כשמייקל סקוט, הבוס השנוי במחלוקת מסדרת המופת "המשרד" המגולם על ידי סטיב קארל, נשאל האם הוא מעדיף להיות "בוס מפחיד" או "בוס אהוב", תשובתו הייתה פשוטה, ואפילו מדי: "קל, שניהם. אני רוצה שאנשים יפחדו מכמה שהם אוהבים אותי". בעוד הדמות של מייקל לא מייצגת את הבוס המבריק ביותר, וגם לא מתיימרת להיות כזאת – ייתכן שדווקא באמירה הזאת יש משהו שכדאי שמנהלים ילמדו ממנה.

כמו בכל סיטואציה במהלך חיינו המשלבת בתוכה דינמיקה של יחסי מרות כאלו או אחרים – החל מיחסים בין מורה לתלמיד, מדריך וחניך, דרך מאמן וספורטאי, מפקד וחייל ואפילו בין הורה לילד – כך גם במקום העבודה, היחסים אינם צריכים להיות מושתתים על פחד אלא על כבוד ואפילו הערצה. מנהל טוב הוא מנהיג שמצליח לרתום את העובדים לבצע את המשימות בלי שיחששו למקומם או למשכורתם.

זה נשמע אולי דומה ומנהלים רבים (במיוחד חסרי ניסיון) נוטים לערבב בין הדברים, אבל יש הבדל גדול בין בוס מאיים לבין מנהיג סוחף. בחשבון האינסטגרם של yuk bisnis מאינדונזיה הצליחו בעזרת סדרת איורים לעמוד על הניואנסים הקטנים, שיכולים לשנות לחלוטין את התקשורת שלכם כמנהלים עם העובדים והכפופים לכם. כאשר בבסיס לכל עומדת ההבנה שבוס קשוח שולט על העובדים שלו, בעוד שמנהל-מנהיג מבין את היתרונות של שיתוף הפעולה, ומלכד את העובדים להרגיש כצוות שגם הוא חלק ממנו.

 בוס פוקד - מנהיג מתייעץ

בוס מכריז על כישלון - מנהיג מלמד איך לתקן אותו

בוס יודע איך לעשות - מנהיג מראה איך עושים את זה

 

 בוס אומר "אני" - מנהיג אומר "אנחנו"

בוס לוקח קרדיט - מנהיג נותן קרדיט

בוס עושה שימוש בעובדים - מנהיג מעצים את העובדים

בוס מאיים - מנהיג בונה אמון