רובנו מקבלים את תלוש המשכורת, מתעלמים מהכתוב, מציצים על השורה התחתונה - ודוחפים אותו למגירה (ויש כאלו שבלל מדלגים עליו וישר מסתכלים על חשבון הבנק). עם זאת, תלוש המשכורת מכיל הרבה מאוד מידע חשוב, שעשוי להיות שווה לכם הרבה כסף. מה גם, שאסור לשכוח שמי שמכין את התלושים הללו הם בני אדם, וגם הם לפעמים טועים.

רגע לפני סוף השנה האזרחית, הדברים הללו הופכים להיות קריטיים יותר וישנן לא מעט פעולות שאתם יכולים לעשות לקראת סוף השנה כדי לשמור על זכויותיכם. מה חשוב לבדוק ומה הן אותן פעולות? ביקשנו מעו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר ומומחה לדיני עבודה' שיחבר עבורנו מדריך שיחסוך לנו הרבה כסף.

תשלום דמי הבראה

ידעתם או לא, אבל לפי החוק - עובדים שהשלימו שנת עבודה אחת לפחות במקום עבודתם זכאים לדמי הבראה, שישולמו פעם בשנה בהתאם לוותק שצברו במקום העבודה. אגב, מעניין לראות כי יש הבדל בין המגזר הפרטי לציבורי; עובד במגזר הפרטי זכאי לדמי הבראה על בסיס 378 ש"ח ליום, ואילו עובד במגזר הציבורי זכאי לדמי הבראה על בסיס 426 ש"ח ליום.

לא מעט מעסיקים נוהגים לשלם את דמי ההבראה בחודש דצמבר (מי שרגיל לקבל את דמי ההבראה באוגוסט – זה פשוט בגלל שהמעסיק יודע שהתקופה הזאת מרבית העובדים זקוקים לתוספת שכר, כדי לממן את החופשות). לעיתים, במתכוון או בגלל חוסר תשומת לב, מעסיקים שוכחים לשלם את דמי ההבראה שתכננו לשלם בדצמבר (או במהלך השנה, פשוט דצמבר זה התלוש האחרון), וכך למעשה מדלגים על התשלום, והעובדים לא שמים לב לכך.

אם עבדתם במקום העבודה שנה או יותר, הקפידו לבדוק בדצמבר האם קיבלתם דמי הבראה, ואם לא – דרשו אותם מהמעסיק. אגב, מי שהחל לעבוד באמצע השנה הקודמת ולא קיבל תשלום עבור דמי הבראה באותה השנה, זכאי לדמי הבראה מוגדלים בשנה העוקבת. אם אתם במצב כזה, יש לוודא שהשנה קיבלתם תשלום גם על חשבון דמי ההבראה של השנה הקודמת.

אולי מגיע לכם בונוס?

סוף השנה זה "זמן סיכומים" עבור מרבית החברות, ומעסיקים רבים נוהגים לחלק לעובדיהם בונוסים שנתיים, כאות תודה על מאמציהם ותרומתם על שנה עסקית מוצלחת. אם אתם עובדים במקום כזה וסגרתם מראש בחוזה בונוס שנתי, הקפידו לוודא כי אתם אכן מקבלים אותו בתלוש השכר של דצמבר. למי שמתבונן בתלוש השכר ותוהה מדוע השכר נטו נמוך שמציפה – זה בגלל שגם על הבונוס יש מס.

 האם בשנת הקורונה, הבוס יכול לוותר על הבונוסים - למרות שהם מעוגנים בחוזה שלי?

במקרה הזה, הקורונה לא יכולה להוות תירוץ עבור המעסיק. אם בחוזה ההעסקה שלי הוסכם על בונוס, המעסיק לא יכול להחליט על ביטולו ללא הסכמת העובד.

ניצול יתרת ימי החופשה בשנה הבאה

כל אחד מאיתנו זכאי לימי חופשה על פי חוק, אבל חלקנו לא מספיקים לנצל את כל מכסת ימי החופשה המגיעים לנו. אם הגעתם לסוף שנה וגיליתם שיש לכם יתרת ימי חופש, חשוב שתדעו שבהתאם לחוק חופשה שנתית, כל עובד רשאי לבקש מהמעסיק לצרף לחופשה שתינתן בשתי שנות העבודה הבאות את יתרת ימי החופשה שנותרו לו (מעבר ל-7 ימי החופשה שישנה חובה לנצל כל שנה). או במילים פשוטות: אם נותרו לי 8 ימי חופשה לא מנוצלים משנת 2020, אני יכול לבקש מהמעסיק להעביר את ימי החופשה הללו לשנתיים הבאות.
כל מה שחשוב לדעת על ימי החופשה הלא מנוצלים השנה אתם יכולים לקרוא במדריך ימי החופשה>>

נולד לכם ילד בשנת 2020?

