כולנו מכירים את הפתגם המפורסם של ניטשה "מה שלא הורג אותנו, מחשל", ומחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature Communications, שוב מוכיח שזה כנראה נכון. המחקר, שנערך בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת נורת'ווסטרן, הראה כי מדענים שנכשלו בתחילת דרכם פיתחו לאחר מכן קריירה משגשגת ומצליחה, למרות המקלות בגלגלים שחוו בהתחלה.

החוקרים אספו נתונים על סטודנטים שהגישו בקשות למענקים מארגון הבריאות הלאומי בארה"ב (NIH) בין השנים 1990 ל-2005, ואז הפרידו אותם לשתי קבוצות: הקבוצה הראשונה כללה סטודנטים שהציון המשוקלל שלהם לא היה מספיק בשביל שיוענק להם המענק (כלומר, זו הקבוצה ה"נכשלת"), בעוד הקבוצה השנייה כללה סטודנטים שהציונים שלהם היו מעל הרמה הנדרשת להענקת מימון למחקר שלהם (הקבוצה ה"מצליחה").

כישלון גורם לנו לנסות שוב ושוב ולהשתפר

השלב הבא היה בחינה של כל המאמרים שפורסמו על ידי סטודנטים שהיו בקבוצה הראשונה מול אלה של הקבוצה השנייה, בתקופת זמן של 10 שנים, מבחינת כמות ופופולריות. השערת המחקר הייתה שהצלחה בתחילת הדרך פירושה הצלחה גם בהמשך, אבל התוצאות הוכיחו דווקא את ההיפך: עבור אלה שנכשלו ואז ניסו שוב ושוב, ההצלחה הייתה ממש מעבר לפינה.

כך למשל, הסבירות שסטודנטים מהקבוצה השנייה יפרסמו מאמרים מוצלחים ופופולריים במהלך העשור הבא לחייהם עלתה ב-6.1 אחוז, לעומת סטודנטים מהקבוצה הראשונה. מנהל המחקר יאנג וונג ניסה להסביר זאת בכך ש"אלה שמחזיקים מעמד למרות הכישלון, מתפקדים בממוצע בצורה טובה יותר לטווח הארוך. מה שאומר שאם זה לא הורג אותך - זה באמת ובתמים מחשל".

עובד מיואש מול המחשב (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
גם אם אתם נכשלים אל תתייאשו - אולי זה דווקא סימן טוב לעתיד | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

"יש ערך בכישלון", הסביר המשנה לפרופסור דשום וונג, שנטל אף הוא חלק במחקר, "מתברר שבאופן היסטורי, האנושות הצליחה להתמקד ביתרונות של הצלחות גדולות, אבל נכשלה להבין את ההשפעה האמיתית של כישלונות מפוארים".

מטרת המחקר הייתה להבין את התנאים שמובילים אנשים להצלחה ולכישלון בתחום המדעים, אבל ניתן בהחלט ליישם את המסקנות שלו גם לתחומים אחרים בחיים – נסו לחשוב האם מינפתם את הכישלונות שלכם בחיים לכדי הצלחות? האם ניערתם מעצמכם את האבק לאחר שנפלתם וניסיתם שוב, או שוויתרתם לאחר המפלה הראשונית? האם אתם אנשים שמסוגלים להתאושש מבחינה נפשית ולהשתמש בכל דחייה, מכשול או עיכוב כדי לגדול ולצמוח? אם לא, אז כדאי שתתחילו לעשות זאת.