וינסטון צ'רצ'יל אמר פעם ש"הצלחה היא היכולת לעבור מכישלון לכישלון מבלי לאבד את ההתלהבות שלך". כשאנחנו רואים אנשים שהצליחו בגדול אנחנו חושבים שהיה להם הרבה מאוד מזל וההצלחה פשוט נפלה לידיהם, אולם הצלחות לרוב לא קורות בטעות. נדרשת עקביות והתמדה כדי להגיע למטרה המיוחלת ויש אינספור דוגמאות שמוכיחות זאת. כך לדוגמה הספר הראשון של ד"ר סוס נדחה על ידי 27 הוצאות שונות, סטיבן שפילברג לא התקבל לבית ספר לאומנויות קולנוע, צ'רלי צ'פלין נדחה אינספור פעמים כי נחשב "מוזר מדי מכדי שאנשים יבינו אותו" וג'יי, קי רולינג נדחתה תריסר פעמים עד שזכתה לאישור מהוצאה אחת לסדרת "הארי פוטר". בסופו של יום, אנחנו זכינו בתרבות יותר עשירה בזכות העובדה שהם לא התייאשו. מה עוד נוכל ללמוד מאנשים מוצלחים?  

  1. דאגו לחוסן המנטלי שלכם

    "חוסן מנטלי אחראי להצלחה ולכישלון שלכם. הגורם לנפילה או מצב הישרדותי כרוני של 70 אחוז מהעסקים הוא חוסן מנטלי נמוך", אומר עופר מכמל, בעלים של סמוראי בעסקים, ליווי ופיתוח עסקי, אז איך נוכל לשפר את החוסן המנטלי שלנו? "תתחילו בספורט, בעיקר אירובי. והקיפו את עצמכם בסביבה של אנשים חזקים, שניתן ללמוד מהם ולהיעזר בהם".
  2. שכללו את יכולות השיווק והמכירה

    כדי לקדם את עצמכם בקריירה, עליכם לפתח מיומנויות של שיווק עצמי. הסביבה המקצועית שלכם צריכה להיות מודעת ליכולות שלכם, להישגים ולפוטנציאל שלכם, לייחודיות ולערך המוסף שאותו אתם מביאים. שיווק עצמי זו אומנות של ממש, והיא נרכשת, ממש כמו שריר שמתחזק מאימון לאימון. "שיווק ומכירה אלו היכולות הכי חשובות שיהיו לכם בחיים, בין אם אתם בעלי עסק או שכירים", אומר עופר מכמל. 
    סלבס בלבן - אופרה ווינפרי (צילום: Mark Mainz, GettyImages IL)
    כדי לקדם את עצמכם בקריירה, עליכם לפתח מיומנויות של שיווק עצמי. אופרה ווינפרי | צילום: Mark Mainz, GettyImages IL
  3. הציבו יעדים מדידים וברורים (אחרת אין סיכוי להגיע)

    מכירים את המשפט, "אם תכוונו לירח, מקסימום תיפלו בין הכוכבים"? הצבת יעדים ומטרות ממקדת אותנו במה שבאמת הכי חשוב לנו, ומשאירה אותנו על המסלול. חשוב שנדע למה אנחנו רוצים להשיג את היעדים הללו, תוך כמה זמן אנחנו מעריכים שנשיג אותם, איך השגת היעדים תתרום לי ולסביבה שלי. את כל הדברים הללו חשוב לכתוב, ולא להשאיר רק במחשבה. ככל שתהיה לנו יותר בהירות סביב היעדים, כך גובר הסיכוי שגם נשיג אותם.
  4. נהלו את הזמן שלכם ביעילות

    בסקר שנערך בבריטניה נמצא כי אנחנו מבזבזים מדי יום בממוצע 218 דקות, שמצטברות לשלוש וחצי שעות שבועיות, בהן אנחנו עושים כל מיני דברים זניחים, שלא תכננו לעשות כמו לדוגמא: צפייה בסרטוני יוטיוב, קריאה של הודעות לא חשובות וכו'. הזמן שלנו הוא משאב מוגבל, והוא המשאב הכי יקר שיש לנו. קחו לכם זמן כדי לתכנן את הלו"ז היומי והשבועי, רשמו את כל המשימות שיש עליכם לבצע, ואל תשכחו להשאיר זמן להפסקות, כך יגדלו הסיכויים שתנהלו את הזמן שלכם באופן פרודוקטיבי. 
  5. צמצמו את מספר ההחלטות

    כל יום אנחנו מקבלים מאות ואלפי החלטות. יש החלטות קטנות כמו: 'מה לאכול בארוחת ערב'? שההשפעה שלהן על חיינו היא זניחה, ויש החלטות הרות גורל כמו 'האם להביא עוד ילד לעולם'? או 'האם להתפטר'? כשהסופר נפוליאון היל חקר 500 מיליונרים, הוא שם לב שלכולם תכונה משותפת אחת: החלטיות. כולם קיבלו החלטות באופן מהיר ובטוח. מצליחנים כמו סטיב ג'ובס או מארק צוקרברג, החליטו שהם לובשים סט אחד או שניים של לבוש, כדי להפחית את מספר ההחלטות שהם לוקחים מדי יום. היכולת שלנו לקבל החלטות מחושבות באופן עקבי היא מאוד מוגבלת. ישנה תופעה שנקראת 'תשישות הנגרמת על ידי קבלת החלטות'. אל תבזבזו זמן ואנרגיה על קבלת החלטות לא חשובות, ככל שתקדישו פחות זמן להחלטות קטנות ושוליות, כך יהיו לכם יותר משאבים להחלטות החשובות שבחיים. 
    סטיב ג'ובס מייסד אפל (צילום: Justin Sullivan - Staff, GettyImages)
    לובשים סט אחד או שניים של לבוש, כדי להפחית את מספר ההחלטות ביום. סטיב ג'ובס | צילום: Justin Sullivan - Staff, GettyImages
  6. זכרו: הצלחה היא 10% כישרון והשאר – עבודה

    רעיונות טובים ויצירתיים יש לנו בשפע, השאלה היא מה אנחנו עושים איתם? "כישרון לבד לא מביא תוצאות, כדי להפוך אותם למציאות, נדרשת סבלנות, מסירות, עבודה נחושה ועקבית ובעיקר התמדה – אלו יביאו אותנו לקטוף את הפירות.
  7. התחברו למספרים

    אי הידיעה כמה יש לנו בעו"ש, מה ההכנסות ומה ההוצאות שלנו, ומה האופק הכלכלי שאנו צועדים לקראתו, יכולה להיות בעיה הולכת וגדולה, בעיקר אם אנחנו מנהלים עסק. "אם לא נדע מה הסיטואציה ומה המספרים, זה בסוף יתפוצץ לנו בפנים", אומר מכמל, "גם אם המצב הכלכלי או תזרים המזומנים לא מוצלח, עדיין רצוי תמיד לדעת מה המצב". כסף הוא אחד הגורמים המרכזיים למתח וסטרס, ולכן בהירות בפן הכלכלי, ושליטה בכסף הם מרכיבים חיוניים להצלחה ולמינוף כלכלי, ובנוסף לכך יביאו לנו ביטחון ושקט לאורך זמן.
  8. קחו חופשה

    תרבות העבודה שבה אנו חיים מאוד תובענית. כשכירים, אנו לא יוצאים מספיק לחופשה, כי אנו חוששים מעומס העבודה שיחכה לנו כשנחזור או ממה שיגיד הבוס, כעצמאים, לא תמיד אנחנו מנהלים נכון את העסק או שהמודל העסקי שלנו לא נכון, ולכן אנחנו לא ממש יכולים להרשות לעצמנו להתרחק אצת מהעסק. אבל חופשה, בין אם היא נמשכת יום אחד או שבוע שלם, היא דרך נהדרת לשפר את עצמי כעובד או לייעל את העסק שלי. חופשה מאפשרת לנו לטעון את המצברים ולחזור רעננים לעבודה, לטפח רעיונות חדשים, לחוות פחות חסימות יצירתיות ולהימנע משחיקה. 
    מארק צוקרברג עם קרם הגנה (צילום: Instagram/candoxofficial)
    קחו חופשה לטעינת מצברים. מארק צוקרברג | צילום: Instagram/candoxofficial


    ייעוץ מקצועי לכתבה: עופר מכמל, בעלים של סמוראי בעסקים, פיתוח וליווי עסקי.