יש אנשים שיש להם השפעה על מה שקורה בחברה, ושלמעסיקים חשוב לשמוע את דעתם לפני קבלת החלטות. מה אפשר ללמוד מבעלי ההשפעה בעבודה כדי לזכות בכוח רב יותר ובמעמד רם יותר?

להיות מומחים ובעלי ידע ומשאבים

באופן טבעי, השפעה רבה יותר מיוחסת לבעלי מומחיות בעבודה ולמי שברשותם חומרים בעלי ערך לאחרים סביבם. ההשפעה זו גוברת ככל שערכו של המשאב שברשותם גבוה יותר לסובבים, וככל שרמת השליטה שלהם במידע או במשאב הזה גבוהה יותר.

אף אחד לא מודע להיותכם מומחים, ולא ישתנה דבר בתפיסתו אתכם כבעלי תרומה פוטנציאלית לצרכיו. כדי לקדם את תדמיתכם ככאלה, וללא ביטוי לשמץ של יהירות, אפשר לפעול להעלאת מודעות זו בחוכמה. אם, למשל, מקובל בחברה לתלות על הקיר מכתבי תודה או תעודות המצביעות על מומחיות נחוצה או על הישגים מיוחדים, עשו זאת גם אתם; ציינו את ניסיונכם ואת הכשרתכם בפרופיל הווירטואלי שלכם ברשת (פייסבוק, לינקדאין) במקום המיועד לכך, ושתפו באינסטגרם ובגוגל פלוס תמונות המרמזות על מומחיותכם; הזכירו זאת באופן אגבי בשיחותיכם עם קולגות ומנהלים ("כשעבדתי כמנהל צוות באינטל, נהגנו לעשות זאת כך...").

דרך יצירתית אחרת שנתקלתי בה באחת החברות שביקרתי בה הייתה דרכה של אחת ממנהלות הצוות, שנטלה על כתפיה את האחריות ליצור עלונים שיווקיים בנוגע לפרויקט גדול שהתנהל בחברה, ולא בכדי. במסגרת העלונים ביקשה מהקולגות שהשתתפו בפרויקט פרטים לגבי הכשרותיהם, ניסיונם והישגיהם, וכאחת שהשתתפה בעצמה בפרויקט, יכולה הייתה להכניס לעלון גם פרטים על אודותיה. כך אמנם העלתה את מודעות הסובבים גם לקורותיהם של הקולגות שלה, אך במקרה של הפרויקט המדובר היה לכל אחד את מקומו הייחודי לו מבחינה מקצועית, והיא אכן סיפרה שרבים ניגשו אליה בעקבות פרסום העלון והחמיאו לה על ניסיונה ("לא ידעתי שיש לך תואר שני באקטואריה", "לא ידענו שאת היית אחראית על... כל הכבוד!").

איך לבקש חופשה מהבוס? (אילוסטרציה: Shutterstock)
איך אני יכול לעזור לך? | אילוסטרציה: Shutterstock

להיות מקור בטוח

אבל לא די במומחיות. כדי שלמומחיות יהיה כוח, על האדם המחזיק בה להיות אדם שאפשר לסמוך עליו, גם כשקשה ובעת משבר או קושי. אדם אמין. אדם מומחה אך רשלן, שמסנן הוראות חלקיות לסובבים, לא יספק כל ערך לקולגות שלו. בדומה לכך, אדם מומחה שבאופן תדיר מספק נתונים שאינם מבוססים על מחקר ועל אמת לא ישכנע את הסובבים, לא יצטייר כמהימן, ויתקשה לגרור אחרים לפעול בדרכו.

להיות אסרטיביים

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
כדי להיות בעלי השפעה, אינכם יכולים להיות חסרי קול. אינכם יכולים לשתוק תמיד בישיבות, להימנע מלהגיב תמיד בקבוצות דיון וירטואליות ולהיות פסיביים. אם תפעלו כך, לא רק שלא תשפיעו לעולם על איש, אלא אף תיתפסו כמי שאינם תורמים מעבר למינימום הדרוש, ואולי אף כחסרי ביטחון.