בפקודת מס הכנסה נקבע כי עובד/ת זכאי/ת לנקודות זיכוי שנתיות החל משנת לידתו של הילד/ה. במידה ונולד לכם השנה ילד/ה – מזל טוב! חוץ מהאושר הגדול שבהגדלת המשפחה, אתם זכאים גם להטבת מס.

נקודות זיכוי המס ניתנות רטרואקטיבית לגבי כל השנה (לא משנה באיזה חודש נולד הילד), לכן אם נולד לכם ילד - רצוי לדווח למעסיק ולוודא בסוף השנה שאכן קיבלתם את נקודות הזיכוי עבור הילד שנולד.אגב, עובדת שרוצה בכך יכולה לבחור לדחות את קבלת נקודות הזיכוי עבור הילד משנת לידתו לשנה שלאחר מכן, אולם זה מצריך תיאום מול המעסיק ומילוי טופס ייעודי (116ד). עובד שנולד לו ילד/ה– אינו יכול לעשות זאת.

תינוק נולד (צילום: morrowlight, shutterstock)
נולד לכם ילד? מזל טוב! נולדה לכם גם נקודת זיכוי | צילום: morrowlight, shutterstock

רק עכשיו עברתי על התלושים שקיבלתי מתחילת השנה וגיליתי טעות באחד מהם (או יותר). אני יכול לבקש תיקון רטרואקטיבי למשכורת?

חישוב ימי חופשה או מחלה, תשלום עבור שעות נוספות, בונוסים - כל אלה מהווים מקור לטעויות, במקומות עבודה קטנים וגדולים כאחד. כדאי לבדוק את הכתוב בתלוש השכר מדי חודש, אבל רבים מאיתנו נוהגים לבדוק רק בסוף השנה. אם גיליתם שנפלה טעות בתלוש, רצוי לפנות למעסיק שיתקן אותה. מרבית הטעויות נובעות מתום לב, ולכן אם טענתכם מוצדקת - המעסיק יתקן את הטעות. שימו לב: תיקון הטעות הוא רטרואקטיבי, אך מוגבל בזמן ולכן אם נזכרתם אחרי 4 שנים, זו כבר בעיה שלכם. שכן, בחוק חופשה שנתית ישנה הגבלה של תקופת התיישנות ל- 3 שנים, במקום 7 שנים כנהוג במרבית חוקי העבודה.

אם התחתנתם/התגרשתם במהלך השנה (כשהיה מותר, כמובן) - מגיע לכם משהו בשל כך?

ככלל, חתונה ראשונה אינה מזכה בנקודות זיכוי לפי פקודת מס הכנסה, אולם חתונה שנייה שבאה לאחר גירושים מזכה בנקודת זיכוי, במידה שהבן או בת הזוג משלמים מזונות לבן/בת  הזוג לשעבר.

כמו כן, במידה שאחד מבני הזוג גרוש או חי בנפרד מההורה ומשתתף בהוצאות הגידול או מגדל את ילדיו, הוא זכאי לנקודת זיכוי אחת ללא קשר למספר הילדים. אם זה רלוונטי עבורכם – חשוב שתבדקו בסוף השנה כי אתם מקבלים את הטבות המס על פי חוק.

האם מגיעים לכם החזרי מס?

עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר (צילום: תמר מצפי)
עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר | צילום: תמר מצפי
בסוף השנה האזרחית, שהיא למעשה גם "סוף שנת מס", נוהגים לא מעט שכירים ועצמאים לפנות למומחי המס כדי לבדוק האם הם זכאים להחזרי מס, החזרים מהביטוח הלאומי, מס הכנסה שלילי, זיכויים וכו'. אלה דברים שחשוב מאוד לבדוק בסוף השנה, כי ייתכן וזה שווה לכם הרבה כסף.

