יסמין גלקר וייסבורד (צילום: צילום עצמי, באדיבות המצולמת)
יסמין גלקר וייסבורד - יועצת אישית בעולמות השיווק, הפיתוח העצמי והמיניות | צילום: צילום עצמי, באדיבות המצולמת

בין אם התקופה הנוכחית החזירה אתכם לעבודה כרגיל או שהקריירה שלכם השתנתה לחלוטין, סביר להניח שאתם מודעים היום יותר מבעבר למקורות האושר בחיים שלכם. אם הקריירה היא לא אחד מהם, שווה לעצור ולהתבונן. יתכן ותוכלו לזהות את גורמי הסבל ולקחת שליטה על האושר ועל התשוקה שלכם במקום העבודה.

לימור (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת), שמה לב לפני שנתיים שכל נסיעה לעבודה הפכה להיות קשה לה. היא מצאה את עצמה יושבת בפגישות חסרת סבלנות, נזכרת בערגה בימי מחלה ומגניבה תקוות בסתר ליבה לימי מחלת ילד שישחררו אותה מהעבודה. עם תשומת הלב וייעוץ חיצוני, הגיעה ההבנה שהתחושה הזו גדלה והתגברה לאורך שנים. עכשיו, כשהיא התחילה להתבטא בתפוקה ובשביעות הרצון בצורה משמעותית, היא ביקשה לעשות שינוי. 

האינדיקציות הראשונות לסבל יופיעו בדרך כלל בתפקוד שלכם או במשובים עליו. אינדיקציות נוספות יכולות להופיע בצורת רגשות שחוזרים על עצמם הרבה כמו מרמור, עצבנות, חוסר סבלנות, תחושת ריקנות, חוסר משמעות ותשוקה, או קושי בקבלת החלטה. האינדיקציות האלו משמשות אותנו כמו נורות אזהרה. כשהן נדלקות חשוב שתעצרו ותבחנו את המציאות מחדש. 

יציאה למחקר אל תוך עצמכם

לפני שתתחילו לתכנן את הדרך החדשה ולגבש אסטרטגיה חדשה לקריירה שלכם, חשוב שתבינו את המציאות שאתם נמצאים בה כרגע ואת האפשרויות שזמינות לכם בה. כדי למפות את הסיטואציה אפשר להיעזר בכמה שאלות מחקר בתור התחלה:

  • מה אני אוהב.ת/לא אוהב.ת בעבודה הנוכחית?
  • מה אהבתי/לא אהבתי במקומות עבודה או בתפקידים קודמים?
  • מה הדברים הכי גרועים שיכולים לקרות אם אפסיק לעבוד בעבודה הזו?
  • מה יקרה אם אסכים שהדברים האלו יקרו?
  • אילו מחשבות ואמונות שנוגעות לכסף/לקריירה/להתקדמות/לעבודה - הן שלי באמת ואילו שייכות לאנשים אחרים שפגשתי בחיי?
  • אם לא הייתה אף מגבלה או דרישה חיצוניות (כמו להרוויח כסף או לעמוד בציפיות) איך הייתי מבלה את היום שלי?

כל שאלה כזו יכולה להוביל למאורת ארנב שמכילה שאלות רבות נוספות. חלקן לא יהיו קלות. השאלות האלו עשויות להטיל ספק בדרך שבה קיבלתם החלטות או חייתם את חייכם עד כה. זה השלב להזכיר שכשאתם הולכים לעבודה אתם לא רק מכניסים כסף, אתם גם מתפתחים, גדלים, לומדים. כדי לעשות את זה בצורה מיטבית חשוב שתטפלו בעצמכם, שתהיו טובים אל עצמכם ושתהיו קשובים למגוון הקולות שעשוי לעלות בתוככם.

חשוב להבהיר גם שמענה על שאלה לא מחייב נקיטת פעולה. כלומר, גם אם השאלות יובילו אתכם למסקנה שמה שנכון לכם עכשיו הוא הסבת מקצוע או שינוי מקום עבודה, זה לא אומר שזה מה שתעשו מיד או בזמן הקרוב. זה כן אומר שתהיו יותר מודעים לרצונות שלכם, לרצונות העמוקים והאותנטיים שלכם. זה אומר שתוכלו לקבל החלטות מושכלות יותר ואשר מיטיבות אתכם הרבה יותר.

להתעמת עם הפחד שמנהל את קבלת ההחלטות

כולנו אוספים מאות אם לא אלפי פחדים במהלך חיינו. אנחנו אוספים אותם כשאנחנו לומדים מכשלונות של אחרים או כשאנחנו חווים אותם על בשרנו. הפחדים נמצאים שם כדי לגונן עלינו מפני כישלון. הם חשובים וטובים אבל הם לא גמישים ולא מתפתחים יחד עם הלמידה שלנו במהלך החיים. 

