ל' (השם המלא שמור במערכת), עבד כלוחם אש מבצעי כבן 40, ששירת באחת מתחנות הכיבוי באזור ירושלים. ל' נאלץ לעזוב את עבודתו עקב שתי תאונות דרכים שעבר עם האופנוע שלו.

הפציעות של ל' בשתי תאונות הדרכים הוגדרו כ"קלות", אך למרות זאת הן גרמו להשבתתו לתקופה ארוכה מעבודתו בכיבוי אש. הפציעות מנעו ממנו לחזור לכשירות מבצעית והוא קיבל עבודה משרדית בתחנת הכיבוי - דבר שפגע משמעותית בשכרו.

"בעקבות התאונות שעברתי איבדתי את עבודתי ככבאי והמשכורת שלי נפגעה קשות" טען ל', "זו עבודה שכרוכה בפיזיות רבה. יש לי פגיעות בכף היד ולכן אני לא יכול להרים אנשים או משאות, לטפס או להשתמש בצינור לחץ".

שתי התאונות הוכרו על ידי הביטוח הלאומי כתאונות עבודה, ובסופו של דבר נקבעו ל-ל' נכות על ידי הביטוח הלאומי בשיעור כולל של 27 אחוזים.

"פסק הדין עושה צדק אנושי וחייב לשמש זרז לשינוי משפטי נרחב"

באמצעות עורכי הדין עמיקם חרל"פ ועו"ד טל שליט, הגיש ל' תביעה לבית משפט המחוזי בירושלים נגד חברות הביטוח בהן היה מבוטח, ודרש לפצות אותו בגין הנזקים הגופניים שנגרמו.

עו"ד עמיקם חרל"פ  (צילום: משרד חרל"פ,  יח"צ)
עו"ד עמיקם חרל"פ | צילום: משרד חרל"פ, יח"צ

חברות הביטוח הגישו כתב הגנה לפיו לא הוכח קשר בין התאונות שעבר ל' לבין ההחלטה להפסיק את עבודתו, שכן הנכות שנקבעה לו נמוכה.

השופט עודד שחם, שדן בתביעה, פסק כי יש לקבל אותה בנימוק כי התאונות שעבר הוכרו כתאונת עבודה וכי אינו יכול לחזור לעבוד שוב ככבאי. על כן הוא דחה את טענות חברות הביטוח. השופט פסק כי בגין שתי התאונות והנזקים הגופניים שנגרמו לו, ל' יפוצה בסכום של כ-2.5 מיליון שקלים חדשים.

"פסק הדין עושה צדק אנושי וחייב לשמש זרז לשינוי משפטי נרחב", אמר עו"ד עמיקם חרל"פ. "השופט קיבל את טענותינו, לפיהן עובד שמאבד את הקריירה שהייתה לו עקב תאונה, מאבד חלק מהותי מחייו, את התפקיד העיקרי שהוא מכיר, ואת מסלול ההתפתחות שלו. הוא מתחיל למעשה מחדש, ואין זה משנה כלל אם פגיעתו הייתה קלה יחסית ומלווה באחוזי נכות נמוכים. הקביעה האמיצה של השופט מאפשרת לתובע פיצוי ראוי ואפשרות לבנות את חייו מחדש".