הראשון לספטמבר הוא תאריך מיוחד שמלווה את החברה הישראלית בכל הארץ- תלמידים, הורים, מורים ומנהלים. בכל שנה הרגע מונצח בתמונות בעיתונים של תלמידים מרוגשים עם חולצות "שלום כיתה א'", מלווים בהורים. השנה זה קורה קצת אחרת, מודל היברידי, עם שימוש מוגבר במערך לימודים באמצעות בפלטפורמה הדיגיטלית.

המעבר לעבודה ולימודים מהבית הפך למשמעותי ונפוץ עם התפרצות הקורונה. העולם השתנה בחמשת החודשים האחרונים כאשר המודלים שהכרנו בעבר השתנו ללא היכר, ספק אם יחזרו להיות כפי שהיו. עולם העבודה עבר שינוי דרסטי, כאשר גם אצלנו, כבר היום 74,000 עובדי סיסקו ברחבי העולם, ובתוכם 780 עובדי סיסקו ישראל, עובדים מהבית, למעט משימות קריטיות הדורשות הגעה פיזית ללקוחות לשותפים ולאתרי החברה. צוות מקצועי, לוקאלי וגלובאלי מנטר את מצב המגיפה פר מדינה ומתאים את ההנחיות בהתאם. החברה אשר מפתחת גם מעטפת מוצרים וטכנולוגיות שמאפשרים לארגונים לעבודה מרוחקת, מאפשרת מודל עבודה גמיש לחלוטין ומעודדת עובדים לעבודה מהבית, כאשר כלי הקישוריות של סיסקו מהווים תשתית טכנולוגית המאפשרת לארגון להצטיין במודל עבודה זה. שינוי גדול עוד יותר עובר עולם הלמידה מרחוק.

המצב מזמן אתגרים רבים, בעיקר בגיל הצעיר - אתגרים פדגוגים, התנהגותיים ותרבותיים. אולם, לצד האתגרים שמזמנת הלמידה מרחוק, היא מאפשרת הזדמנויות רבות עבור התלמידים והתלמידות, כשבעיני המרכזית שבהן היא פיתוח כלים ומיומנויות הנדרשים בשוק העבודה החדש, המחבר בין הלוקאלי לגלובלי בלחיצת כפתור. מזה שנים נשמעת הטענה כי מערכת הלימוד אינה משתנה במהירות מספקת על מנת לתת מענה למהפכה הדיגיטאלית, והנה, כעת הגיעה ההזדמנות לשינוי.

הלמידה ההיברידית מאפשרת פיתוח מיומנות חדשה, סקרנות, הרחקת הגבולות הפיזיים, ואף יש בידה כדי לצמצם פערים בין פריפריה למרכז. דוגמה לכך היא פרויקט "נחשון", פרויקט הנחשב כפורץ דרך בתחומו, אותו אנו מובילים בשנים האחרונות יחד עם מט"ח ומשרד החינוך. תוכנית "נחשון" מציעה שיעורים פרטיים לאלפי תלמידים בפריפריה באמצעות שיחות ועידה בווידאו. הפלטפורמה הטכנולוגית של סיסקו, webex, מאפשרת לתלמידים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית לקבל שיעורים פרטיים במקצועות ליבה ריאליים ומדעיים כגון מתמטיקה באופן יעיל ועם חווית משתמש נעימה ופשוטה. הפרויקט מחבר בין סטודנטים לתלמידים מרחבי הארץ, ומאפשרת להם להיערך לבחינות הבגרות מכל מקום ובכל זמן, בצורה המיטבית.

אורן שגיא (צילום: טלי שגיא)
אורן שגיא | צילום: טלי שגיא

זוהי רק דוגמה אחת מיני רבות, המאפשרת להבין את העוצמות שיש לזירה הדיגיטלית בצמצום פערים, מתן כלים ומיומנויות ופיתוח אישי. הזירה הדיגיטלית דורשת התאמות, אבל ברגע שאלו מתקיימות היא פותחת לנו צוהר להזדמנויות חדשות, לכל אחד, מכל מקום ובכל זמן.

אני מאמין שהתקופה האחרונה, בה התנסו תלמידים, מורים וסגל חינוכי בלמידה החדשה מרחוק, תוביל לדיונים על המשמעויות העסקיות והפוטנציאל הגלום בשילוב לימודים ועבודה מהבית. אנחנו בסיסקו נמשיך להיות שם לצידם ועבורם ולפתח את הפתרונות הטכנולוגיות המאפשרים והמאיצים מהפכה זו.

הכותב הוא אורן שגיא, מנכ"ל חברת סיסקו