מירי בלבול (צילום: סלי בן אריה)
מירי בלבול | צילום: סלי בן אריה

מירי בלבול שירתה במשך 27 שנים בצבא הקבע כמנהלת אגף ההדרכה הלוגיסטי של חיל האוויר. מנעוריה עסקה בסידור חללים לאחרים באזרחות ובמסגרת החיל שם התוותה מודל התנדבותי בו חיילים ניקו, סידרו ושיפצו בתים של אזרחים הזקוקים לסיוע בעיקר לפני פסח וחגי תשרי.

לפני כ-15 שנה תחושת המיצוי והרצון לעסוק בתחום העיצוב שתמיד בער בה הובילו אותה לפרוש מצה"ל ולצאת לדרך עצמאית. "בתחילת הדרך הייתי עסק של ONE WOMAN SHOW", היא משחזרת. "נעתי ונדתי מצפון עד דרום עם מקרן ומחשב באוטו והרצתי בחנויות ברחבי הארץ. הדרישה להרצאות הלכה וגברה לכן החלטתי לפני כ-7 שנים לפתוח את סקולה." סקולה, בית הספר ללימודי הום סטיילינג שייסדה, ממוקם ב'מתחם התחנה' בתל-אביב ולו שלוחה נוספת במושב רגבה שבצפון.

 "כמו כל עסק גם אני חוויתי חבלי לידה בעיקר בתחום פיתוח סגל מקצועי איכותי שאני מאמינה ביכולותיו להנחיל את עקרונות התחום בצורה המיטבית, איתור קהלי יעד ובניית מערך שיווקי שמותאם עבורם", מספרת בלבול, שבחרה להתמקד בחיבור אמיתי וערכי בין עיצוב לקהילה, כאשר פרויקטי הגמר של כל מחזור בבית הספר מוקדשים למען הקהילה ובהתנדבות מלאה. בלבול ותלמידיה מכניסים חיים חדשים לבתיהם של הזקוקים לכך- חיילים בודדים, נוער במצוקה, ילדים שהוצאו מבתיהם בצו בית משפט, בתים לנשים שיצאו ממעגל הזנות ועוד.

איך מתמודדים עם המשבר כעצמאים, מה ההשפעה על העסק?

"גם היום, כשאנחנו בעיצומו של משבר הקורונה, אני לא עוצרת ועמלה על פיתוח תכניות ואסטרטגיות ליום שאחרי שמתייחסות לתרחישים שונים כי בשלב זה אף אחד לא יודע לומר מתי נוכל לחזור ללמד ובאיזה קונסטלציה. אני מאמינה שבתום המשבר תחום ההום סטיילינג רק יפרח וישגשג. מצד אחד אנשים ימנעו מלהיכנס לשיפוצים גדולים, ועדיין -השבועות הארוכים שבמהלכם שהינו ספונים בבתים גרמו לנו להכיר בחשיבותה של סביבת מגורים שמתוכננת כהלכה, נראית נפלא ונותנת מענה לתרחישים השונים. את כל אלה ניתן להשיג בתקציבים לא מאוד גבוהים ועם חפצים ואלמנטים שכבר יש לרובנו בבית".

מה העצה הטובה שלך למי ששוקל לצאת לעצמאות?

"העצה הכי טובה למי שרוצה לצאת לעצמאות, שהשינוי והיציאה לדרך חדשה בוערים בעצמותיו – הכי חשוב  להאמין בעצמך!"

תחושת העצמאות היא ממכרת

בני יונוביץ'  (צילום: קרן מיטלס יונוביץ)
בני יונוביץ' | צילום: קרן מיטלס יונוביץ

בני יונוביץ' ניהל מחלקת פיתוח תוכנה בגוף פיננסי גדול  כאשר החליט לצאת לעצמאות, והיום הוא מנכ"ל Arbitrip פלטפורמת הנסיעות העסקיות. הדבר המרכזי שהוביל אותו לצאת לעצמאות היה הרצון לשלוט בגורלו, ללא סדר יום מוכתב וביורוקרטיה ארגונית שתפסתי לרוב כמיותרת ולא מועילה. "תמיד אהבתי ליצור דברים, והיציאה לעצמאות אפשרה לי ליצור ולהשפיע בדרכי במגרש משחקים מאוד גדול", הוא מספר ומציין כי השינוי לווה גם בלא מעט חששות- האם אסתדר? מה יקרה אם אכשל? איך אתמודד? - וגם באתגרים שונים, "מדברים על זה, אבל רק במעבר משכירות לעצמאות זה ממש הורגש: צריך ללמוד, להכיר ולפתח מומחיות בהמון נושאים. כולל היכולת להבין מי אנשי המקצוע הנכונים. בנוסף, בהמון החלטות ומקרים אתה לבד - הכל על הכתפיים שלך, אפשר להתייעץ אבל ההחלטה והאחריות היא שלך. זו רכבת הרים מטורפת, מלאה בסיפוק אך גם בלחץ שיש לו השלכות נפשיות ואף גופניות" אומר יונביץ'.

"בסטארט-אפ יש רוב הזמן אתגרים. התמודדנו עם גיוס כסף, התאמת המוצר לשוק והשגת לקוחות. אתה לבד, אף אחד לא אומר לך מה לעשות, וצריך לפעול חזק כדי להתקדם." 

איך משבר הקורונה משפיע, אילו אתגרים הוא מזמן?

"המשבר הוא נורא ואיום ומשפיע גם על Arbitrip. עצמאים שעל לא עוול בכפם לא יכולים לעבוד ופשוט מתמוטטים, ללא תמיכה ממשית; וגם מי שעובד מגלה שהמשק לא ממש עובד ואין עם מי לעשות עסקים. זו תחושת חוסר אונים ותסכול, אך בעיניי יש כאן גם הזדמנות - לבצע שינויים, חשיבה מחודשת ותכנון ליום שאחרי. מי שישרוד יכול לצאת חזק הרבה יותר." 

היום היית עושה זאת שוב?

 "כן - זו תחושה נהדרת, ליצור משהו משלך מאפס, לראות אותו גדל ומצליח ברמה העולמית. זו תחושה שאין לה תחליף. השאיפות לעתיד הן להמשיך ולהיכנס לשווקים חדשים תוך פיתוח המוצר והיכולות שלנו."

מה העצה הטובה ביותר שאתה יכול לתת למי ששוקל לצאת לעצמאות?

"לקפוץ למים. בחוכמה ותכנון, אבל תוך הבנה שאי אפשר לתכנן הכל מראש, ולעשות זאת נכון כלכלית - לבנות תוכנית, לוודא שיש מספיק רזרבות ואז להכפיל בשלוש ולוודא שוב. תחושת העצמאות היא ממכרת - אך צריך משמעת חזקה ורצון ברזל להתקדם."

אין עצמאי שלא חרד ליום המחר

קרן ניב טולדנו (צילום: גבריאל בהרליה)
קרן ניב טולדנו | צילום: גבריאל בהרליה

קרן ניב טולדנו, מעצבת פנים בארץ ובחו"ל היא דוגמה לאנשים שאינם חוששים לבצע שינוי של 180 מעלות באמצע החיים. אחרי שנים של קריירה כמנהלת פרויקטים בחברות הייטק בינלאומיות פנתה ללימודי עיצוב פנים אחרי שהתאהבה בתחום תוך כדי בניית ביתה הפרטי וכיום, כ-4 שנים אחרי סיומם היא חתומה על בתי יוקרה למשפחות, דירות ופרויקטים מסחריים בארץ ובחו"ל  בהם פרויקט נדלן של 5 בניינים במנהטן.

עם אילו אתגרים נתקלת במעבר לעצמאות?

"אחד האתגרים הגדולים במעבר מלהיות שכיר לעצמאי הוא הביטחון הכלכלי", מסבירה ניב טולדנו. "כשכיר יש רמת וודאות ויציבות, כעצמאי אתה צריך לקיים את העצמאות שלך בזכות עצמך וזה שינוי קונספטואלי שלא לכולם קל לעשות. יש קורלציה מלאה בין מה שאתה עושה לבין מה שיקרה בפועל. אתה כבר לא ניזון מביצועים של ארגון שמגונן עליך, אתה אחראי באופן מלא על ההיקפים, הרווחיות וכד'."

"כמי שעשתה תפנית מקצועית ובעצם הפכתי משכירה לעצמאית בתחום חדש לגמרי בחרתי להיצמד לכלים החשובים שצברתי כמנהלת פרויקטים גדולים. ליישם את הכישורים ולהעתיק אותם לעולם תוכן שלמרות שהוא שונה עדיין מתקיימים בו לקוחות, תקציבים ולוחות זמנים. בשני המקרים התפקיד שלי הוא להניע את הפרויקט מנקודה A ולהביא אותו לנקודה "B היא אומרת.

איך מתמודדים עם משבר בסדר גודל של הקורונה?

