולהגיע לשוווין כיוון שקיימים עדיין פערים. השנה הוספנו בדירוג שתי שאלות על דיווח מחייב בגיוון בכל הקשור לדרגי ניהול ואחוז הדיווח בשאלה הזו עלה. אנחנו משערים שהוא ימשיך לעלות והמדידה הזאת מאוד חשובה. אנחנו מקווים שזה יביא לשלב הבא".

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker

הערעור נדחה: 187 אלף שקל לעובדת שהופלתה לאחר חופשת לידה

הבעלים סירב לשלם 681 שקל לעובד שגויס ב"צוק איתן" - וישלם 100 אלף שקל