אם בעבר היא הייתה ידועה בזכות הסוסיתא האייקונית, ג'יפ הסופה המפורסם והאוטובוסים האדומים של אגד, כיום שמה של תעשיית הרכב הישראלית מככב בתחום אחר לגמרי: האוטו-טק - התחבורה החכמה. התעשייה הישראלית כבר הפכה לשם דבר בעולם, עם חברות טכנולוגיה ורכב רבות המגלות עניין בסטארט-אפים הישראלים, שמפתחים פתרונות בעולמות הרכב האוטונומי והמקושר ותחבורת העתיד. אחת התוצאות של התהליך הזה הוא גידול במספר הסטארט-אפים הישראלים בתחום וגדילה מתמדת של הקיימים, מה שיוצר ביקוש שיא להון אנושי מוכשר ומנוסה.

כחלק מהמאמץ לעידוד תעשיית התחבורה החכמה וחשיפתה בפני קהלים חדשים, יערך בשישי הקרוב (31.1) אירוע ייחודי של  קהילת EcoMotion בשיתוף פעולה עם עיריית תל-אביב-יפו, ובמסגרתו יוצגו טכנולוגיות חדשות והפיתוחים העתידיים בתחום התחבורה החכמה, ויערכו עשרות הרצאות טכנולוגיות על ידי מומחים מהתעשייה. בנוסף, יציגו החברות והסטארט-אפים המשתתפים מעל ל-200 משרות פתוחות, ויאפשרו למשתתפי היריד לקבל מידע על התפקידים הפנויים, לשאול שאלות את נציגי החברה ואף להגיש מועמדות במקום.

תחומים שעד עתה היו מנת חלקם של סטארט-אפים

לקראת האירוע, ערכה EcoMotion סקר בקרב עשרות הסטארט-אפים המשתתפים. מהסקר עולה כי בעוד בעבר תעשיית הרכב בישראל חיפשה להעסיק בעיקר מהנדסי מכונות ומכונאי רכב, כיום עיקר הדגש הוא על מהנדסי מחשב ומתכנתים, וכ-27 אחוז מהחברות שהשתתפו בסקר העידו כי הן מחפשות מהנדסי תוכנה. אם בעבר עולמות הידע של התעשייה סבבו בעיקר סביב תפעול מכונות ומכונאות רכב, כיום הם כוללים הנדסת מחשבים, טלקומוניקציה וסייבר - תחומים שעד עתה היו מנת חלקם של סטארט-אפים וחברות טכנולוגיה מעולמות המחשוב. עוד עולה מהסקר כי שפת התכנות הנפוצה ביותר בשימוש החברות בתעשייה היא ++C, כאשר 35% מהסטארט-אפים העידו כי זו שפת התכנות הראשית בה הם משתמשים, גם פייתון זוכה לשימוש נפוץ, עם 31% מהחברות המשתמשות בה. 

תעשיית הרכב (צילום: wavebreakmedia, shutterstock)
כבר לא רק למהנדסי מכונות ומכונאי רכב | צילום: wavebreakmedia, shutterstock

לצד התכנות, בלטו גם משרות נוספות שיש להן ביקוש בתחום, ביניהן מהנדסי אלגוריתמים ומהנדסי חומרה. ומה בנוגע לשכר? המשכורות הצפויות למשתלבים בתעשיית הרכב המתפתחת נעות בין 15,000 ל-40,000 שקלים לחודש, עם תלות בניסיון ובביקוש כמובן.

"המהפך שעברה ועוברת תעשיית הרכב הישראלית הוא מן המרשימים ומהמשמעותיים בתולדות התעשייה בישראל ואנחנו גאים לקחת בו חלק משמעותי" אומרת אורלי דהן, מנכ"לית קהילת EcoMotion. "מתעשייה קטנה וכמעט לא מוכרת בעולם, תעשיית הרכב הפכה להיות שם דבר. מובילי תעשיית הרכב והחברות הגדולות בעולם עולים לרגל לישראל לחזות בתעשיית התחבורה החכמה הישראלית, בסטארט-אפים ובטכנולוגיה שהיא מפתחת. אם בעבר הביקוש למשרות בתחום היה בעיקר למהנדסי מכונות ומכונאי רכב, כיום מי שעוסק בסייבר, בטלקומוניקציה ובתקשורת ובפיתוח מחשבים- הם אלה שתעשיית הרכב הישראלית מחפשת".

EcoMotion הינה מיזם משותף של המכון הישראלי לחדשנות, המנהלת לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה (תחת משרד ראש הממשלה) ומשרד הכלכלה.