"לאור המצב הלא פשוט שהרבה אנשים נקלעו אליו, חלקם צריכים באמצע החיים 'לחשב מסלול מחדש' בקריירה שלהם ולא יודעים מאיפה בכלל להתחיל ומהן האפשרויות, אני מציע עזרה מנסיוני בייעוץ לכל מי שמתעניין בדיגיטל ולא יודע מאיפה להתחיל. כמובן בחינם. כולנו מבינים שגם כשהקורונה תיעלם, לא נחזור לאותה מציאות תעסוקתית וכדאי לנצל את הזמן כדי להיערך בהתאם", כך פתח דורון דביר, מומחה בשיווק דיגיטלי את הפוסט שלו בפייסבוק. הביקוש האדיר לשיחות ייעוץ מקוונות, והרצון להגיע לכמה שיותר אנשים, הובילו אותו להעלות בנוסף אירוע זום ל-1000 איש בו יעניק שיעור חינם לבעלי עסקים קטנים ובינוניים וילמד אותם כיצד לבנות קמפיין פרסום בגוגל תוך שעתיים.

לפני עשור דורון דביר עבר לעולם השיווק הדיגיטלי, לפני כן עבד באגפי שיווק בפרטנר וביס, משם עבר ללמונייד חברה שהונפקה בבורסה לפני שבועיים. הוא הצטרף לחברה בשלביה הראשונים, ותחום האחריות שלו היה להביא לקוחות דרך הערוצים הדיגיטליים. אחרי שנתיים וחצי מוצלחות בהם הקים בלמונייד מחלקה, עבר להיות עצמאי בשיווק דיגיטלי של סטארטאפים, כמו אלמנטור, k health ועוד.

"יש כאלה שדיגיטל מפחיד אותם כי הם חושבים שזה טכנולוגי, גם אני חשבתי ככה לפני 20 שנה, אבל גיליתי שזה קל ממה שחשבתי."

"למונייד זכתה במקום ראשון בגוגל ב-2019. הרבה ממה שעשינו בחברה משמש היום כקייס סטאדי, הם שינו את הדרך שבה אנשים קונים ביטוח, והשיווק הדיגיטלי של החברה היה ברמות הגבוהות בעולם. הפכנו את יוטיוב לערוץ שמייצר רווחיות ומכירות. עד כה רוב החברות מעתיקות ליוטיוב קמפיינים מהטלוויזיה, אבל הפלטפורמה התפתחה ומאפשרת היום לעשות קמפיינים חכמים ולהגיע לאנשים ברמת עניין מאוד גבוהה". אחד הלקוחות שהיו לדורון כעצמאי, הוא הסטארטאפ 'לילי' אפליקציית בנק לפרילנסרים, שאליהם הצטרף לאחרונה. לילי פועלת בשוק האמריקאי,  והשלימה לאחרונה גיוס של 10 מיליון דולר. "האפליקציה הזו חוסכת לפרילנסרים התנהלות עם רואה חשבון והנהלת חשבונות, רואה חשבון הוא אחד המקצועות שהולכים להיעלם, ועובר כיום טרנספורמציה דיגיטלית. תעשיית הפינטק בוערת עכשיו ועוברת זעזועים". לדורון תואר ראשון בניהול מדעי המדינה ותואר שני במינהל עסקים, בשנים האחרונות הוא מלמד בקריה האקדמית אונו קורס פרקטי שיצר בשיווק דיגיטלי.  

מסיבה בעולם מקביל שאף אחד לא מספר עליה

"התקופה הנוכחית היא בעייתית להרבה מאוד אנשים. יצא לי לשוחח עם אנשים מהמעגלים החברתיים הקרובים ונוכחתי שקיימת תופעה הולכת וגדלה של בני 40 פלוס, אשר נאלצים לשאול את עצמם איך הם ממציאים את עצמם מחדש? אמנם זה נכפה עליהם אבל אני חושב שללא מעט מהם המשבר הזה הוא הזדמנות לדרך מדהימה. גם לפני משבר הקורונה גרמתי לאנשים לעשות מעבר לדיגיטל ועד היום הם מודים לי. הפוטנציאל הוא אדיר שם. כאילו מתרחשת מסיבה בעולם מקביל ואף אחד לא מספר להם עליה, ובינתיים הם תקועים בעולם בעייתי".

