בעודנו מנסים להתרגל לנורמלי החדש, ולמציאות החדשה בחיים שלנו, אנחנו גם מחפשים דרכים חדשות להתחבר ולתקשר עם חברים, בני משפחה ועמיתים. השיטות המסורתיות  בהן תקשרנו בעבר שובשו והמהפך שגרם נגיף הקורונה הותיר רבים מאיתנו מנותקים מהקבוצות החברתיות עליהן אנו מסתמכים בשביל לעשות עסקים, לשתף מידע, או אפילו לקבלת מילה טובה אחרי יום קשה בעבודה.

חמישה חודשים בתוך המשבר ובישראל אנחנו עדיין עם קרוב למיליון דורשי עבודה, אנשים אשר איבדו את מקום עבודתם או יצאו לחל"ת לתקופה לא מוגדרת, והסוף אינו נראה לעין. אנשים אלו מוצאים את עצמם במקום בו הם צריכים לחשוב על דרכים שונות ומקוריות על מנת למצוא את המשרה הבאה שלהם. אך במצב בו היצע העובדים כל כך גבוה קורות חיים מרשימים, וכישורים מתאימים לא תמיד מספיקים, וישנו דבר אחד עיקרי שיעיל במיוחד בסיטואציות כאלו וזהו הנטוורקינג.

אנו רגילים לחשוב על יצירת קשרים רק כאשר אנו זקוקים לעזרה, עצה או תמיכה, כשהנטייה הטבעית שלנו היא ללכת לאלו הקרובים אלינו ומוכרים לנו. אך מחקרים רבים מראים כי דווקא הקשרים היותר חלשים שלנו הם בעלי ערך יותר גבוה, ואותם צריך לחזק ועכשיו.

הדרכים המסורתיות בהן נעזרנו עד לא מזמן כדי להכיר אנשים רלוונטיים לנו וליצור קשרים חדשים כמו כנסים, אירועים או מיטאפים - כבר לא זמינות לנו, אך מנגד הקורונה פתחה בפנינו אפשרויות אחרות והאיצה את המעבר לנטוורקינג בדיגיטל. זה כולל בין היתר שימוש בקהילות מקצועיות הנמצאות בלינקדאין ובפייסבוק, פגישות ווירטואליות באמצעות זום, וובינרים ועוד. אלו מאפשרים לכם לקיים מספר פגישות או כנסים באותו יום ובלי לצאת מהבית - דבר שהיה בלתי אפשרי אם הייתם צריכים לעשות זאת פנים אל פנים, וזה אפילו חוסך לכם זמן נסיעות, פקקים וכסף. בנוסף לכך, המשבר פתח דלת למיזמי נטוורקינג רבים הנועדו לסייע לאנשים בכל נושא הקשור לתעסוקה - משיתוף משרות פתוחות ועד לתוכניות מנטורינג, ייעוץ עסקי ועוד.

לחשוב מחוץ לקבוצה ולעשות שיעורי בית

יצירת קשרים והרחבת מאגר האנשים בצורה ווירטואלית לא קלה עבור רבים מאיתנו, אך למרות זאת, שיטה זו הפכה לדרך הכי יעילה לפגוש אנשים חדשים ולקיים מפגשים עם הרבה אנשים, שחלקם יהפכו להזדמנויות בשוק העבודה. אז כיצד מגדילים את הסיכוי שזה יקרה?

 אם אתם משתתפים בוובינר, מיטאפ מקוון, הולכים להרצות בכנס ווירטואלי, או עומדים להיפגש עם מישהו אחד על אחד, חשוב מאוד שתגיעו מוכנים לפגישה. נסו לחפש מידע על האנשים שאתם הולכים לפגוש - כל פרט שיכול לעזור לכם לשבור את הקרח, ולהראות לצד השני שאתם רציניים. וכמובן, בידקו גם את כל הציוד שלכם לפני - את איכות האינטרנט והתאורה, כך שלא יהיו לכם תקלות במהלך השיחה.

מאשה דאשקוב (צילום: ליאת מנדל)
מאשה דאשקוב | צילום: ליאת מנדל

הצלחתם לתאם שיחה או פגישה ווירטואלית עם מישהו שיכול לקדם אתכם? זיכרו: "הסוד הוא לדעת לתת ולא רק לקבל". לא מומלץ להתחיל שיחה ב- "אני צריך עבודה", על אף שזה נכון, אתם לא צריכים להיות מרכז השיחה במפגשים הללו. נסו להתחיל דווקא בלהכין רשימה של רעיונות כיצד אתם יכולים לתרום ולעזור לאדם שמולכם. בשביל ליצור קשרים איכותיים חשוב לבנות מערכת יחסים דו-סטרית שמבוססת על לתת ולקבל.

אל תפחדו לנקוט בצעדים שהם מחוץ לקופסא, תשקלו לכתוב פוסט בלינקדאין או בפייסבוק שהמצהיר על כך שאתם מחפשים עבודה - אתם לא יודעים מי רואה את זה, ויכול מאוד להיות  שחבר של חבר שראה את הפוסט יוכל לסייע לכם ולחבר אתכם לאנשים הנכונים, לתת לכם עצה או לכוון אותך לאנשים אחרים רלוונטים שיכולים לעזור לכם. אל תשכחו שאותם קשרים רחוקים, אותם "זרים" לנו הם הקשרים הכי טובים, שמהם ניתן להפיק הכי הרבה ערך. יצירה ושמירה על קשרים וירטואליים היא כיום חשובה ביותר להצלחה אישית ועסקית.

 

הכותבת היא מאשה דשקוב, מייסדת ומנכ"לית Digitalent, בית הספר המוביל למקצועות השיווק והדיגיטל