שיעור ניכר מההייטקיסטים הישראלים שנשלחים לעבוד בארה"ב, עושים זאת עם אשרת עבודה מסוג 1 L, אלא שהחלטה שהתקבלה לאחרונה בממשל האמריקאי, צפויה לחסום באופן משמעותי את האפשרות של העובדים בארץ לקבל בעתיד את האשרה הנכספת.

בהנחיה שפורסמה לאחרונה באתר של רשות ההגירה בארה"ב, נכתב כי בכל מקרה בו מתעורר ספק אצל הקונסול שדן בבקשה לגבי העמידה של המבקש במכלול התנאים שבה - יש לדחות את הבקשה על הסף. השינוי, כפי שמסבירים מומחים בתחום ההגירה, משנה במידה רבה את פני המציאות וצפוי להקשות מאוד על החברות והעובדים.

בעוד קודם לכן, במקרה של חשש שהתעורר בקרב הקונסול, הדבר לא הוביל לדחייה מיידית, אלא לבקשת המצאת מסמכים נוספים, כעת - כל טעות ברישום פרט כזה או אחר, או חשש לגבי אמיתות המוצהר, יגרור 'חותמת שחורה', ללא כל צורך של הקונסול לנמק את עילת הדחייה וללא מתן אפשרות להגיש ערעור על כך.

במשרד ההגירה האמריקאי הבהירו כי קיימת נחיצות להחמרת הגישה כלפי הנושא, בין היתר היות והקונסול מהווה את הממשק היחיד בין הממשל והמועמד ולפיכך, מוטלת עליו חובה לדקדק 'קלה כחמורה' ולוודא את אמיתותו של כל פרט ופרט. עוד נכתב כי בניגוד לפונקציות אחרות במערכת, הקונסול הוא הגורם שמכיר טוב מכולם את התרבות והמנטליות המקומית של המבקש ומדינת המוצא שלו ולפיכך יש לו את היכולת לזהות הפרזות או מצג שווא של המועמד.

עו"ד צבי קן תור, יו"ר ועדת האשרות בלשכת המסחר ישראל ארה"ב, מסביר כי מדובר במסכת מתמשכת של החמרות כאשר האחרונה מצמצמת עוד יותר את האפשרות של חברות ישראליות לנייד בעתיד מנהלים לארה"ב "השינוי הוא ברוח המפקד, אם עד כה זו הנחתה את הקונסולים לדון בקשות גבולויות לכף זכות, הרי שכעת הרוח השתנתה לחלוטין – דבר שצפוי להגדיל את שיעור הסירובים לאישור הבקשות לאשרה זו"

עו"ד צבי קן תור (צילום: יח"צ)
עו"ד צבי קן תור | צילום: יח"צ

כאמור, החמרה זו מצטרפת לשורה של שינויים לרעה שחלו בשנים האחרונות במדיניות מתן אשרה L1 שניתנת לעובד שמועסק בחברה בישראל במשך שנה לפחות, ומועבר לארה״ב לצורך עבודה באותה חברה. לצורך קבלת האשרה, נדרשים ידע ייחודי ומשרה ניהולית. מספר הישראלים שמחזיקים באשרה זו מוערך בכ–7,000 עובדים. לפני מספר חודשים פורסם נוהל אחר על פיו התקופה המרבית לאשרה זו קוצרה בשנה מלאה - מ-60 חודשים ל-48 חודשים. אומנם, ניתן להאריכה, אולם תחת דרישות מחמירות שחלות גם על בקשות הארכה ולא רק על בקשות חדשות.

לשכת המסחר ישראל ארה"ב ממליצה לחברות שמתכוונות לשלוח מנהלים ומומחים לארה"ב, בין אם לנסיעת עסקים, לרילוקיישן, או לצורך עבודה, להקפיד על קבלת תדריך אישי והכנה מדוקדקת לכל עובד לפני ראיון בקונסוליה ולפני נסיעות לארה"ב וראיונות עם קציני מכס והגנת הגבולות בנמל הכניסה.