משבר הקורונה היכה כמעט בכל ענף בישראל, בין היתר אפילו בענף ההייטק, שנחשב ליציב, חסין ורווחי. לאחרונה, עקב המשבר המתמשך, חווה הענף גל פיטורים, ורבים מאנשי התעשייה בכל הגילאים מצאו עצמם מחפשים עבודה חדשה בתנאי שוק קשים. ישנו חוסר ודאות גדול בנוגע לעתיד שוק העבודה בכלל ושוק ההייטק בפרט, ולכן התנהלות נכונה בתחילת הדרך המקצועית יכולה לסייע במצבי משבר בסדרי גודל שונים. הנה מספר טיפים חשובים להייטקיסטים בתחילת דרכם: 

  1. בחירת מסלול אקדמאי
    בתחילת הדרך קל יותר לעשות שינוי מסלול. לכן, בטרם בחירת מסלול הלימודים, חשוב להתעניין ולבדוק מערכי שיעור, ולוודא שהמסלול מתאים לכם או לפחות מעניין אתכם. במהלך הלימודים חשוב להמשיך ולבחון את ההחלטה ולא לשקוע במרוץ אחרי ציונים. אם אתם חשים כי אין זה המקום בשבילכם - העזו לשנות במידת הצורך את המסלול. לעיתים סטודנטים בתחומי ההנדסה משנים מסלול כמה פעמים במהלך הלימודים עד שמוצאים את מה שמתאים להם.
  2. בחירת מקום העבודה הראשון
    חשוב לבחור את מקום העבודה הראשון בכובד ראש. להתייחס לפרמטרים של טכנולוגיה ושל התפתחות אישית/מקצועית ולאו דווקא לפרמטרים כמו שכר ומיקום גיאוגרפי. המשרה הראשונה שתבחרו יכולה להתוות את הדרך למקומות המשגשגים שההייטק מציע. מומלץ להתקדם או לעבור בין תפקידים בתוך מקום העבודה הנוכחי, כל עוד מתאפשר לכם.
  3. מעברים בין חברות
    חשוב לזכור שבעיני ארגונים רבים מעברים תכופים משדרים חוסר יציבות תעסוקתית. באופן כללי, בכל מעבר של מקום עבודה חשוב לבדוק מה המקום יכול לתרום להתפתחות המקצועית שלי וכיצד הוא מקדם אותי לקראת היעד שהצבתי. שיקול נוסף הוא בחירת חברה שלמוצר שלה יש נוכחות משמעותית בשוק עם פוטנציאל ארוך טווח ומשמעותי.
    יש ערך עצום בלעשות קדנציה בחברה שנחשבת לחברה טובה, עם תהליכי עבודה מובנים, ושבה מנטורים טובים. לאורך הקריירה נושא הלמידה ממנהלים הוא מאד משמעותי. לפעמים עדיף לוותר על הזדמנות ולחכות לחברה טובה יותר, ולא לרוץ אחרי המשכורת, אלא לחשוב על הטווח הרחוק יותר ומה התועלות. במהלך הקריירה, במידה וניתן, חשוב להתנסות גם בארגון גדול וגם בסטרטאפים קטנים. כל אחד מהארגונים יוכל להביא ערך מקצועי חשוב לקריירה שלכם. קדנציה בכל אחת מהחברות תאפשר לכם לראות באופן רחב יותר, להכיר ניואנסים שונים של התנהלויות, ושל קצבים, כל קדנציה כזו מרחיבה את ההבנה, את הניסיון ואת היכולות.
    עובדים יחד (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
    טיפוח קשרים ידחוף אתכם קדימה | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock
  4. נטוורקינג, נטוורקינג, נטוורקינג
    בשוק ההייטק, קרוב ל- 45 אחוז מהמשרות מאוישות על ידי קשרים וחברים. לכן, יצירת נטוורקינג חזק יוכל לשרת אתכם ביצירת הזדמנויות עבודה חדשות. שוק הייטק מקדם את שיטת ה"חבר מביא חבר" בתגמולים יפים ולכן חשוב לטפח לאורך השנים את הקשרים המקצועיים והחברתיים שלכם.
  5. יצירתיות, חדשנות ולמידה מתמדת
    הבחירה בהייטק משמעה חדשנות ולמידה מתמדת לאורך כל הקרירה. השוק מאד דינמי ויש צורך להתעדכן כל הזמן בטכנולוגיות חדשות ובשיטות העבודה, ולכן כמחפשי עבודה יש להיות בקצב ולשמור על רלוונטיות. נסו לאמן את שריר היצירתיות. חשיבה יצירתית מניעה את הארגון ומסייעת לו להתמודד עם התחרות בשוק. חשיבה מחוץ לקופסא נדרשת לצד ביצוע המשימות ועמידה בלוחות זמנים.
הכותבת הינה מנהלת תחום ההייטק בחברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל