משבר הקורונה הביא עימו חוסר יציבות וחוסר ודאות לשוק העבודה. האבטלה במשק עולה, ועל פי נתוני שירות התעסוקה, שפורסמו בסוף השבוע שעבר, יש בישראל 878,906 דורשי עבודה, מהם 562,279 בחל"ת. שיעור האבטלה הוא 21.6%. בנוסף, לפי דו"ח של מכון ברוקדייל שפורסם לאחרונה סיכוייהם של בני למצוא עבודה 65-69 בימי שגרה הינו פי 8 נמוך יותר משל צעירים, וכעת עולה חשש שעובדים מבוגרים שעבודתם הופסקה בעת המשבר, לא יצליחו לחזור ולהשתלב בשוק העבודה. על אחת כמה וכמה עובדים מבוגרים שניסו למצוא עבודה ערב המשבר.

לאחרונה התחלנו לקרוא ולשמוע על שכירים שהחליטו דווקא בימים אלו לפתוח עסק עצמאי או להפוך לפרילנסרים, ונשאלת השאלה האם זו הדרך הנכונה לחזור למעגל העבודה מבלי להידרש לעבור את אתגר חיפוש עבודה. ובכדי לענות על שאלה זו בחנו עבורכם מה נדרש מכל אחת ואחד מאיתנו לקחת בחשבון במעבר ממעמד של שכיר לעצמאי.

בדרך לחלום לעצמאות נדרש לרדת לפרטים ולשכלל בנוסחת ההחלטה פרמטרים רבים. המעבר משכיר לעצמאי הוא לא מעבר טריוויאלי כלל, הוא מורכב, ולא משהו שאפשר לעשות בן רגע. אבל אם מסתכלים על טווח רחוק יותר, למי שנפגע מהמשבר התעסוקתי כתוצאה מהקורונה ומצא את עצמו מחוץ למסגרת מסודרת, כדאי לשקול את האופציה להיות עצמאי, גם אם זה רעיון עסקי בנוסף לעיסוק העיקרי שלו וסוג של הכנסה צדדית. להיות גם שכיר וגם עצמאי זה מאוד טרנדי עכשיו בכל העולם, ויש בזה גם אלמנט של מיזעור סיכונים.

ההחלטה לצאת לעצמאות חייבת להתקבל אחרי תשומת לב ומחשבה שקולה, ומומלץ להסתייע באנשי מקצוע, שכן מדובר במעבר דרמטי, הטומן בחובו שינויים רבים, שבאים לידי ביטוי בכל אורחות החיים, ומשפיעים עליכם אישית, על המשפחה והקרובים וכמובן, גם על ההתנהלות הפיננסית האישית.

כל מה שצריך לקחת בחשבון במעבר לעצמאות:

  1. האם יש לך אופי יזמי? אופי יזמי הוא שילוב של מוטיבציה, דרייב חזק מאוד, אורך רוח וסבלנות, יכולת להתמודד עם כישלונות ולא להתרסק, יכולות שיווק, מכירה, חוצפה ותעוזה. אם יש לכם חלק מהתכונות הללו, אתם בדרך הנכונה.
  2. כשכירים, התרגלנו לקבל משכורת בכל חודש. בדרך כלל, הסכום ידוע מראש – נטו או ברוטו. גם בימי קורונה, או אפילו במצב של חוסר בטחון תעסוקתי במשק כפי שאנו חווים כיום, קבלת המשכורת היא עניין שבדרך כלל ניתן לסמוך עליו, אם עובדים בחברה יציבה וסבירה. כעצמאים ההכנסות החודשיות ישתנו באופן חד מחודש לחודש. לרוב העצמאים, ודאי שבתחילת דרכם, אין כל וודאות מה תהיה ההכנסה בחודש הבא.
    במצב שכזה קשה לתכנן את ההוצאות. בנוסף, יהיו חודשים עם הכנסות גבוהות, לעומת חודשים עם הכנסות נמוכות, ואפילו ללא הכנסות כלל. כעצמאים, חשוב להיערך למצב הזה, ולשמור על כמות מזומנים סבירה וזמינה, שתסייע לשלם את התשלומים החודשיים הרגילים (שכירות, חשמל, טלפון, אינטרנט וכו') גם כשההכנסות נמוכות
    .
  3. כל עצמאי יודע לדקלם שההוצאות הן מוכרות לצרכי מס. אך חשוב לזכור שגם הוצאה מוכרת, היא הוצאה. זה עדיין כסף שיוצא מהכיס שלכם, ואתם לא מקבלים אותו בחזרה – כן מקבלים תמורתו מוצר או שירות, ואפשרות לרשום את ההוצאה כמוכרת, מה שיאפשר לכם לשלם מעט פחות מס בסוף השנה.
  4. כשכירים, לא נאלצנו להתמודד עם תשלום מסים, מכיוון שבתלוש המשכורת קוזזו התשלומים עבור ביטוח לאומי, ביטוח בריאות ומס הכנסה. כעצמאים או בעלי עסק קטן, תצטרכו לשלם את המסים באופן מסודר בכל חודש או חודשיים (תלוי בחובת הדיווח שנקבעה לך).
    מוטי אזולאי (צילום: יח"צ)
    מוטי אזולאי | צילום: יח"צ
  5. בניית עסק עצמאי לבד לא מתאימה לכל אחד. במקרה כזה ניתן לעשות אחד מהשניים: למצוא שותפים שישלימו את היכולות שלכם, או ליצור מעין דירקטוריון, מועצה מייעצת שתהיה בנויה מקולגות מפרגנים, לקוחות פוטנציאליים וכיוב', איתם ניתן לעשות חשיבה ולקבל משוב על רעיונות ומהלכים.
  6. כשכירים, התרגלנו למצב שבו לא כל האחריות מוטלת עלינו. אך כבעלי עסק קטן או פרילאנסרים – הכל בידיים שלכם, ואי אפשר להאשים מישהו אחר בתקלות. לא כל אחד יכול להתמודד עם המציאות הזו – ולכן, הקמת עסק אינה עניין המתאים לכל אחד. המעבר לעצמאות, זה הזמן להיפטר מכל הרגלי העצלות הקלים, השכחה, התירוצים וחוסר הסדר – מכיוון שמעתה הכול תלוי בכם, ואתם חייבים לדאוג שכל המרכיבים של העסק יפעלו כראוי. צריך לדעת לבנות סדר יום והכי חשוב – לעמוד בו. כשאתם עצמאים אין מי שמנהל במקומכם את היום, ולכן מה שלא תספיקו לעשות פשוט לא יקרה.
  7. כבעל עסק קטן או עוסק מורשה, כל הקונספט של חופשות וימי מחלה עובר מהעולם. כלומר, אפשרי בהחלט לצאת לחופש ולהיות חולה, אבל בימים אלה תפסידו עבודה וייתכן כי לא יהיו הכנסות. מצד שני, כעצמאים, אתם יכולים לתכנן בצורה קלה יותר את החופשה שלכם, ולהחליט לבד על שעות וימי העבודה שלכם.
  8. כשכירים, יכול להיות שכבר שכחתם שגם אתם וגם המעסיק מפרישים סכום מסוים מהמשכורת שלך לפנסיה. כעצמאים – הפנסיה שלכם תלויה אך ורק בכם, ואף אחד אחר לא ידאג לכך (על אף שהחוק מחייב הפרשה לפנסיה). מומלץ גם שתדאגו לעצמכם לביטוח אובדן כושר עבודה.

 

הכותב הוא מוטי אזולאי- מנכ"ל "מגדלור לעסקים - החברה להשבחת חברות"