סימני היציאה מהשבר כבר כאן, וכעת מאות אלפי המובטלים שהשאירה אחריה הקורונה צריכים למצוא את דרכם בחזרה לשוק העבודה. זה הזמן לעדכן את פרופיל הלינקדין, להתאים את קורות החיים ולהתכונן לריאיון העבודה- בין אם הראיון יהיה מקוון, טלפוני, או פנים אל פנים (במרחק סביר ועם מסכה כמובן). גם אם אתם עובדים ותיקים ומנוסים שכבר עברו ראיון או שניים בחיים, ואולי דווקא אם אתם כאלה, יש כמה דפוסי חשיבה מוטעים, 'מיתוסים' אם תרצו, שפשוט עושים לכם נזק והגיע הזמן להיפטר מהם.

רוני גרינברג, בעלת מכון היפוקרטס להכנה למבחני מיון מצביעה על חמש טעויות שמועמדים רבים מבצעים בראיון העבודה ומסבירה כיצד להימנע מהן:

  1. "קורות החיים שלי מרשימים – לא יקשו עלי בשאלות"
    קורות החיים הם אמנם המפתח לזימון לראיון. אבל בריאיון עצמו נבחנת התאמתכם לתפקיד באמצעות שאלות מגוונות והתרשמות כללית של המראיין מכם. גם מסמך קורות החיים המרשים ביותר לא יעזור אם המראיין לא יתרשם מכם, ולכן עדיין חשוב להוכיח לו שאתם מתאימים ולענות תשובות מפורטות וממוקדות שידגישו את זה.

  2. "אני ראיינתי בעצמי כבר הרבה מועמדים – אני יודע איך להתראיין"
    לעיתים דווקא מי שראיינו רבות בתפקיד מסוים רגילים להיות בתפקיד המראיין ואיבדו את הדריכות הנדרשת למרואיין, דבר שעלול להשפיע על התנהלותם בראיון. וטיפ חשוב - אף פעם אל תגידו למראיין כמשפט פתיחה או תוך כדי הריאיון "אני רגיל יותר לראיין וכבר לא רגיל להתראיין", המשפט הזה לא תורם שום דבר לסיכויי הקבלה שלכם ועלול אף לפגוע.

  3. "הריאיון שקבעו לי הוא עם מנהל משאבי אנוש – זה עוד לא הריאיון הקובע"
    פעמים רבות מנהל משאבי אנוש הוא אדם משמעותי מאד בתהליך ובמידה ולא יתרשם מהתאמתכם לתפקיד תהליך הקבלה שלכם לארגון יופסק לאחר הריאיון איתו. כל אדם שתפגשו בתהליך הוא חשוב ועליכן לעשות את מירב המאמצים על מנת להראות לו את התאמתכם.
  4. "המראיין שלי צעיר ממני – הוא לא מבין כלום ובטוח יתרשם ממני"
    אם הארגון אליו אתם מועמדים החליט כי זה האדם שיבדוק את התאמתכם אז כדאי שתתייחסו אליו במלוא הכבוד והרצינות.
  5. "אני מכיר מישהו מתוך הארגון והוא כבר ידאג לי, אז אין צורך יותר מדי להרשים בראיון"
    ברוב הארגונים היכרות עם מישהו מהארגון אמנם תסייע בפתיחת הדלת ובהחלט יכולה לגרום לכך שבעקבות המלצתה יזמנו אותך לראיון. אולם, מרגע שהחל תהליך בדיקת התאמתכם, האחריות היא כולה עליכם להוכיח כי אתם אכן מתאימים לתפקיד וכדאי דווקא להתעלם מהעובדה שהגעתם בזכות מישהו.