"העתיד כבר פה" אומר יונתן סרוסי, יזם, מומחה לתחום עולם העבודה העתידי, ומנכ"ל מרכז הפיתוח של חברת דרופבוקס בישראל, שעובדיה בארץ ובעולם עבדו מהבית לאורך המשבר וממשיכים לעשות זאת גם בימים אלו. "בגלל משבר הקורונה עולם העבודה שהכרנו כבר לא יהיה אותו דבר. התחזיות שפורסמו בעולם בשנים האחרונות לגבי 'עתיד העבודה' מתממשות הרבה יותר מהר ממה שצפו, בעיקר בשל העובדה שפתאום ארגונים רבים, בעל כורחם, נחשפו לאפשרות של עבודה מהבית וראו כי השד לא נורא וכי הדבר בהחלט אפשרי. עבודה מהבית טומנת בחובה יתרונות רבים לצד אתגרים, בכל הקשור להיבטים של יחסים בין-אישיים, מדידת תפוקות ועוד. אולם בהחלט ברור כי יהיו ארגונים שיחליטו להכיל את צורת העבודה הזו באופן מלא או חלקי, גם אחרי המשבר, לאחר שהבינו לעומק את משמעויותיה. בנוסף, חשוב להכיר בכך שעבודה מהבית היא יותר מסתם סביבת עבודה פיזית שונה לעובדים, אך למעשה יכולה לעודד תפוקה ממוקדת בה נשמר שיתוף פעולה בצוותים ולכן מצפים לראות עבודה מבוזרת שנמשכת באופן מלא או חלקי בארגונים רבים מעבר למשבר. יחד עם זאת, חשוב לעשות זאת נכון ולהתייחס לכל ההיבטים המקצועיים והאישיים".

מה יהיה השינוי ביחסים בין העובד למעסיק ובין העובדים בינם לבין עצמם?

"השינוי הכי משמעותי טמון ביכולת של המעסיק להעלות את רמת האמון שלו בעובדים. זאת, כיוון שהם לא רואים אחד את השני פיסית. בנוסף, הפוקוס צריך להיות על התפוקות ולא על התשומות. המעסיק חייב יהיה להתעסק בתפוקה של העובדים ולא במספר השעות או איך הם ביצעו את העבודה בפועל. לגבי השוני ביחסים בין העובדים בינם לבין עצמם, ברור כי אם במשרד הם בקשו עזרה אחד מהשני, העבודה מהבית יוצרת ריחוק פיסי ומנטלי ויש חשש להפריע אחד לשני. זה עלול להקשות על הסינכרון בתהליכי ההתייעצות והעבודה , אולם מצד שני זה מאפשר להתרכז והפרודוקטיביות האישית עולה.

כיצד ימדדו התפוקות, היעדים והתשומות ואיזה כלים יסייעו לכך?

"המצב החדש מכריח את המנהלים להגדיר יחד עם העובד מה מצופה ממנו ובכמה זמן. המצב החדש מצריך אמון של המנהל בעובד/ת שיצליחו לבצע את המשימה לפי לוחות הזמנים שיתאימו להם" אומר סרוסי. "אם לא עשיתם זאת כבר, יש צורך לתכנן מראש את היעדים ואת לוחות הזמנים וכך ניתן לעקוב אחר התקדמות הפרויקט באמצעות שיטות תקשורת ושיתופי פעולה קבועים כדי להציע שקיפות בעבודה שמתבצעת. את התהליך יש לעגן בתוכנית עבודה מסודרת, להיעזר בכלי מעקב, בטבלאות, בכלי עבודה משותפים שמאפשרים את שיתוף המידע בין קבוצות העבודה ועוד."

יונתן סרוסי
יונתן סרוסי

איך מתגברים על זה שאין אינטראקציה אישית כמו במשרד?

"חשוב לאפשר לצוותי העבודה יכולת עבודה עצמאית בקביעת לוחות הזמנים  שלהם, בהתאם למצבו האישי של כל אחד מהם – למשל האם יש ילדים קטנים בבית ולכן קל יותר לעבוד בשעות הערב.  בנוסף, חשוב להוסיף "פגישות"  צוות ו- Happy Hour וירטואליות, כדי לשמור גם על הגיבוש החברתי.  המפתח הוא לבטוח באנשי הצוות ובצוות כמכלול ולעשות את השינויים הנדרשים על מנת להצליח לעמוד במשימות."

מה תאפשר העבודה מהבית לאלה שגרים רחוק גאוגרפית מהמרכז -  האם המצב החדש יאפשר התגברות על כל מני מכשולים שהיו בעבר במציאת עבודה בגלל ריחוק גאוגרפי?

"לנושא הזה יש משמעות לטווח הרחוק. למדנו כעת כי אפשר להעסיק גם טאלנטים שמתגוררים רחוק מהמשרדים, מה שמאפשר  גיוס לפי כישורים - האיש המתאים לתפקיד, ולא רק האיש שיכול להיות שם פיזית בין 9:00 ל- 17:00. כעת, אנחנו מבינים שזה אפשרי למרות שבעבר זאת לא היתה האסטרטגיה של ארגונים רבים. יחד עם זאת, צריך להבין מה המשמעות של הדבר ולבדוק איך לגרום לזה לעבוד נכון כאשר חלק מהצוות יעבוד מהמשרד וחלק מהבית. זאת,  כדי שאלה שעובדים מרחוק לא ירגישו אאוטסיידרים."

כיצד מתגברים על החסרונות של העבודה מהבית?

"אין ספק שלטכנולוגיה יש היום מה להציע לארגונים על מנת להתגבר על צורת העבודה החדשה. בדיוק למטרה זו, יש היום טכנולוגיות, כולל הטכנולוגיה של דרופבוקס למשל, שמאפשרות לצוותים לעבוד יחד, מבלי לשבת פיסית באותו המשרד ולהרגיש כאילו הם נמצאים באיזור עבודה וירטואלי אחד משותף בסביבת עבודה חכמה משותפת ומאוחדת.  כלי העבודה החדשים מאפשרים עבודה בקבוצות, גם כאשר כל אחד נמצא במקום אחר ואפילו עובד בשעות שונות. ישנם היום אפילו 'שולחנות עבודה' חכמים שמאפשרים לעובדים לתפקד בצורה מיטבית גם בתוך 'רעש' המידע שמסביבם, ולהצליח לתעדף  ולהתפקס במה שנכון לעשות באותו הרגע. ובנוסף, לחתוך את העומס של רעש המידע על ידי הצפת המידע הנכון בזמן הנכון, כך שהם יכולים לתעדף ולהתמקד בדברים המרכזיים. לפתרונות אלה מתווספים כמובן כלים שכולנו למדנו להכיר כמו זום, שיחות וידאו ועוד."