רובנו לא שותפים לבחירת הקולגות שלנו לעבודה, ופעמים רבות אנחנו משקיעים מאמצים רבים מדי בהתמודדות מולם, יותר מאשר מול המשימה או האתגר הרלוונטי למקצוע שלנו. זה מעצבן, יכול להוביל לתסכול ובעיקר מבזבז לכם זמן יקר. מה עושים? קודם כל חשוב שתאבחנו את הבעיה הספציפית של אותו שותף ואז תוכלו למקד את הפתרון.

השותף לעבודה שגונב לכם קרדיט

יסכימו כולם שזה מרגיז כשמספרים לחברים מהעבודה על רעיון כלשהו, ואלה הולכים ומציעים אותו להנהלה כאילו מדובר היה ברעיון שלהם. ומרגיז אף יותר כשמתברר שמדובר ברעיון מבריק. ומי יאמין עכשיו שהרעיון בעצם שלכם? ומה באשר לעבודה שהשקעתם בה את נשמתכם, והקולגה שעבד אתכם – אך בעצם לא נקף אצבע – מקבל את כל התשואות?

אלה ללא ספק מקרים מאכזבים, מעליבים ומתסכלים למדי, והם נפוצים הרבה יותר מכפי שנדמה. פעמים רבות אנשים כל כך רעבים לפידבק חיובי, עד שהם אינם מבחינים שהם שודדים קרדיט, או גרוע מכך - הם מודעים לכך, ופשוט לא אכפת להם.

מה עושים?

ראשית, כדי להימנע ממצבים כאלה, נסו לשמור מעט יותר לעצמכם ולא לרוץ לספר לחבר'ה על כל רעיון טוב שנקרה במוחכם. אולם חשוב מכך – איש לא ידביק לשמכם תוצרים מצוינים שיצרתם אם לא תדאגו להדביק עליהם את שמכם בכוחות עצמכם. עובדה היא שברוב המקרים נשדדים קרדיטים לאנשים טובים ומוכשרים שאינם ששים לקדם את עצמם. הם צנועים, או חוששים להצטייר אגרסיביים, ולעתים מאמינים שמה שחשוב הוא האמת - העיקר שהם עצמם יודעים אותה.

לכן, אם סיימתם לבצע משימה כלשהי ואתם גאים בתוצאה ובעצמכם, גם אחרים עשויים לשמוח להיות גאים בכם. דברו על כך בקול, עדכנו אנשים סביבכם כבדרך אגב, שלחו מייל עדכון למנהלכם ולנוגעים בדבר. אל תשמרו לעצמכם - עשו כל מה שנראה הגיוני ומציג את פועלכם כלפי חוץ, באופן שצפוי לעניין את הסובבים אתכם ואת המנהלים שלכם, אך הקפידו שהדבר לא יישמע מלאכותי או שחצני.

מה לעשות עם קולגה בלתי נסבל? (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
חשוב שתאבחנו את הבעיה הספציפית של אותו שותף ואז תוכלו למקד את הפתרון | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

כדאי גם להקפיד לשמור הוכחות לצדקתכם, דוגמת מייל ששלחתם לחבר ובו שיתפתם אותו ברעיון שלכם. כך, במקרה שהרעיון שלכם נגנב על ידי אותו חבר (או על ידי כל אדם אחר), תוכלו להוכיח שהרעיון הזה למעשה פרי מוחכם בבירור ומבלי לפגוע בו. כך תוכלו לפנות הן אל ה"שודד", כדי להבהיר לו ששדידת הקרדיט אינה מקובלת עליכם וכן גם למנהלים, אם תידרשו לספק הוכחות בעתיד.

ה"חבר" שמרכל עליכם מאחורי הגב

לא פחות מרגיז מכך הוא לגלות שמי שחשבתם שהם החברים שלכם בעבודה, מדברים עליכם רעות מאחורי גבכם, חושפים את סודותיכם, מסלפים את האמת על אודותיכם ועוד. שמועות ורכילויות מאיימות על פרטיותכם, נחוות כבגידה ואף כהטרדה מילולית (שלא בפניכם), ועלולות לפגוע בשמכם הטוב ובמקרים קיצוניים להרוס קריירה שלמה.

לפני שנבהלים, יש לזכור כי לא כל רכילות היא שלילית בהכרח. לכן, עצרו ובדקו לפני שאתם פועלים. האם הכוונה והתוצאה שליליות? למשל, האם מדובר בדבר מה שלילי על אודותיכם, שמועה חסרת ביסוס וכל מידע שברור שהכוונה בהפצתו אינה טובה? האם הכוונה מצליחה להשיג את המטרה, ותוצאת הרכילות שהופצה באמת מזיקה לכם?

כעת נסו להבין מה המניע לרכילות - האם אתם יכולים להעלות בדעתכם דבר מה שעורר בקולגה שלכם כעס? האם אתם יכולים לחשוב על משהו שאמרתם שהצטייר כהתרסה, והרכילות היא מעין תגובה למעשיכם?

אם מצאתם שאכן מדובר ברכילות שלילית, ולא נראה שיש מניע אובייקטיבי מהצד שלכם שגרם לקולגה לרכל עליכם או להפיץ שמועה לגביכם, קחו אותו לשיחה. בשיחתכם נסו להבין מה מפריע לו. אולי הוא כועס על כך שהשגתם, בלי משים, דבר מה שהוא היה שמח להשיג בעצמו (למשל, שעות עבודה גמישות או יחס חיובי מהמנהל)?