ההכרה שקיימת בעיה גדולה בשוק העבודה ושדורון יוכל לסייע לחלק מהאנשים, הובילה אותו להעלות פוסט בפייסבוק ובלינקדאין ולהציע לקהל הרחב, שמרגיש תקוע מבחינה מקצועית ורוצה לעשות מעבר לדיגיטל, רבע שעה בזום מדי ערב, שבה יוכל לייעץ לו. הפוסט של דורון בלינקדאין הגיע לחשיפה של 75,000 איש. "היומן שלי מפוצץ עד אמצע אוגוסט. זה ממש כמו ספיד דייטינג. הם כותבים לפני כן כמה מילים על עצמם, אני מנסה בתמציתיות להבין בדיוק מה הרקע ומה החששות שלהם, ואיך אוכל לעזור להם למצוא את המידע שהם מחפשים ואז אני מתחיל לפרוש בפניהם אפשרויות, שכבר מהיום יוכלו להתחיל ולעשות אותם", אומר דורון.

מי יכול לעשות את המעבר לדיגיטל?

"יש כאלה שדיגיטל מפחיד אותם כי הם חושבים שזה טכנולוגי, גם אני חשבתי ככה לפני 20 שנה, אבל גיליתי שזה קל ממה שחשבתי. יש כאלה שיש להם משמעת עצמית ללמוד לבד והיום מי שמנצח הם אלה שלומדים ומתפתחים לבד. כל המידע היום נמצא באינטרנט. הדור של בני ה-40 ומעלה רגילים ללמוד בכיתה, שבה יש בעל סמכות שמלמד אותם. הדור החדש לומד לבד, כיום המידע מתפתח כל כך מהר שאם אתה לא מסגל לעצמך יכולות לימוד כאלה, אתה נשאר מאחור. כל הזמן צריך ללמוד, כי הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מהיר. כל מה שצריך לעשות זה מעבר בחשיבה, ברגע שעושים את הסוויץ' ומתיישבים ללמוד מגלים עולם חדש".

בכל זאת, לא כל אחד מתאים לעבוד בזה...

"בתעשייה הזו היום יש פחות חכמים, משכילים ומוכשרים מאנשים שעבדו 10-15 שנה בחברות פרסום או תקשורת. הצעירים שנולדו לעולם הזה , לא היו באקדמיה ויש להם יכולת למידה עצמאית. מי שעושה את השינוי מהעולם הישן מביא איתו כלים ומיומנויות שצבר במשך הזמן, ומהר מאוד הוא יכול לסגור פערים, כמובן כדאי שהוא יתחבר לזה. בשביל להתחיל לעשות כסף בעולם האונליין לא צריך ללמוד 90 אחוז מהדברים שאתה לומד בתואר רגיל כי התארים בנויים בצורה מותאמת להעשיר בהשכלה וידע אך הפרקטיקה מצומצמת. אם אדם רוצה להתחיל לחיות את חייו הבוגרים מוקדם ולרכוש מקצוע מהר, את ההשכלה באוניברסיטה הוא יכול ללמוד בשביל הכיף ופחות בשביל הפרקטיקה".

 

 

בארץ יש הרבה מועמדים טובים ומעט משרות

לדברי דורון, רוב המידע בשיווק דיגיטלי נמצא כיום ברשת, חינם. "גוגל ופייסבוק מבינים טוב מאוד שכדי להכניס כמה שיותר אנשים לפרסם אצלם, הם צריכים להנגיש את הידע לקהל הרחב, לגוגל, למייקרוסופט וגם לפייסבוק יש מרכז למידה חינמי לחלוטין. הכול בנוי שם בצורה שאדם בן 14 יכול להיכנס ללמוד ולרכוש מקצוע מבוקש בחינם, שהוא יוכל להתחיל לעבוד בו כבר למחרת. הייתי ממליץ ללמוד באנגלית זה פותח אפשרויות תעסוקה".

