תנאי הקבלה ללימודי רפואה בארץ הם כידוע גבוהים במיוחד (ממוצע בגרויות 115, וציון פסיכומטרי 750), אך זה לא מה שמרתיע את ניב פסוק (21) מתל אביב, שעושה את כל המאמצים הנדרשים כדי להתקבל ללימודים. "למרות שיש לי ממוצע בגרויות גבוה - 110 כי כל הציונים שלי מעל 90 וציון פיסוכמטרי גבוה, אני בדומה למועמדים רבים צריכה לשפר בגרויות עוד ועוד עד שאצליח להתקבל". לדברי ניב, על מנת להגיע לממוצע בגרויות מקסימלי, ולקבל בונוסים, עליה להשלים 5 יח"ל במקצועות הליבה: תנ"ך, היסטוריה וספרות. "על אף שעשיתי בגרות מדעית ויש לי ציונים גבוהים ב-5 יח"ל מתמטיקה, ביולוגיה, אנגלית ומדעי המחשב ועשיתי גם בגרויות בכימיה ופיזיקה, אני לא יכולה להתקבל. היה כבר עדיף שאעשה בגרות הומנית כי 5 יח"ל במקצועות הליבה ההומניים, מסתכמים בממוצע הנדרש של 115 נקודות. חבל שמשרד החינוך לא מעדכן מראש שמקצועות ליבה מקבלים יותר חשיבות בממוצע מאשר מקצועות מדעיים. למרות שקיבלתי תעודת בגרות עם הציונים הכי גבוהים בשכבה, אני עדיין צריכה להשלים עוד בגרויות".

בחינות הבגרות ברמת 5 יח"ל שאליהן הייתה אמורה לגשת ניב היו אמורות להתקיים בימים אלו, אך התפרצות מגפת הקורונה הביאה לביטולן. הבעיה שנוצרה היא שאי קיומן של בחינות אלו פוגע במועמדים רבים לשנת הלימודים הקרובה ברוב התארים, ובמועמדים לרפואה בשנתיים הקרובות. מי שמשלם את המחיר הם בעיקר נבחני משנה אקסטרניים. "מי שנבחן בבגרויות קיץ לא נכנס לשנה"ל הקרובה אלא לזו שאחריה. מדובר לרוב במקצועות שתנאי הקבלה אליהם גבוהים במיוחד כמו רפואה, הנדסת חשמל או קלינאות תקשורת. משרד החינוך לא רואה אותנו כי אנחנו לא נחשבים לתלמידים מן המניין, לא של בית הספר ולא של האוניברסיטאות. לתלמידי תיכון יש אפשרות לקבל ציון מבית הספר אך נבחני משנה בוגרי תיכון נשארים באוויר. פנינו למשרד החינוך, שמפרסם כל הזמן הודעות שההחלטה תפורסם בהמשך וככה בעצם מושך אותנו כבר חודשיים. כמובן שמקצועות אלה דורשים זמן למידה רב וכך אי אפשר להמשיך להתנהל. אנחנו מתבססים על שמועות, אולי זה יהיה באוגוסט, אולי בחורף הבא, אי אפשר להיאחז בשום דבר וכל מה שאנחנו רק מבקשים הוא לגשת למבחן".

אחת האפשרויות שעלתה לאחרונה היא שמשרד החינוך יאפשר לנבחני המשנה האקסטרניים להיבחן במקצוע מורחב אחד (5 יח"ל), מה שכמובן לא יתרום רבות לממוצע הציונים. "המטרה שלנו", אומרת ניב, "היא שיתנו לנו להיבחן בכל המבחנים. אנחנו רוצים להתקדם, להתקבל ללימודים גבוהים אבל אין לנו כרגע לאן".

ממשרד החינוך נמסר: המשרד שוקד לקבוע מועדים לבגרויות גם לתלמידים אלו.