תהליך חיפוש עבודה יכול להיות מתיש, לעיתים מביך וכזה שדורש מכם השקעת זמן, אנרגיה ומאמץ - בלי תשואה מובטחת. אם קראתם סיטואציה לא נכון, תוכלו למצוא את עצמכם תקועים במצב שקשה מאוד להימלט ממנו מבלי להשאיר אדמה חרוכה אחריכם. גם האלטרנטיבה – ויתור על עקרונות או פשרה על נקודות קריטיות עבורכם, היא לא תסריט מומלץ. נשמע לכם מוכר? כן, עולם התעסוקה והדייטינג יכולים להזכיר מאוד זה את זה ויש כללים ששווה לאמץ בתהליך החיפוש.

ונמשיך עם ההקבלה: ממש כמו בדייטים, כך גם בעולם התעסוקה, אחרי תקופת ״רווקות״ ארוכה כל צפרדע עלול להיראות כאביר על סוס לבן. ככל שאתם מובטלים זמן רב יותר, כך כל הצעת עבודה עלולה להיראות כתחילתה של קריירה מופלאה. אלא שהמלצת המומחים היא לנהוג בדיוק בצורה ההפוכה: לא משנה כמה אתם נואשים למקום עבודה קבוע, עדיף לדחות הצעות עד שזו המתאימה ביותר תגיע. איך עושים את זה? טוב ששאלתם.

אתם לא חייבים כלום לאף אחד

נכון, זה תמיד כיף להרגיש מחוזר, אך ממש כמו שאתם לא מתחייבים לשום דבר בסוויפינג בטינדר, כך גם בעולם התעסוקה. ג'ודי גליקמן, מנכ"לית ומייסדת חברת השמה אמריקאית, מספרת שצעירים רבים נופלים למלכודת, בה הם מרגישים מחויבים למקום עבודה מיד לאחר שהחלו בתהליך הגיוס אליו. "זה מדהים אותי בכל פעם מחדש לראות את הנאמנות שאנשים מרגישים כלפי ארגון, רק מעצם זה שהם קיבלו הצעת עבודה. זה משחק חיזור. בסופו של דבר אתה מודד את המעסיק כשם שהוא מודד אותך".

מה עושים כשהחפיפה בעבודה לא טובה? (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
שימו לב לסימנים שעלולים להדליק אצלכם נורות אדומות | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

לטענת גליקמן, עליכם לחתור להיות בצד השולט במערכת היחסים הזאת: "המטרה שלכם היא שיציעו לכם את התפקיד, כדי שאתם תוכלו לקבל את ההחלטה הגורלית. זה תמיד בסדר להגיד לא. זה לא הופך אתכם לאנשים רעים וזה לא אומר שהצגתם מצג שווא. יש לכם את הזכות לעבוד קשה כדי לגרום למעסיק הפוטנציאלי לאהוב אתכם ולהציע לכם מקום בשורותיו – ואז להחליט שזה בכלל לא מתאים".

שימו לב לסימנים שעלולים להדליק אצלכם נורות אדומות

חדדו את העיניים והאוזניים במהלך תהליך הגיוס לארגון. קראו בקפידה את מודעת הדרושים ושימו לב לכל דבר שמעורר בכם אי נוחות. אם יש שינויים או חוסר התאמה בין התפקיד אליו הגשתם מועמדות, לבין זה שמציעים לכם בסופו של דבר – בדקו לעומק את המשמעויות. אם השכר או חבילת ההטבות לא תואמים את הציפיות שלכם או שתיאור המשרה לא מתאים למה שראיתם במו עיניכם, שווה לשקול לוותר על ההצעה.

"מדובר בתמרור אזהרה שאומר שאולי אתם נכנסים למערכת יחסים לא כנה", אומר המאמן האישי ד"ר מייקל מק'קאשון. "לדוגמה, זה נפוץ שחברות מנסות להציג תרבות עבודה 'כיפית' כלפי חוץ, אך כשמבקרים במשרדים, מגלים שהקשר בין זה לבין המציאות הוא מקרי בהחלט".