לא מדובר רק במשרות בהן השכר גבוה. למשל: טכנאי מחשבים שעבר במהלך השנה ממקום עבודה אחד לאחר, והיו הפרשי שכר גבוהים בין מקום העבודה הראשון לבין מקום העבודה השני (שהיה בתנאים משופרים משמעותית), ניגש למומחה, ביצע "החזר מס" וגילה כי הוא זכאי לכמה אלפי שקלים. או למשל סטודנט שהתחיל לעבוד רק באמצע השנה ולא ערך "תיאום מס" במהלך השנה, זכאי לבצע החזר מס ולקבל את הפרשי המס שעשויים להגיע לאלפי שקלים בשנה.

החזר הוצאות לשכיר על הוצאות עבודה מהבית

בעקבות משבר הקורונה, מעסיקים רבים אפשרו לעובדים שלהם לעבוד מהבית בתקופת הסגרים, וגם לאחר מכן. בדרך זו, העבודה מהבית הגדילה למעשה את התשלומים השוטפים של העובדים על הוצאות בית (למשל: מזגן, חשמל וכו'). חלק מן העובדים אף נאלצו לקנות ריהוט משרדי (למשל, שולחן וכיסא), על מנת לאבזר את המשרד הביתי החדש שלהם. כיוון שכל ההוצאות שהוצאו הן למטרת ייצור הכנסה, לפי דעתי המקצועית - העובד יכול לדרוש החזר הוצאות מהמעסיק. כמובן שהמעסיק יידרש להחזיר לעובד בנטו את ההוצאה שהוציא, על מנת שיוכל לתת למעסיק שירות מהבית. אגב, חלק מן המעסיקים בענף ההייטק העניקו מיוזמתם תוספות שכר לעובדים שאמורות לפצות את העובד בשל ההוצאות העודפות שהוציא.

 תשלום פנסיה, הפרשות נכונות

אם התחלתם לעבוד בחודש נובמבר או דצמבר, ויש לכם ביטוח פנסיוני פעיל ממקום העבודה הקודם, המעסיק חייב לבצע בתלוש של דצמבר הפרשה רטרואקטיבית לפנסיה ליום תחילת העבודה שלכם - למרות שלא עברו 3 חודשי עבודה מיום תחילת העבודה. שימו לב לכך.

יש לכם דרך להגדיל את הנטו, ואפילו לא ידעתם עליה. איך?

במידה ורכשתם במהלך השנה מוצרים ושירותים על חשבונכם שמוכרים לצרכי מס, כמו למשל: תוכנות מקצועיות, השתלמויות, קורסי העשרה מקצועיים, ספרות מקצועית וכו', ושכחתם – או בחרתם שלא – לחייב את מקום העבודה על ההוצאה, שימו לב כי המצב עדין לא אבוד. אתם יכולים לפנות למקום העבודה ולבקש החזר (גם בדיעבד; רק חשוב שזה יהיה בטווח זמן סביר). לחילופין, גם אם אתם שכירים, אתם יכולים לפנות לרשות המס באופן עצמאי, למלא דו"ח פשוט יחסית באינטרנט, ולקבל החזר כספי על ההוצאה. רגע לפני סוף השנה, זה זמן טוב לבדוק את ההוצאות שלכם במהלך השנה ולבדוק אם משהו התפספס או נשכח בדרך.

מה קורה אם אני שכיר ויש לי הכנסה מכמה עבודות?

סוף שנה הוא זמן טוב לערוך "תיאום מס" למי שעובד בכמה עבודות. השם אולי נשמע מרתיע, אבל אולי תופתעו לשמוע כי מדובר בגובה אחוז מס הכנסה שמשלמים עובדים שכירים שעובדים בכמה עבודות. לעיתים, בדרך זו מגלים שפשוט שילמנו יותר מדי מיסים לאורך השנה ואנו זכאים להחזר כספי ממס הכנסה, שנעשה דרך המעסיק. לאחרונה תיאום המס הפך לקל יותר, לאחר שרשות המיסים עדכנה את האפשרות לערוך תיאום מס באינטרנט לשכירים יותר מפעם אחת בשנה. אם את/ה שכיר/ה, ועברת יותר משני מקומות עבודה בשנה האחרונה (ולא ערכת תיאום מס כאשר התחלת את העבודה החדשה) – מומלץ בחום לערוך תיאום מס עד לתאריך 31.12.21 ולהגישו באופן מיידי למעסיק. מי יודע, אולי תגלו שאתם זכאים לתוספת נחמדה לקראת סוף השנה.