לפי נתוני שירות התעסוקה, כמחצית ממחפשי העבודה המתייצבים בלשכות הם בגילאי 50 פלוס. על רקע התופעה העולמית של "גילנות" - אפליה על רקע הגיל ושלל דעות קדומות על עובדים בגילאי ה-50 פלוס - דורשי העבודה בגילאים אלו נאלצים להתמודד בתחרות לא ריאלית מול עובדים צעירים מהם בכמה עשורים, כאשר הידע וניסיון העבר שלהם כבר לא מוערכים כבעבר.

כיצד עובדים שחצו את העשור החמישי והשישי לחייהם, כשלפניהם עוד עשור ואפילו שניים של עבודה (כיום גיל הפרישה לגברים עומד על 67 ולנשים 62), יכולים להתאים את עצמם לשוק העובר שינויים תמידיים ואיך הם יכולים להתחבר למעסיקים הפוטנציאליים הרבים הפועלים כיום במשק? גיל חפצדי, מנהל פיתוח קריירה של מחוז דרום בשירות התעסוקה, ניסח עבורנו שבעה טיפים למציאת עבודה, לעובדים בכלל ובמיוחד לצעירים אחרי גיל 50:

זכרו: חיפוש עבודה הינו עבודה בפני עצמה

בעבר, תהליך חיפוש העבודה היה מרוכז בעיקר במוספי הדרושים בעיתונים ומפה לאוזן דרך חברים ומשפחה. כיום המעסיקים מפרסמים באתרים (אתרי דרושים ואתר שירות התעסוקה), ברשתות החברתיות (קבוצות לחיפוש עבודה בפייסבוק, לינקדין ואחרות) וכן נעזרים בעובדיהם כדי למצוא את האדם המתאים למשרה. על מנת למצוא עבודה מתאימה צריך להיות עם היד על הדופק ולהיות נוכח היכן שהמעסיקים נמצאים - זה דורש זמן והשקעה אפילו יותר מבעבר.

תנו לטכנולוגיה לעבוד בשבילכם

כשמחפשים עבודה ברשתות החברתיות ובאתרי הדרושים, חשוב מאוד לנצל כלים שנועדו להפוך את החיפוש ליעיל ולנגיש יותר. אחד הכלים החשובים ביותר הוא "הסוכן החכם". כמעט בכל אתר דרושים ישנה האפשרות להגדיר מה אתם מחפשים ובאיזה איזור. הסוכן החכם ישלח לכם למייל את ההצעות הרלוונטיות, דבר שחוסך זמן חשוב ומשאיר אתכם תמיד רלוונטיים עבור המעסיק הפוטנציאלי. שימו לב שאתם עוברים על המיילים דרך הנייד וזמינים להגיב ברגע שההצעה נכנסת ולא עושים זאת רק לעיתים רחוקות מהמחשב הנייח – שכן אז תפסידו את המומנטום.

מי מפחד ללמוד משהו חדש?

במהלך החיים אנחנו לא מפסיקים ללמוד לעולם. אז למה שבעולם העבודה זה יהיה שונה? אנו נמצאים כיום בעידן מהפכת המיומנויות, כאשר אחת המיומנויות החשובה ביותר היא היכולת ללמוד ולהתפתח. גם אם צברתם ניסיון רב בהפעלת מכונה, או בשימוש בתוכנה כזו או אחרת - אל תתקבעו, היו פתוחים להמשיך ללמוד ולרכוש מיומנויות חדשות ואולי אפילו מקצוע חדש לגמרי.

קורות חיים

תמיד החזיקו אצלכם קורות חיים מעודכנים, המדגישים את אוצר הניסיון שצברתם. הדגישו במיוחד את המיומנויות אשר משותפות למגוון רחב של משרות. לדוגמה: ניסיון ניהולי, עמידה בלחץ זמנים ויכולת עבודת צוות טובה.

מודיעין עסקי והכנה לראיון

היום ניתן למצוא באינטרנט את כל המידע שדרוש לכם לקראת ראיון עבודה. כאשר אתם מזומנים לכזה, דאגו ללמוד כמה שיותר פרטים על הארגון, על התפקיד ואפילו על המעסיקים לעתיד – אל תצפו לשאול את השאלות בראיון עצמו. העניין והבקיאות שתראו בראיון, יהיו משמעותיים כמו גם המאמץ והרצינות שגיליתם בהכנה לראיון.

שנו גישה: מדובר בפיתוח קריירה - לא רק במציאת עבודה

בעבר היה נהוג שאדם יחזיק משרה או שתיים במהלך חייו. כיום, צופים לדור ה-Y (ילידי שנות ה-80 וה-90) להחליף בין שבע לתשע קריירות שונות. לכן, בבואכם לתכנן את השלב הבא בחייכם כוונו למשרה הבאה, אך אל תחששו לתכנן קדימה מכך. חישבו כיצד המשרה הבאה יכולה להיות קרש קפיצה למשרה בה אתם באמת חושקים. וכן, זה רלוונטי גם אם אתם כבר מעל גיל 50 - צאו מהקיבעון שעבודה היא חתונה לכל החיים, היום זה לגיטימי ומקובל להחליף משרות ולהשתדרג בתפקיד כל כמה שנים.

הציגו את הגיל והניסיון כיתרון ולא כחיסרון

דברים רבים ניתן לומר לזכות העובדים בגילאי ה-50 פלוס; הם יותר פנויים, יותר יציבים, בעלי משמעת עבודה גבוהה, ניסיון ועוד. דברים אלו מושכים במיוחד ארגונים אשר מחפשים תכונות אלו אך מתקשים למצוא אותם אצל העובדים הצעירים יותר, ולעיתים הם אינם זוכרים שדווקא העובדים המנוסים יותר יכולים לספק אותם, לכן חשוב שתגדישו אותם.

ולסיכום, זכרו שמצב של "בין עבודות" יכול להיות מלחיץ ולא נעים. אך חשוב לראות בו גם כהזדמנות. הזדמנות להמציא את עצמכם מחדש ולהגשים דברים שבמרוצת השנים לא מצאתם להם את הזמן, היכולת או הבשלות.