עם השתכללות הטכנולוגיה וחילופי הדורות בשוק העבודה, בני דור ה-Y תופסים יותר עמדות ניהוליות, ובני דור ה-Z נכנסים למשרות ראשונות, גמישות הפכה להיבט מרכזי בעולם העבודה.

לפי סקר שערכה באחרונה חברת מנפאואר בקרב 14 אלף עובדים ב-19 מדינות, לא כולל ישראל, 38% מהעובדים מדווחים כי גמישות בשעות העבודה היא בין שלושת הגורמים החשובים ביותר שהם מביאים בחשבון בקבלת החלטות קריירה. המספרים משתנים בין המדינות: בנורווגיה וספרד 47% מהעובדים מבקשים גמישות, בהולנד - 46%, בעוד שבגרמניה, הנמצאת בתחתית הרשימה, רק 20% מעוניינים בכך - פחות מסין (26%) והודו (30%). במחצית מהמדינות שנבדקו, 40% ויותר מכלל העובדים מדגישים את חשיבותה של הגמישות.

עם זאת, הגדרת המושג גמישות משתנה. אחד מכל ארבעה עובדים (26%) ציין כי גמישות בשעות העבודה היא החשובה לו ביותר, ואילו אחד מכל חמישה (22%) טען שהאפשרות לעבוד מהבית היא החשובה ביותר. 15% מבין העובדים אמרו שהאפשרות לבחור משמרות היא החשובה ביותר, ו-5% קבעו כי האפשרות לצאת לשבתון או לחופשות ללא תשלום לפרק זמן ארוך היא הדבר החשוב ביותר עבורם.

לא פחות מ-63% מהעובדים סבורים כי נוכחותם ליד שולחן העבודה במשרד כלל אינה הכרחית לביצוע העבודה, ואכן בתחומי הטכנולוגיה והפיננסים 32% מהנשאלים יעדיפו עבודה מלאה מהבית, ו-27% יעדיפו לא להיות תלויים במיקום. בתחומי הבריאות והשיווק, 12% יעדיפו עבודה במשמרות ו-23% יעדיפו לשלוט על מספר ועיתוי המשמרות שלהם.

העדפת הגמישות אינה קשורה למגדר, שכן גם גברים מבקשים גמישות בעבודה, ולא פחות מנשים: 45% מהגברים הגדירו גמישות כחשובה ביותר, לעומת 55% מהנשים שהשתתפו בסקר. המספרים האלה דומים ברוב המדינות, למעט אוסטרליה, בריטניה וקוסטה ריקה - שבהן 60% מהנשים ביקשו גמישות לעומת כ-40% מהגברים. גם בפולין יש לגברים צורך גדול מנשים בגמישות - 53% מהגברים ביקשו אותה, לעומת 47% נשים.

ממצא נוסף הוא שיותר ממחצית מהעובדים יעדיפו משרה מלאה עם גמישות בשעות או במיקום. עם זאת, אחד מכל שלושה עובדים יעדיפו עבודה חלקית או במסגרות פרילנס, ולא משרה מלאה. במדינות כמו פרו, קולומביה, ברזיל וארגנטינה העובדים רוצים להיות עצמאיים יותר (46%-55%), בעוד במדינות אירופה וארה"ב רק 26%-38%.

לדברי יו"ר מנפאואר ישראל, אמנון רדר, "בניגוד למה שחושבים, הרצון לגמישות הוא לא נחלתם של הצעירים בלבד. אנו רואים שעובדים בכל קבוצות הגיל מעניקים חשיבות לפרמטר הגמישות במשרה. עובדים מבוגרים זקוקים לגמישות עבור ילדיהם, בעוד שהצעירים, שנולדו לעידן מחובר ודיגיטלי, מנסים לנצל באופן מירבי את יתרונות הטכנולוגיה".

רדר ממליץ לארגונים המעוניינים להרחיב את הגמישות שלהם להתחיל בצעדים קטנים וזהירים. "חברה אינה צריכה לכפות בן לילה את המעבר ממקום עבודה רגיל לווירטואלי. די בהקצאת מספר ימים קבוע לעבודה מרחוק, כדי להתחשב בזמני נסיעה ארוכים, למשל", הוא אומר. "כדי להפוך את העבודה מחוץ למשרד לדבר מקובל, יש להתחיל מלמעלה - הבכירים צריכים לפעול באופן שקוף ולשמש דוגמה.

"בנוסף, ולא פחות חשוב מכך, נדרשת התאמה בין תמריצים לתוצאות. החלפת הדרישה לנוכחות פיזית בדרישה לרישום שעות עבודה דרך רשת VPN עלולה להיתפס כלא־משקפת. עדיף להגדיר יעדים ולקבוע תאריכי יעד. אם העובדים מצליחים לעמוד בהם, המנהלים יכולים לדאוג פחות בנוגע להחתמת כרטיס שעות בכניסה וביציאה".

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker

רק שתי חברות היי-טק בצמרת החברות הגלובליות שטוב לנשים לעבוד בהן

ייצוגית נגד חנות א.ל.מ בדיוטי פרי: לא מאפשרים לעובדים לשבת