חברת הפארמה "פנאקסיה", יצרנית מוצרי הקנאביס הרפואי הגדולה בישראל, נחשבת כמפעל חיוני וממשיכה לעבודה גם בימים אלו. בדקנו עם  ד"ר דדי סגל, מנכ"ל פנאקסיה כיצד נראית שגרת העבודה בפנאקסיה בימים אלה, "אנו ממשיכים בעבודה השוטפת גם בימים מורכבים אלה. אנו פועלים כל העת ובייחוד בתקופה מאתגרת זו תחת ההבנה שהלקוחות שלנו חייבים לקבל את המוצרים שלהם בזמן" הוא מסביר, "מבחינתם, זה כמעט בלתי אפשרי לחיות בלי המוצר שלנו ואנחנו עושים את כל הנדרש מהצד שלנו על מנת לספק להם את המוצר שהם צריכים בזמן. קנאביס רפואי הוא מוצר שיש לו דרישה גבוהה מאוד בימים אלה גם בארץ וגם בעולם. במקביל, אנו נערכים לקבלת היתר ליצוא מישראל ומתקדמים מבחינת רגולציה והסכמים עם שותפים להפצה ולמכירות של המוצרים שלנו במדינות היעד."

איך מצליחים גם לשמור על עבודה תקינה וגם לקיים את הוראות משרד הבריאות?

"עובדי הייצור עברו לעבוד בשלוש משמרות, שלא פוגשות האחת את השניה במפעל, על מנת לצמצם את האינטראקציות למינימום. בנוסף, צימצמנו את כמות האנשים בחדרי הייצור והעברנו עובדים לחדרי ייצור נוספים" אומר ד"ר סגל.

ד"ר דוד סגל (צילום: חן גלילי)
ד"ר דוד סגל | צילום: חן גלילי

"הלבוש בחדרים הנקיים הוא סרבל מלא כובעים, מסכות, כפפות זה משהו שקיים אצלנו גם בשגרה. מה שחדש הוא המרחק שהעובדים נדרשים לשמור בהתאם להנחיות החדשות. בנוסף, אנו מקפידים גם על הגדלת מלאים של חומרי הגלם על מנת שלא יווצר מצב שבגלל משבר הקורונה יחסרו חומרי גלם לייצור, זאת על מנת שנוכל להמשיך לספק את המוצרים ללקוחותננו."

מה התחושות בקרב העובדים, האם יש חשש לבוא לעבוד בימים האלו?

"אני חושב שיש חשש, אבל הדבר העיקרי שחשים העובדים שלנו זו תחושת השליחות וההבנה שיש לנו מחוייבות למטופלים שלנו. יש פה משימה שהיא לאומית וצריך לבצע אותה" מסביר ד"ר סגל.  "מבחינתנו הכל ממשיך כרגיל, סגרנו לאחרונה גיוס מאוד גדול. העסקים ממשיכים והקורונה לא מעסיקה אותנו. אנחנו עושים הכל כדי להמשיך לספק את התרופה למטופלים שלנו. וזה מחייב אותנו שגרת עבודה מלאה תוך נקיטת משנה זהירות על מנת לשמור על בטיחות העובדים שלנו."

כל צורת העבודה השתנתה

תמי חיננזון, מנהלת מפעל הייצור בפנאקסיה מסבירה איך מצליחים גם לשמור על עבודה תקינה וגם לקיים את הוראות משרד הבריאות, "אנחנו מצמצמים את היקף העובדים בכל משמרת כדי שנוכל לשמור על המרחק ביניהם, אנחנו עובדים עם מרווחי זמן בין משמרת למשמרת כדי שלא תהיה חפיפה" מסבירה תמי חיננזון, מנהלת מפעל הייצור בפנאקסיה ." כל העובדים במפעל מחוייבים להסתובב עם כפפות ומסכות פה כל הזמן מה שהופך את העבודה לקצת פחות נעימה. גם העובדים מחוץ לחדרים הנקיים מחויבים להסתובב עם כפפות ומסכות, וכמובן שאנו מחטאים באופן תדיר את הידיות והאזורים הציבוריים."

פאנקסיה (צילום: יח"צ)
עובדים עם כפפות ומסכות ושומרים מרחק | צילום: יח"צ

באופן טבעי, מספרת תמי, חלק מהעובדים חוששים להגיע, "כולם מבינים את החשיבות של מה שאנחנו עושים במיוחד בימים אלה ובינתיים אנחנו במאמץ רב מצליחים לייצר שגרת עבודה תקינה. עובדי מחסן ומעבדות שהם עובדי בוקר, חולקו לעבודה במשמרות כדי לצמצם את כמות העובדים בזמן נתון במפעל. זו חריגה מהשגרה ומאמץ אדיר עבור למפעל."

האתגר העיקרי, היא מסבירה, הוא המאבק לייצר שגרת עבודה חדשה ותקינה מכל ההבטים- "שעות עבודה וכל צורת העבודה השתנתה. חלק מהעובדים עובדים מהבית, וצריך לקיים קשר יומיומי איתם לנהל בשלט רחוק ולוודא שהכל ממשיך להתנהל כרגיל."

מודדים חום ומבודדים עובדים

גם חברת החשמל, היא מן הסתם מפעל חיוני הממשיך לפעול גם במצב חירום. " בימים אלו שבהם אי הוודאות גוברת על כל השאר, ואף אחד לא באמת יודע מה יקרה מחר, המשימה שלנו קודם כל היא לשמור על בריאות עובדינו, זו החשובה ביותר וכן לגבי השלכות במעגלים רחבים יותר, בני משפחה, חברים, לקוחות ואזרחים", אומר משה כהן, מנהל מחוז ירושלים והנגב של חברת החשמל. "יחד עם זאת אנחנו מקיימים שגרת עבודה חירומית כדי לא לפגוע במנגנוני הצמיחה במשק ולאפשר חיים ובטח להבטיח הספקת חשמל סדירה. כי בלי חשמל אין חיים.  גם מים לא ניתן לשאוב בלי חשמל."

חברת חשמל, עבודה חיונית (צילום: באדיבות יוסי וייס)
שגרת עבודה חירומית, חברת חשמל | צילום: באדיבות יוסי וייס

אלו שתי משימות שלכאורה סותרות זו את זו, אז מה עושים?

"ראשית, ממפים את העובדים לפי סוגי עיסוקיהם ומבטיחים שרק מי שאכן נדרש יגיע וגם אז -דואגים לסידורי ישיבה של אחד בחדר, בלבד. דואגים שקבוצות עבודה תגענה בדירוג, לא כולם ביחד. הגדלנו את מצבת כלי הרכב כך שמקסימום שני עובדים נוסעים ברכב אחד" הוא מספר. "כמובן שגם מקפידים על מדידת חום בכניסה לאתר העבודה, חיטוי ידיים ומשטחים, מסכות ומשקפיים ובמקרים חריגים גם חליפות."

בנוסף, אומר כהן, "קבוצות עובדים ייחודיות נמצאות כמעט בבידוד בחדרים נקיים עם פרוצדורת כניסה ויציאה והחלפת משמרת מוקפדים. ולא פחות חשוב קשב תמידי לעובדים מכל דרגי הניהול. התענינות, שותפות גורל. רק ביחד נעבור את הקורונה ונמשיך לתת שירות. כי זו חברת החשמל לישראל, כולנו מגוייסים לה."