מי אמר שקשה למצוא עבודה? המספרים דווקא מראים שהמצב בכלל לא כזה נורא. מצב האבטלה בישראל הוא מהטובים בעולם (פחות מ-5% מחוסרי עבודה), ודווקא מצבם של מעסיקים מתחומים מסוימים שמחפשים עובדים, ממש קשה. ולא רק בתחום ההיי טק, שם צריכים העובדים המיומנים פשוט לבחור מי משלם להם יותר.

בעולם הקמעונאות, במיוחד בחנויות אופנה, 95% עד 97% מהעסקים מחפשים כל הזמן עובדים כמו קופאים, מוכרים ופחות מחפשים מנהלי חנויות. לעומת זאת יש רק 5% מחפשי עבודה בתחום הזה. למה? גל אבקסיס סולומון מייסדת ומנכ"לית חברת HIGHER YOU - פלטפורמה עסקית המחברת בין מעסיקים למחפשי עבודה, טוענת כי לפי סקר שערכה החברה, המבוסס על נתוני החברה וגם על נתוני רשות התעסוקה, "כל עובד שעסק במכירות בחנות רוצה לאחר כמה חודשים להיות מנהל; זו הנטייה היום של הצעירים. זה קורה גם במקצועות אחרים – כולם רוצים להיות מנהלים, לא רוצים להישאר בתפקיד זוטר ולכן עוזבים לאחר כמה חדשים את מקום העבודה. מאידך, המעסיקים מוצאים את עצמם כל הזמן מחפשים עובדים".

עוד נתונים שעלו מהסקר, הראו שהמצב דומה גם בענפים אחרים:

דיילי חברת תעופה, בעיקר דיילי קרקע – למרות שהמקצוע עדיין משדר יוקרה ומרוויחים בו לא רע, הנתונים מראים על 90% עד 95% ביקוש מצד חברות התעופה לדיילי קרקע ואוויר, לעומת ביקוש של כ-10% בלבד מצד מחפשי העבודה. הסיבה לפער העצום נעוצה כנראה בעובדה שהתפקיד דורש עבודה בשבתות ובחגים, וכן דורש יכולת שיחה באנגלית ברמה גבוהה.

בריסטה – בתחום הזה יש המון ביקוש מצד בתי הקפה וגם השכר די גבוה יחסית (בין 35 ל-45 ש"ח לשעה). היקף הביקוש הממוצע מצד עסקים הוא 85%, כשבקיץ הוא יכול אפילו לעבור את ה-90%, לעומת 10% עד 15% ביקוש מצד מחפשי עבודה.

תעשייה – שם יש מצוקה גדולה כמו בקמעונאות – כ-90% מהמפעלים מחפשים עובדים, בעיקר עובדי רצפת ייצור מקצועיים. לעומת זאת, הביקוש מצד מחפשי העבודה עומד גם כאן על כ-10% בלבד.

בריטסה בבית קפה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הביקוש לבריסטות עולה בקיץ | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

מדוע זה כך? לטענת גל חלק גדול מהפער נובע בעיקר בגלל התדמית של המקצוע, אך לא רק: "הצעירים לא אוהבים לעבוד בעבודות כפיים ובתעשייה מסורתית. גם בתחום זה, בדור של היום כולם מחפשים להיות מנהלים ועוברים ממקום למקום בתוך זמן קצר – אם פעם עובד היה מתחיל במפעל כעובד רצפת ייצור, מתקדם במשך השנים ולאחר 20 שנה היה מגיע למשרת ניהול, היום החבר'ה הצעירים מאוד שאפתניים, ואם יש להם תואר ראשון בתעשייה וניהול הם חושבים שהם כבר יכולים לנהל מפעל בלי ניסיון קודם של עבודה בתחום – דור חסר סבלנות".

בהמשך ישיר לבעיות תדמית ויוקרה מקצועית מהן סובלים מקצועות מסוימים, תחום אחד שהפתיע אותנו במיוחד היה דווקא ההוראה – ענף שלא פעם עולה לכותרות בגלל היעדר התגמול הראוי לעובדים בו, הן חומרי ובעיקר נפשי. לפי הסקר, מתברר שהביקוש למשרות הוראה גבוה היום הרבה יותר מאשר בעבר, בעיקר בקרב צעירים. אם פעם לתחום ההוראה היה ביקוש של 5% בלבד ממחפשי העבודה, היום הנתון עומד על כ-30% מחפשי עבודה לעומת כ-70% הצעות של מעסיקים.

דיילת קרקע (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
למרות היוקרה של המקצוע - אין לו ביקוש | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

ככל הנראה מגמת העלייה נובעת מהבחירה של אנשים שעבדו במקצועות מתגמלים כלכלית, אך מלחצים נפשית (ברובם עובדי היי טק), לעשות הסבת מקצוע לתחום ההוראה, על אף שהשכר ברוב המקרים יחתך בחצי.

עוד נתון מעניין ניתן למצוא בתחום הדיגיטל, שהפך בשנים האחרונות לתפקיד נדרש בכל סוגי הענפים והעסקים. בין אם הדרישה היא לעובדים שמועסקים ישירות על ידי החברה או דרך חברה חיצונית. מהסקר עלה כי למעלה מ-90% מהעסקים שיש להם ענף דיגיטל בחברה מחפשים עובדים זוטרים בתחום, ורק כ-10% מהם מחפשים בכירים. מצד שני, הביקוש לעבודה בתחום מגיע לכ-30%.