מהן השאלות שחוזרות בפגישת זום?

"אחת השאלות המרכזיות היא איפה אמצא עבודה כשכיר ללא ניסיון, בגילאי 40 פלוס. ויש לי תשובות טובות לזה. הרבה רוצים שאמליץ על קורסים, היכן ללמוד, המקצוע הזה בנוי להילמד בחינם, אם עדיין מרגישים שקשה ללמוד לבד יש קורסים באתרים כמו קורסרה, בעלות של 20-30 דולר. אין צורך ללמוד 4 חודשים בקורס יקר במכללה. אני מכיר אנשים שישבו יומיים מול המחשב בשביל ללמוד ניהול קמפיינים, ראיתי את השינוי שזה עשה להם בחיים. הדבר המרכזי שאני מנסה להעביר הוא שהתחום פותח לעולם, ואין צורך להיות מוגבלים לשוק הישראלי. בארץ יש הרבה מאוד מועמדים טובים ומעט מדי משרות. המקצוע הזה הוא מקצוע גלובלי שתיאורטית אתה יכול לשבת במקום מסוים, ולעבוד עם לקוחות בצד השני של העולם".

"בשביל להתחיל לעשות כסף בעולם האונליין לא צריך ללמוד 90 אחוז מהדברים שאתה לומד בתואר."

מיהם האנשים שפונים אליך?

"עשיתי שיחות עם אנשים מגוונים, עורכי דין שאחרי 15 שנה לא מרוצים ממה שהם עושים, היה אפילו רב שהגיע אליי, די ג'יי, מסעדן, כולם נקלעו למשבר, פתאום הבנתי, שההיענות גדולה, ומה לעשות אבל הזמן שלי מוגבל - אז למה לא לעשות אירוע זום, שבו בשעתיים אוכל להעביר את המסר לכמה שיותר אנשים. לא ביטלתי את השיחות האישיות בזום אבל יש אנשים שחבל להשאיר אותם בהמתנה עד אמצע אוגוסט".

גם מי שאין לו מושג יוכל להבין

בשיעור הזום שיעביר דורון בחינם, הוא יראה כמה קל לייצר קמפיין ראשון לגוגל. "זה אמור לעזור לעסקים שרוצים לקדם את עצמם בגוגל. כל בעל מקצוע שמוגבל במכירה פרונטלית יכול לפגוש לקוחות פוטנציאליים דרך החיפוש בגוגל. אף אחד מהצופים לא יהפוך להיות מומחה עולמי אבל יוכל לייצר קמפיין בגוגל ולהבין מה זה. במהלך שיעור הזום אחשוף אותם למקורות מידע חינמיים שדרכם יוכלו להמשיך ולהעמיק את הידע. בניתי מערך שיעור מתומצת שמתעסק בתכלס ואני הולך להעביר אותו בצורה ברורה ופשוטה, גם מי שאין לו מושג יוכל להבין ולא נדרש ידע מוקדם". 

עניין הגילנות (אג'יזם) לא משפיע על תחום שנחשב לבועט וצעיר כמו שיווק דיגיטלי?

"המציאות הישראלית שונה. בארה"ב יש לאדם 3 קריירות שונות במהלך חייו. בארץ אנשים רגילים ללמוד ולעבוד עד הפנסיה. תפיסת המציאות שלנו מושפעת מהמעגל הקרוב אבל אנחנו מנותקים ממה שקורה ברוב העם. רוב העם עדיין חי כמו פעם, קשה לו לעשות מעבר באמצע החיים, בגיל 40 אנחנו לא חופשיים לקחת סיכונים כי יש מחויבות ומשפחה, קשה ומפחיד לעשות מהלך כזה. אני גייסתי אדם בן 60 לצוות שלי, מבחינת הגיל הוא היה כמו הסבא של שאר חברי הצוות. הוא היה מהנדס כל חייו, הגיע לראיון אחרי שלא עבד שנה ורק רצה לעבוד. קיבלתי אותו ולימדתי אותו איך לנהל קמפיינים בגוגל. היה לו מוסר עבודה של בן 60, בלי פייסבוק ובלי הפסקות קפה כל שעה. זה הוכיח לי שאין כאן עניין של גיל, ואני בקשר איתו עד היום" הוא מספר.