כדי להשפיע עליכם להיות לא רק בעלי ידע ודעה ולא רק אמינים, אלא גם לפעול באסרטיביות ולהשמיע קול. זה לא אומר שעליכם להיות תוקפנים ולכפות את דעותיכם על אחרים, ודאי שלא לנקוט בדרכי הפחדה, עוינות או התעמרות או להתעלם מצורכי אחרים. להיות אסרטיביים משמע להיות במקום טוב באמצע, בין פסיביות ותוקפנות: לעמוד על הבעת רגשותיכם, דעותיכם וזכויותיכם תוך כדי כיבוד הזכויות, הרגשות, והדעות של האחרים.

להכיר את הסובבים

כדי להשפיע על הסובבים, הכרחי לדעת קודם כל מהם המניעים והצרכים שלהם, ולהבינם. מה מעורר אותם? איך הם עובדים? מה היעד שלהם? אחרי שתדעו להתקרב לאחרים ולחקור מהם המניעים שלהם, תוכלו לדעת כיצד להציג את המסרים שלכם באופן שיוכל לגעת בהם, להיענות לצורכיהם, וכך לשכנעם. ובזאת יש להשקיע זמן ורצינות.

לאחר המחקר שתערכו על הסובבים אתכם, תצטרכו לסגל דרכי פעולה מגוונות ככל האפשר, מכיוון שתיווכחו לגלות שעל כל אחד משפיעה דרך פעולה שונה לגמרי. אחד מושפע ממסרים רציונליים, מוסברים, אנליטיים ומנומקים לעומקם, ואחר מתלהב כשמדברים איתו "רגשית" ומתארים לו באופן ציורי תוצאות נחשקות. אל אחד נכון לדבר דרך הצגת נתונים מספריים כתובים ומפורטים, ואל אחר – בעל פה, בכלליות ופנים מול פנים.

בוס צועק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אסרטיביות זה לא בהכרח צעקות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

לבסס יחסי הדדיות ורשת

היכרות עם אחרים בעבודה מאפשרת לא רק שכנוע יעיל יותר, אלא יכולה לרמז גם על הדברים שאפשר לעשות למענם - הדברים שהם יעריכו במיוחד, ושבעקבותיהם ירגישו מחויבות בחזרה כלפיכם. מאחר שלא תוכלו לסייע לכל אחד שזקוק לעזרה בעבודה, שהרי יש לכם את עבודתכם שלכם לבצע, בחרו לכם את האנשים שהכי מועיל להושיט להם יד. אלה הם אנשים בעלי השפעה בעצמם, בין אם בזכות מומחיותם ובין אם בזכות משאבים שברשותם. ומאחר שלא תוכלו לבצע במקומם את עבודתם, בחרו בעזרה שמבחינתכם היא לא מאמץ רב מדי, ומבחינתם היא בבחינת הקלה (למשל - סיוע ביצירת סיכום כתוב לישיבה שניהל קולגה בזמן שהוא נתון לעומס רב), העצמה (למשל - סיוע בהצגת רעיון של קולגה באופן שמציג אותו כיצירתי וחד), או קירוב אל יעד ספציפי שעומד לנגד עיניהם (רצוי ברגע נתון של חולשה או קושי). 

להיזהר מיהירות

להיות מומחים, אמינים ואסרטיביים עלול להיות בקלות רבה מה שנתפס על ידי הסובבים כרברבנות או כביטחון-יתר. היזהרו מיצירת תדמית עצמית של מומחים מעולים שאיש לא יכול להתעלות מעליהם או ללמוד מהם. היו מעולים אך פתוחים ללמד אחרים ולחלוק עמם את הידע או את התוצרים שלכם. היו בולטים אך שמרו על מידה של צניעות. היו רציניים בעבודתכם, אך שמרו על החיוך ועל ההומור במהלכה.

---

יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.