בדברי הימים של עולם העבודה, השנה האחרונה תיזכר כשנה מרובת מהפכות; שנה שבה הושקו מודלי תעסוקה חדשים ומגוונים, חברות שלמות עברו לעבוד מהבית וחללי עבודה שלמים הושכרו או נסגרו. מודל העבודה ההיברידי, המשלב בין עבודה מהבית ומהמשרד, הפך כמעט למיינסטרים - אבל המהפכה בעולם העבודה ובמיוחד בהייטק לא נעצרה והיא רק תופסת תאוצה.

שוק העבודה החדש קובע שכבר לא מוכרחים לעבוד מהמשרד, אבל עכשיו גם האלטרנטיבה המקובלת - עבודה מהבית - כבר איננה החלופה היחידה. כך למשל בחברה הזאת החליטו לא רק לאפשר לעובדים להיות נוודים דיגיטליים, אלא ממש לעודד אותם לכך.

לדבריו של צבי פרנק מנכ״ל ומייסד שותף של חברת קו-פיילוט, עצמאות היא שם המשחק: "העולם מונח למרגלותיו של הנווד הדיגיטלי וחברת קופיילוט תעסיק אותו מהחוף בתאילנד או מיערות האמזונס, כל עוד תהיה לו גישה לאינטרנט וחשמל לטעון את המחשב הנייד". עוד הוא מוסיף כי הם "בחרו להוביל את המהפכה אקטיבית, במקום להגיב פאסיבית לשינויים הטקטוניים בשוק העבודה הרותח".

אישה עובדת עם לפטופ וטלפון סלולרי באתר נופש במלדיביים (צילום: EyesWideOpen, Getty Images)
הרי מה יותר טוב מלעבוד לצד נוף חלומי ומלא השראה? | צילום: EyesWideOpen, Getty Images

"אנחנו מאוד אוהבים את ההוויה של עשיה ביחד מהמשרדים היפים שלנו בתל אביב ובניו יורק", הוא אומר, "אבל הטכנולוגיה הבשילה והקורונה מוטטה הרגלים ומוסכמות, ובמקביל העולם משתנה, שוק העבודה השתנה, ואנחנו תופרים את המשרות לאנשים ולא להפך. פעם דיברו במונחי Offshore: 'נפתח מרכז פיתוח בעולם', 'נוזיל את עלויות'. היום זה כבר לא מרכז פיתוח ואנחנו לא מקבצים אנשים. אנחנו מחפשים אינדיבידואלים, טאלנטים. נקודה. והמסר שלנו היום לעובד של 2021 הוא שהעולם הוא האופן ספייס החדש - והוא יכול להיות שלך". 

במסגרת המהלך הייחודי, החברה מפעילה מודל חדשני בשם "הנווד הדיגיטלי 2.0", לעובדים שהמודל ההיברידי המתיישן במהירות אינו עונה על צרכיהם. החברה הודיעה כי תאפשר לעובדיה לעבוד כשכירים מכל מקום בו יחפצו בעולם. בחברה הדגישו כי הבסיס התעסוקתי של העובד נותר בארץ, אך הוא יכול לעבוד מכל מדינה בה ירצה ולכמה זמן שירצה, ועדיין ישמש כעובד מן המניין עבור החברה בישראל. על כן, השכר משולם כרגיל, לחשבון הבנק של העובד בארץ, וכך גם כל ההפרשות המגיעות לו - חלום.

איך זה עובד?

עובד שמצטרף לחברה במסלול החדש יעבוד במשרדי החברה בתל אביב במשך שלושת החודשים הראשונים, בכדי לצבור את כל הידע והכלים הנדרשים למילוי התפקיד. לאחר תקופה זו, הוא יוכל לטוס לכל יעד שימצא לנכון וגם להמשיך להחליף יעדים במשך השנה. החברה תטיס אותו לישראל בסוף השנה לחודש עבודה מהמשרד ותחזיר אותו ליעד שיבחר בחו״ל.

דוגמה מצוינת לכך (ניתן אפילו לומר מעוררת קנאה), היא של אחד מעובדי החברה שארז לפטופ וסמארטפון ונסע לתקופה לתאילנד, ממשיך לעבוד בשעות המתאימות לו ובהתאם למשימות שקיבל. הרי מה יותר טוב מלעבוד על הערסל לצד נוף חלומי ומלא השראה? דרך התנסות זו החברה הבינה כי מדובר במודל העסקה אפשרי, ואף קוסם במיוחד לעובדים שאין להם מחויבות מסוימת המחזיקה אותם בארץ. בקו-פיילוט ציינו כי היברידיות אמיתית, לוקחת בחשבון את כל המשתנים, ולא נצמדת להגדרות של יום או יומיים עבודה מהבית. חשוב להם לתפור את התפקיד לכל מועמד באופן אישי, בהתאם לעובד, ליכולות שלו, לרצונותיו, לאופי המשרה, לסוג העבודה, לצרכי החברה ולמשתנים נוספים. כך למעשה מייצרים שינוי אמיתי. 

צבי פרנק, מנכל ומייסד שותף בחברת קופיילוט (צילום: פזית עוז,  יח"צ)
צבי פרנק, מנכל ומייסד שותף בחברת קופיילוט | צילום: פזית עוז, יח"צ

"פרידמן צדק. העולם אכן שטוח והוא אופן ספייס אחד גדול", צוחק פרנק, "אם הייתי חוזר היום לגיל העשרים, הייתי בוחר לעבוד ממקום בו אוכל בכל בוקר לגלוש גלים ולאחר מכן לשבת בבקתה ולעבוד. אין סיבה אמיתית שעובד שרוצה לעבוד מרחוק לא יוכל לעשות זאת. ברור שאנחנו יותר משמחים שעובדים מגיעים למשרד, יחד עם זאת, המיקום אינו פרמטר לעובד מוצלח, כל עוד העבודה נעשית בהתאם לצרכים כמובן. אנחנו מבינים כי יש שכבה מסוימת של עובדים שהניתוק מחיי השגרה בארץ, יכול להיות משנה חיים עבורם". 

ומה חושבים העובדים על הרעיון?

"התגובות שקיבלנו מאז ההחלטה ליישם את המודל הן בעיקר של פליאה, על כך שאנחנו מאפשרים גמישות כזו ואמון מלא. הרי לא מדובר בחופשה לזמן תחום. בסופו של יום, במידה ועובד בוחר לעבוד על חוף בקו סמוי ועדיין 'מספק את הסחורה', אז אין כל סיבה שתהיה מגבלה".

"באותה מידה, יש עובדים באזורים שונים בארץ שעובדים בבתי קפה או במתחמים אחרים. המטרה העיקרית היא להעניק לעובדים מרחב וחופש (WLB), לצד השגרה ועבודה יציבה, בכדי לייצר עובדים מאושרים ומחויבים. זה לא מתאים לכולם ולא לכל המשרות. הרוב עדיין יעדיפו לעבוד ביחד בצוות מהמשרדים, אבל אנחנו מזהים את המגמה ומעדיפים להוביל אותה מאשר להיגרר".  

חברת הטכנולוגיה Copilot (קו-פיילוט), הוקמה על ידי היזמים צבי פרנק וציקי נפתלי ופועלת בתחום עולם האינטרנט של הדברים (IOT).