תסכימו איתנו שהתחושות שמלוות אותנו כשאנחנו לקראת דייט או ראיון עבודה הן די דומות. בשני המקרים מדובר בסיטואציה מלחיצה, לא טבעית, שקשה להשתחרר בה.

לרוב קשה לכם להביא את כל כולכם לידי ביטוי, בוחנים אתכם ואתם בוחנים את הצד השני, אתם מחפשים את ההתאמה המושלמת ויש לכם לפעמים פגישה אחת - הזדמנות אחת - לעשות את הרושם הכי טוב שלכם.

בשני המקרים נדרשים לעתים נסיונות רבים כדי למצוא את ה"מאצ'" אבל מספיקה רק התאמה אחת, לא יותר, כדי להצליח.

וכמובן שהמשותף העיקרי הוא שהמטרה - "עבודה" או "אהבה" – חשובה ובעלת השפעה משמעותית על איכות חיינו ועל מידת שביעות הרצון שלנו. היה זה פרויד שאמר שאהבה ועבודה הן הבסיס לאנושיותנו.

אז למה ראיונות עבודה קלים הרבה יותר מדייטים?

יש לכם הרבה יותר ידע

לראיונות עבודה אתם יכולים להגיע אחרי תחקיר מעמיק שעשיתם על התפקיד ועל החברה, דבר שמוריד את רמת חוסר הוודאות (בניגוד לדייטים – סטוקינג כזה זה יתקבל בברכה). אתם יודעים עם מי תיפגשו, השאלות ממוקדות בתחום ספציפי ואתם יכולים לתאר לעצמכם פחות או יותר, גם אם לא במדויק, מה אתם הולכים להישאל.

האקסים הם דווקא יתרון

בניגוד לדייטים, שם פחות מקובל להתייעץ ולהיעזר בפרטנרים זוגיים לשעבר של הדייט שלכם, לפני ראיונות עבודה אפשר ומומלץ לקבל מידע מאנשים שעובדים במקום העבודה או התראיינו למשרה בעבר.

הזדמנות להכנה מראש

כפועל יוצא משני הסעיפים הקודמים, לפני ראיונות עבודה יש לכם את האפשרות להתכונן וללמוד. כך היכולת שלכם לשלוט בתוצאות הראיון הולכת ועולה כתלות במידת ההכנה שלכם.

קבלת החלטות רציונאלית

בדייטים יש הרבה יותר רגשות מעורבים מאשר בראיון עבודה, כאן השאלה די פשוטה: עניתם על דרישות התפקיד או לא? אף אחד לא יפסול אתכם על כך שאתם לא אוהבים סרטים רומנטיים או שלא קראתם את החדש של גרוסמן. אתם הרבה פחות תלויים בטעם של הצד השני או במצב הרוח שלו. אם כי גם הם משפיעים במידה מסוימת.

אתם יכולים להיות בטוחים שהצד השני לא מבזבז לכם את הזמן

אפשר לצאת מנקודת הנחה שהכוונות של המראיין רציניות, ושהוא רוצה לאייש את המשרה לא פחות ממה שאתם רוצים להתקבל אליה, מה שלא תמיד ניתן להגיד על דייטים.

איך עונים על שאלות מעצבנות בראיון עבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
להגיע אחרי תחקיר מעמיק זה דווקא מבורך ורצוי | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

ואחרי שהסכמנו על כל זה, למה בכל זאת ראיונות עבודה הם אירוע לא נעים, ולעתים אפילו מעורר חרדה? בעיקר כי אנשים לא מגיעים אליהם מוכנים. רבים מדי חושבים לעצמם "אני אבוא כמו שאני", "יהיה מה שיהיה", "אם הם ירצו אותי אז הם ייקחו אותי. אני לא צריך להתאמץ". ואני אומרת בדיוק את ההיפך - אתם חייבים להתאמץ!

אני יוצאת מנקודת הנחה שלכל אחד מכם יש כוחות, יש יתרונות, יש את התחומים שהוא חזק בהם ושהוא יכול לתרום באמצעותם למקום העבודה. האתגר הוא לשקף את כל זה בשעה של ראיון. הציפייה שהמראיין יעשה את כל העבודה בעצמו ו"יגלה" אתכם בלי מאמץ מצדכם לא רק שהיא נאיבית, זו פשוט עצלנות.

יש לכם שעה לצאת מגדרכם כדי להרשים. יש לכם שעה כדי לתת את השואו הכי טוב שלכם, להקסים ולגרום למראיין "להתאהב" בכם. כן, כמו בדייט. בשביל לעשות את זה אתם לא צריכים לשבת ולפאר את עצמכם במשך שעה. ממש לא, זה רק יגרום לרתיעה. בשביל לעשות את זה, אתם צריכים לעבוד לפני הראיון ולהגיע אליו מוכנים.

ההכנה הזו תעניק לכם שלושה יתרונות משמעותיים:

1. היא תספק לכם זמן להתארגנות ולניסוח תשובות מיטביות לשאלות שתישאלו.
2. היא תאפשר לכם לבוא יותר בטוחים ונינוחים. היא תוריד את מפלס החרדה והלחץ ותאפשר לכם להביא את עצמכם לידי ביטוי באופן מיטבי.
3.
היא תעזור לכם לעשות רושם רציני של משקיע ובעלי מוטיבציה גבוהה – וזה כבר נותן לכם פור ומקדם אתכם בדרך להצלחה בראיון.

בשורה התחתונה, אתם רוצים את ה"כלה" האידאלית? אתן רוצות את ה"אביר על הסוס על הלבן"? תשקיעו, תעבדו על עצמכם, תתאמצו כדי שלא תאלצו להתפשר על זוגיות שלא תספק אתכם. זה נכון בעולם הדייטינג וזה נכון באותה מידה גם בעולם התעסוקתי.

הכותבת היא פסיכולוגית תעסוקתית