הסבירו לו שאינכם פועלים כדי לפגוע בו ושהישגיכם אינם קשורים אליו ואינם משתמעים לכך שהוא עצמו אינו מוצלח ומוערך, נסו יחד למצוא פתרון הוגן ונסו להגיע להבנה שהפעם הבאה עדיף שיפנה אליכם ישירות ולא יתחיל מחול שדים של רכילויות ושמועות מאחורי גבכם.

תגרמו לזה להפסיק

אם זה לא צולח, היו ברורים ונחרצים: אינכם סובלים רכילות שווא על אודותיכם, ומבחינתכם הדבר חייב להיפסק. לעתים די בהבהרה קצרה זו כדי לגרום לכך לקרות.

מה לעשות אם גיליתי שריכלו עליי מאחורי הגב (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
יש לזכור כי לא כל רכילות היא שלילית בהכרח | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

אם הרכלן עצמו בכל זאת אינו משתף פעולה, מכחיש, משדר כוונה להמשיך בהתנהגותו או ממשיך בפועל לרכל עליכם, דווחו על כך לממונים. ובאשר לרכילות או לשמועה שנפוצה לגביכם ואינה נכונה – עצרו זאת והבהירו שמדובר בדברים חסרי שחר. הביעו נכונות מלאה למעקב אחר פועלכם לזמן מה כדי להוכיח שלא היו הדברים מעולם. סביר להניח שלא יבלשו אחריכם, ודי בכך שתביעו את רצונכם הטוב ואת פתיחותכם כדי להוריד מעליכם את העול שנקלעתם אליו.

הקולגה שמנסה להשתלט

טיפוס אחר שיש סיכוי טוב להיתקל בו בכל סוג של עבודה, הוא זה שמאמין שהדרך שלו היא הדרך הבלעדית והטובה ביותר, ומבקר כל מי שאינו פועל לאורה – פריק של שליטה.

אלה יכולים להיות אנשים כפייתיים ממש, פרפקציוניסטים. יתכן שהם מוכשרים ביותר ואף מצטיינים ובעלי ציפיות גבוהות מעצמם, ולפיכך גם מאחרים. יתכן גם שהם עובדים בקצב מהיר משלכם, ומשיגים תוצאות מוצלחות בקלות רבה מכם, ורק כאקט של חברות הם מציעים לכם בכל מצב שבו אתם אמורים לשתף פעולה לעשות זאת במקומכם, פשוט כי עבורם זה עניין של כמה דקות והם מעדיפים לתקתק מהר את העבודה.

אולי כוונותיהם טובות, אך הדבר בכל זאת מותיר אתכם בתחושה לא נעימה. תחושה שאתם פחות טובים מהם, שאתם מצטיירים כחסרי מסוגלות, שאין לכם זכות לבחור בדרך שבה הדברים ייעשו, ושלנצח תהיו חייבים להם על מה שהם עושים במקומכם.

הבהרת עמדות ותיאום

אם אינכם יכולים להימנע מעבודה עם השתלטן, ואינכם מוכנים להיות קורבנות לסגנונו הבעייתי, עצרו. לא כדאי להתחיל לעבוד עם פרפקציוניסט או שתלטן ידוע, לפני שמתאמים עמו עמדות, שכן ההמשך צפוי למדי. לכן, חשוב לעצור מלכתחילה ולהבהיר לקולגה את נקודת מבטכם ואת העדפותיכם לעבודה על המשימה, ובמקביל לכך לבקשו להבהיר גם הוא את נקודת מבטו ואת העדפותיו שלו.

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
כעת, כששתי העמדות נאמרות בקול רם וברורות לשניכם, תוכלו לנסות לנסח יחד פתרון או הסכם ששניכם מסוגלים ונכונים להתחייב לו. בהמשך עלולה להיות חריגה מהחלטתכם המשותפת, שכן יתכן שאופיו של הקולגה חזק ממנו. לשם כך, הגדירו מראש גבולות ברורים ביניכם לבין עצמכם: על מה תסכימו להתגמש, ועל מה לא? למשל: "לא אכפת לי אם מדי פעם הוא יגיד לי שהדרך שלו טובה יותר משלי, אבל לא אסכים שהוא יעשה את החלק שלי בעבודה במקומי". 

אם בכל זאת נראה שיהיה קשה מדי לשתף פעולה במסגרת משימה אחת עם אותו בן זוג, במקרה שיש לכם מספיק אוטונומיה להחליט על חלוקת התפקידים בעבודתכם, תוכלו להציע לו לבצע משימה אחת משותפת במלואה, בעוד שאתם עצמכם תבצעו משימה אחרת משותפת מאפס.

תוכלו להתאים לכל אחד את המשימה המתאימה לו יותר, ובמקרה זה מומלץ אף לאפשר לקונטרול פריק להיות זה שבוחר את המשימה המועדפת עליו, וכך לספק לו תחושה שהשליטה לא ניטלת מידיו בכוח. ואם זה בכל זאת לא עובד לכם, נסו לבקש בן זוג אחר למשימה, אם הדבר אפשרי.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.