יכול לעזור לכם אם תדמיינו את הפחדים כמו עורכי הדין ששכרתם כדי לייעץ בחברה הדמיונית שלכם. זו החברה שתפקידה לעזור לכם לשרוד, להרוויח כסף, לתרום להתפתחות ולאושר שלכם. עורכי הדין באים לגונן עליכם ולכן הם יצעקו חזק כנגד סיכונים וימעיטו בחשיבותן של הזדמנויות. 

גבר בדיכאון (צילום: spixel, Shutterstock)
הפחדים נמצאים שם כדי לגונן עלינו מפני כישלון | צילום: spixel, Shutterstock

נסו לדמיין שאתם מנהלים את פגישת ההנהלה בחברה הזו: עורכי הדין נכנסים לחדר, צועקים בסמכותיות וברהיטות. דמיינו את המנהל שצריך לקבל החלטות בפגישה הזו, את הקולות שהוא מפספס בגלל שהפחדים צועקים חזק יותר. שימו לב לתסכול וללחץ שיכול להתקיים שם, לתחושת הקפאון או לחוסר האונים. זה הוא מקור הסבל שלכם. זו הסיבה שכל כך קשה לפתוח את המייל, זו הסיבה שהיום מרגיש כאילו הוא לא נגמר, זו הסיבה שאתם נשארים במקום שלא עושה לכם טוב.

לקחת אחריות על הניהול שלכם

הצעד הראשון בתפיסת שליטה על הניהול שלכם הוא ראיונות עומק. זה אומר להגיע בהקשבה סקרנית ופתוחה לטיעונים המפורטים של הפחד. מה הפחד טוען שיקרה אם לא תקשיבו לו? מה הדבר הגרוע ביותר שיקרה? ההשלמה של הראיונות והקשבת העומק לפחדים, יכולה לאפשר להם להוריד ווליום. מרגע שהפחד נשמע עד הסוף, הוא יכול לאפשר לקולות אחרים בחדר להישמע גם כן. את התהליך מומלץ מאוד לעשות בליווי של אדם שאתם סומכים עליו, חבר קרוב או איש מקצועי, שיוכל להחזיק ולעודד אתכם ברגעים הקשים ולעזור להשלים את הראיונות. 

תשומת הלב הזו תאפשר להזדמנויות חדשות להתחיל להתגלות. עכשיו תוכלו להתחיל את מיפוי ההזדמנויות - אילו דרכים חדשות התגלו? אילו מושכות אתכם יותר? אילו משאבים ופעולות נדרשות בכל דרך? הדרכים יכולות לקחת אתכם דרך פערי ידע, אתגרים, פחדים או חיבור לרצונות שהדחקתם. אם אתם מוצאים את עצמכם בעצירה או אפילו בשיתוק אל מול הדרכים שהתגלו לכם, זה בסדר. הזכירו לעצמכם שזו ריצה לטווח ארוך. זה דבר אחד להבין מה מצריך שינוי ודבר אחר לגמרי ליצור את השינוי עצמו. לרגע אל תחשבו שזה פשוט. אבל יש גם דרכים להקל על עצמכם. הכירו את "תודעת המשחק". 

לשחק כל הדרך לתשוקה בעבודה

סוף סוף הגיע הזמן לשלב הטקטי - השלב בו תתחילו לשנות את המציאות ולאתר את התשוקה שלכם בתוכה. "תודעת משחק" היא גישה המאפשרת לפגוש את השלב הזה בצורה סקרנית, גמישה וממוקדת למידה. היא באה לחקות את האופן שבו ילדים מתמודדים עם אתגרים בתוך משחק, או כמו שגורי אריות משחקים ביניהם. זו גישה שיכולה לשרת אתכם לא רק בעבודה, אלא גם בהורות, בזוגיות ובחיים בכלל.

יכול להיות שהצעד הראשון שתבצעו לא ילך כפי שצפיתם. יכול להיות שעשרה צעדים אל תוך המהלך, עוד לא תראו את התוצאות, את התשוקה ואת ההתרגשות שלהן קיוויתם. תודעת משחק מועילה לשלב הטקטי בהרבה אופנים, אך בעיקר היא מאפשרת לכם להיות רכים עם עצמכם בתהליך ארוך ומאתגר. 

ומה קרה עם לימור? תשומת הלב לעורכי הדין ולתודעת המשחק איפשרו לה לזהות בדיוק איפה נמצאת התשוקה שלה היום. במקביל לעבודה היא החלה לבנות עסק צדדי, שבהדרגתיות תופס יותר ויותר נפח מהשבוע שלה. התשוקה שממלאת אותה בעסק החדש זולגת גם לעבודה הניהולית שלה ומתבטאת גם בהורות ובזוגיות. 

הכותבת יסמין גלקר וייסבורד, היא יועצת אישית בעולמות השיווק, הפיתוח העצמי והמיניות.