תבינו רמזים

בדומה לעולם הדייטינג, אם ממשיכים לדחות את ראיון העבודה שלכם או שמבטלים לכם ברגע האחרון, תבינו את הרמז. מצד שני, אם חברה משנה את ההצעה המקורית, או לא יכולה לספק תנאי העסקה לגיטימיים, זה פשוט לא שווה את זה.

חוקי הזוגיות תקפים גם כאן, אם אתם מרגישים שלא מכבדים אתכם, ספק גדול אם זה ישתנה בעקבות ההתחייבות שלכם.

ודאו שאתם מבינים את הגדרת התפקיד

משרה ״ללא גבולות גזרה״, אומרת למעשה שיכולים לדרוש מכם לעשות כל דבר. דרשו הגדרת תפקיד ברורה ומפורטת, כמה שיותר מדויק - כך עדיף. אם הארגון לא יודע להגדיר או לתאר את התפקיד באופן ברור, מומלץ לוותר.

לפני שמתחייבים - עושים בדיקת שטח

חברה שלא מאפשרת לכם לדבר עם העובדים שלה – הקולגות הפוטנציאליים שלכם – זה לא נורמלי. "חברה שמסתירה את העובדים שלה, זו חברה שמנסה לשלוט בנרטיב", אומר מק'קאשון. "תחשבו על זה באנלוגיה לזוגיות; אם מישהו מבקש להיות בקשר רציני אתכם, אבל לא מוכן שתכירו את המשפחה או החברים שלו, זה לא מצביע על כוונות טובות. מנגד, גם עובד אובר-נלהב עלול להראות בעייתיות".

כדאי להכין מראש שאלות שתרצו לשאול את העובדים בחברה. אלה שאלות לא פחות חשובות מאלה שתשאלו את המעסיק. סמכו על האינטואיציה שלכם - אם משהו לא נראה לכם, אל תטאטאו את זה מתחת לשטיח.

אז החלטתם שהעבודה לא בשבילכם. אוקי, מה הלאה?

אחרי שההחלטה לוותר התקבלה, חשוב לדעת לסרב בצורה מנומסת ולכבד את הצד השני. גוסטינג (היעלמות כמו רוח רפאים) הוא לא תגובה לגיטימית - לא בעולם העבודה ובטח שלא בדייטינג. אם החלטתם לוותר, הודו על הזמן והמאמץ שהושקע בכם, התקשרו או כתבו מייל רשמי.

לא כדאי לשקר לגבי סיבות הסירוב שלכם, אך גם לא צריך לפרט יתר על המידה. זה בסדר להגיד שבחרתם בתחום אחר, החלטתם ללכת לכיוון שונה בקריירה שלכם או קיבלתם הצעה נגדית. אך אם הסיבה לסירובכם היא העובדה שהמשרדים תמיד מריחים כמו דג שהרגע יצא מהמיקרו, שמרו את זה לעצמכם וספקו סיבות כלליות יותר.

גבר במשרד (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
עדיף לסרב, מאשר להיתקע בעבודה שאתם לא רוצים | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

הכלל הוא תמיד להשאיר דלת פתוחה לעתיד למקרה שיתפנו תפקידים רלוונטיים. היו מהירים ושקופים אם אתם צריכים אקסטרה זמן כדי להגיע להחלטה. אם אתם מחכים לתשובות מהצעות עבודה אחרות, הסבירו זאת למי שמבקש להעסיק אתכם. הכלל הוא פרק זמן של עד שבוע עבודה להחזרת תשובה.

אין ספק שלדחות הצעת עבודה עלול להיות תהליך מביך ולא נעים, אך זה עדיף מ"להיתקע" בתפקיד או ארגון שלא מתאים לכם ושתאלצו לעזוב תוך פרק זמן קצר. "זכרו שאף חברה לא תשים את האינטרסים שלכם לפני האינטרסים שלה, ולכן אין שום סיבה שאתם תשימו את האינטרסים של החברה לפני אלו שלכם", מדגיש ד"ר מק'קאשון.