"תמיד נמשכתי לעולם הרפואה וחשבתי שאני רוצה לעסוק בזה. הרגשתי שמתאים לי לטפל באנשים, לדבר איתם, לגלות אנשים חדשים מרקעים שונים וממגזרים שונים, אני אוהב את האינטראקציה הבינאישית כך שמבחינתי תפקיד המשלב תקשורת בינאישית תוך מתן עזרה, זה הסיפוק אותו אני רוצה לעצמי במסלול המקצועי בחיים", מספר אלחנן חכמון, בן 32 מחדרה, שינן ב'כללית סמייל' וכנראה בין הגברים היחידים בארץ שעוסקים בשיננות.

הוא החל בתהליך חזרה בתשובה כאשר היה בכיתה י"ב ומהבגרויות עבר לישיבה ללמוד תורה. במרוצת השנים לצד לימוד התורה, החליט לפתח את בקיאותו בעולם הרפואי, והחל ללמוד שיננות בבית הספר לשיננות בבית החולים הדסה הממוקם קרוב לבית הוריו, גבר יחיד בן עשרות נשים.

"הלימודים היו מאוד מעניינים. בשנה הראשונה הלימוד הוא עיוני בלבד, השנה השנייה מתרכזת בלימודים מעשיים והיא מאוד אינטנסיבית. אתה מתחיל מאפס ניסיון טיפולי ולאט לאט מעצב את עצמך ואת הגישה הטיפולית שלך" הוא מספר.

"אני טיפוס מאוד סקרן וגם כיום כשינן תמיד מחפש הזדמנויות להחכים בתחום רפואת השיניים ורפואה בכלל. הייתי הגבר היחיד בלימודים, כמובן שבתחילת הלימודים דיברנו על זה, אך בהמשך כבר לא עשינו מזה עניין. זהו תפקיד שמצריך הרבה רגישות וחיבור למטופל ולכן כמובן לא כל גבר מתאים לתפקיד, אבל גם לא כל אישה - כלומר לנושא המגדרי אין באמת משמעות, החשיבות היא ביכולת להכיל את המטופל, ואת זה לומדים מעט במסגרת הלימודים אך גם במהלך הטיפולים השונים. מטופלים רבים חרדים מאוד מטיפול השיננות ולכן אנו צריכים לדעת לנטרל בעזרת אינטליגנציה רגשית מתאימה".

את החשש שמטופלים רבים חווים לפני ביקור אצל שיננית, הוא מכיר מקרוב; ודווקא החוויה הלא נעימה שחווה בעצמו, היא שגרמה לו ללמוד את המקצוע, "הייתי בטיפול שיננית, שלא היה לי נעים בלשון המעטה, וחשבתי כי ניתן לבצע זאת אחרת - הן מבחינת הגישה של המטפל לטיפול ואליי המטופל, והן מבחינת אינטנסיביות והכאב בטיפול. כלומר, ברור שטיפול שיננות הוא לא תמיד טיפול נעים פיזית, כי בכל זאת צריך להסיר היטב את האבנית שממוקמת גם תחת לחניכיים ובאזורי דלקת, אך ניתן לייצר חוויה נעימה יותר ופחות כאובה ולשם שאפתי".

איך הסביבה מתייחסת לזה שאתה עסוק במקצוע נשי כביכול?

"אני דתי עם כיפה סרוגה, והרבה אנשים שאלו אותי מבחינה דתית איך זה משתלב. אני תמיד מסביר להם כי מדובר בטיפול מציל חיים, רפואי במעלה הראשונה, טיפול שיכול למנוע בעיות רבות. אנשים רבים לא מודעים לחשיבות טיפול השיננות, זה מעבר להסרת האבנית, זה עוד זוג עיניים מקצועיות שבוחן את חלל הפה בשגרה ובמקרה הצורך מפנה לבדיקות דם ואף ביופסיה ולכן מבחינה דתית אין פה בכלל קונפליקט, כמו שלרופא, אחות, מנתח אין בעיה. מבחינת המטופלים שלי היותי גבר אינה מהווה עבורם אישיו".

יצא לך לפגוש בשינן נוסף?

"פגשתי רופא שיניים אחד שעוסק רק בשיננות ועוד שני שיננים. אין ספק שאנחנו במיעוט, אבל אני מאמין שעם הזמן והגברת המודעות לתחום נראה עוד גברים בתחום הזה, אומר אלחנן ומוסיף כי "כל מי שרוצה תפקיד עם שליחות שכמו שאמרתי מצריך רגישות, יכולת הכלה של אנשים שונים, חלקם עם חששות רבות, וחשובה גם יסודיות והיכולת להתרכז בפרטים הקטנים יכול לדעתי מאוד להתאים לתפקיד השינן".