"לאנשים שאני מייעץ להם לחפש עבודה כשכירים, יש משרות ללא ניסיון. אך מה שיפה בעולם הזה הוא שאתה לא חייב לעבוד כשכיר ויש הרבה עבודה כפרילנסרים. עוד 5-6 שנים קדימה כל התחום הזה יהיה של פרילנסרים, הרבה חברות שנפגעו משמעותית הגיעו לתובנה, שעדיף לשלם לפרילנסר לפי שעה, מאשר להעסיק עובד במשרה מלאה. זה מתחיל לקרות בהרבה מקומות. זו הזדמנות עבור רבים כי רווח לפי שכר שעתי הוא יותר גבוה, והחיים יהפכו להיות קלים ונוחים".

מה לרוב תייעץ להם?

"להצטרף לתוכנית שותפים של חברה, להציע את עצמם ואת היכולות והכישורים שלהם באתרים הרבים שמפרסמים פרילנסרים, לבנות אתרים. יש ביקוש לבניית אתרים, ואפשר ללמוד לבד באמצעות סרטונים ביוטיוב. כדי לצבור ניסיון, אפשר ליצור קשר עם עמותות, להציע פרסום עם עמלה סמלית, כמות העמותות שיש בעולם היא בלתי נגמרת, ויש כאלה שעולות לאוויר כל הזמן. חשוב לי לכוון לכך שבתום השיחה הם יוכלו להתחיל ללמוד ולהרוויח כסף כבר בזמן קרוב".

View this post on Instagram

A post shared by Doron dvir (@doron.dvir) on

"נגע לי כשדיברתי עם אנשים שנמצאים בשלב שלי בחיים ומתמודדים עם בעיה קשה. גם בלי הקורונה השוק מתחיל להתאכזר אליך בגיל 40 פלוס."

אבל למה בחינם?

בין עבודה, משפחה, ועשייה חברתית, דורון מוצא גם את הזמן לעבוד על שני ספרים במקביל, האחד עוסק במהפכות שעוברות בתעשיות השונות בעקבות הדיגיטל, והשני בפוליטיקה בדיגיטל – כיצד המנגנון של פייסבוק עובד כדי לייצר מציאות סובייקטיבית לגולשים.

אילו פידבקים קיבלת מאנשים?

"כולם מופתעים מהיוזמה, ולא מבינים למה בחינם? העניין הוא שכשדיברתי עם המעגל הקרוב זה נגע בי, הייתי הרי במקום הזה. עבדתי בעולם הישן ואני יודע שאנשים שבויים ומוגבלים לשוק המקומי שנמצא פה ברוויה קשה. אני לא מרוויח מזה כלום, ולא צריך להרוויח מזה כי אני עובד, יש לי אפילו הוצאות קטנות על זה. עם כל הצניעות, הייתי מצפה לראות יותר יוזמות כאלו. בתחום של הדיגיטל זה הזמן לבוא ולעשות את הדברים כי יש לזה ערך אדיר זה יכול לשנות לאנשים כיוון בחיים ולהעלות אותם על מסלול. אני יוצא משעה של סשנים עם אדרנלין כי אני מרגיש שאני תורם. פעם אמרו לי (והרהרתי בזה הרבה מאז) שכשאדם במהלך הקריירה שלו מגיע לרמה

 של מקצוען, הוא צריך לקחת את היכולות שלו ולנתב למה שעושה טוב כדי לפתור בעיה או עיוות בשוק. נגע לי כשדיברתי עם אנשים שנמצאים בשלב שלי בחיים ומתמודדים עם בעיה קשה. גם בלי הקורונה השוק מתחיל להתאכזר אליך בגיל 40 פלוס. אנשים מגיעים למצב של חוסר אונים ואני לא רואה אופטימיות בשנה הקרובה, אז אמרתי לעצמי קדימה, אם אני יכול לתרום, זה מה שאעשה".