"עכשיו, בלב המשבר, אין עצמאי שלא חרד ליום המחר", אומרת ניב טולדנו. "רמת הוודאות מאוד נמוכה ואנחנו העצמאיים רואים ומרגישים את זה באופן שהממשלה מתנהלת מולנו. יש לך חובות אבל אין לך זכויות. זאת המשוואה. אין לך רשת בטחון השתכרותית, דמי אבטלה או שילומים. הדבר הכי נכון וטוב שעצמאי צריך לעשות עכשיו הוא להאמין בחריצות וביכולת שלו לעבוד קשה. לשמר את קהל הלקוחות ולהמשיך לגעת בפלחי השוק אליהם הם פונים. אני מאמינה שצריך לתת לגל הזה לעבור, להנמיך טוס ולתת לגלגלים היותר גדולים שנעים סביבנו למצוא את הקצב שלהם חזרה. לא נכון לקבל החלטות להמשך ממקום של פאניקה. התמזל מזלי שהעשייה שלי לא פסקה- האתרים שלי פעילים, פרויקטים שנמצאים בשלב תכנון ממשיכים להתקיים ואלה שנמצאים בשלבי רישוי ממתינים שהמשק יחזור לעצמו. חשוב לי מאוד להמשיך ולקיים את העשייה לא רק בשבילי אלה גם למען הספקים שהלקוחות הם מנוע הצמיחה וההשרדות שלהם. צריכה להיות ערבות הדדית".

מה הטיפ שלך למי ששוקל לצאת לעצמאות?

"עוד לפני שאתם יוצאים לדרך עצמאית חשוב מאוד להכין תכנית עסקית ארוכת טווח של לפחות 5 שנים קדימה. חשוב מאוד להתוות יעדים, גם אם הם נראים בשלב הראשון כרחוקים או בלתי מושגים".

"אם אין מי שירים אותך קל מאוד ללכת לאיבוד"

יואב מלאכי ומשה מויאל (צילום: שרון טל)
משה מויאל (משמאל) עם השותף יואב מלאכי | צילום: שרון טל

עו"ד משה מויאל, בעלים משותף (עם עו"ד יואב מלאכי) של משרד בוטיק בתחום הנדל"ן המלווה פרויקטים יזמיים, קבוצות רכישה והתחדשות עירונית, מספר שהחחלטה לצאת לעצמאות הגיעה אחרי 6 וחצי שנות עבודה כשכיר בפירמות מובילות. "אתה מתחיל לשאול את עצמך שאלות, מה הלאה, שותפות, עצמאות.. מין חשבון נפש שכזה, שבסופו החלטתי, שהדבר הכי נכון לי באותה עת הוא להשקיע את כל המאמצים בהקמת משרד עצמאי. ההחלטה לא הייתה קלה, לא ישנתי הרבה לילות" הוא מוסיף.

מה היה הקושי המהותי שלך כשפתחת משרד עצמאי?

"הקושי המרכזי הוא כמובן לייצר עבודה והכנסות מאפס, במיוחד בתחום כמו שלנו שהוא מאוד תחרותי והגיל הצעיר מהווה בו חסרון. עבודת הפיתוח העסקי חיה יום יום לצד העבודה המשפטית ובהתחלה כשכח האדם מצומצם יחסית יש מתח גדול שצריך לנהל בזהירות רבה -בין כמות השעות שמושקעות בעבודה הקיימת לבין הפיתוח העסקי. ימים ללא פגישות חדשות היו בעיניי מבוזבזים."

איך מתמודדים עם משבר הקורונה?

"משבר הקורונה פגע כמעט בכולם, כעצמאי תמיד אתה חי במערכת של סיכויים וסיכונים וכאן כל הסיכונים התממשו באותה נקודת זמן ומבלי שיש לך את היכולת להשפיע. בנוסף הפער בהתייחסות המדינה בין שכירים לעצמאיים הגדילה אצל העצמאיים את תחושת התסכול המוצדקת יש לומר. יחד עם זאת, אין ברירה, כעצמאים עלינו להסתכל קדימה, הקורונה היא אתגר ואני מאחל לכולם שיצלחו אותו בשלום."

מהי העצה הטובה ביותר שאתה יכול לתת למי ששוקל לצאת לעצמאות?

"שותף טוב לדרך. כעצמאי יש המון עליות וירידות במצב הרוח ובאנרגיות, המון תהליכי למידה, רעיונות לדרגי פעולה וכיוב'. במיוחד בהתחלה שכמה שאתה לא מתכנן אותה היא מלווה באכזבות ובהמון למידה. כשיש שותף טוב, אז יש עם מי לשתף ולחלוק תחושות, לומדים אחד מהשני ומפרים אחד את השני. כעצמאי יש ימים שבהם כלום לא הולך, הבטחון פתאום נעלם ואם אין מי שירים אותך קל מאוד ללכת לאיבוד. לכן מבחינתי שותף טוב לדרך זה טיפ מנצח."