כשמישהו אומר לכם שאתם מוכשרים מידי למשרה מסוימת, זה מתסכל בטירוף. עבדתם כל כך קשה כדי לבנות את הרזומה שלכם, ודוחים אתכם גם כשאתם באופן מובהק עומדים בכל דרישות התפקיד. יותר מזה - אומרים לכם שיש לכם יותר מידי כישורים.

למרות שזה מאכזב מאוד באותו הרגע, יכול להיות שזה אומר שאתם באמת מגישים מועמדות לתפקידים שלא דורשים את רמת האחריות ורמת השכר שאתם ראויים להן, ושלא יאתגרו אתכם. ככל שניתן, חפשו משרות שדורשות את כל יכולותיכם ואף יכריחו אתכם לפתח יכולות חדשות.

לעומת זאת, יכול להיות שאתם דווקא כן רוצים עבודה שאתם 'מוכשרים מידי עבורה', או שהחברה טוענת שאתם מוכשרים מיד עבורה ואתם סבורים שאתם לא. אם אתם במצב כזה, אספנו עבורכם כמה מהסיבות האמתיות לכך שחברות אומרות למועמדים שהם מוכשרים מידי, וכמה טיפים להתמודדות עם זה:

  1. החברה לא מסוגלת לשלם לך כראוי
    לעיתים, החברה מעדיפה לשכור מישהו עם פחות ניסיון מקצועי שיהיה מוכן להתפשר על שכר יותר נמוך. זאת אומרת - זה לא שאתם מוכשרים מידי, הם פשוט מחפשים מישהו שהוא לא מספיק מוכשר.
    רוב החברות לא יגידו לכם דבר כזה. במקום זאת, אתם תאלצו לקרוא שוב ושוב את דרישות המשרה ותתהו איך יכול להיות שאתם 'מוכשרים מידי' על אף שנראה שאתם עונים בול על הדרישות.

    עבודות מהסוג הזה פשוט לא שוות את הזמן שלכם, כדאי שפשוט תעברו הלאה. גם אם תצליחו לקבל את המשרה בכל זאת, אתם גם תרוויחו מעט מידי וגם לא תמצו את כישוריכם. סיפוק מהעבודה לעיתים שווה את המשכורת הנמוכה, אבל הגישה של חברה לשכר מעידה על סדרי העדיפויות שלה. אם הם לא משלמים לעובדים שלהם בצורה ראויה, יכול להיות שגם הכבוד שלהם לעובדים לא מאוד גבוה.

    קורות חיים (אילוסטרציה: fizkes, Shutterstock)
    קורות החיים שלכם פשוט "מרשימים מידי"? | אילוסטרציה: fizkes, Shutterstock
  2. הם חוששים שתברחו
    החברה דואגת שאתם לא תאהבו את העבודה או את השכר ותתפטרו ברגע שתמצאו משהו יותר טוב. הם מפחדים להשקיע זמן וכסף במישהו שעלול לעזוב אותם בכל רגע. הדרך הכי טובה להתמודד עם זה היא להעלות את הנושא בעצמכם ולהגיד שיכול להיות שאתם מוכשרים מידי למשרה הזאת. אם תדברו על זה מספיק מוקדם, תוכלו לשנות את ההנחה השלילית המוטעית. אם אתם מנסים להשיג משרה בתפקיד שמילאתם בעבר תסבירו למראיינים שאתם רוצים לחזור לאותו תפקיד כי אתם רוצים לעשות משהו פשוט יותר, עם לו"ז יותר מאוזן וכו'. הצהירו זאת כמה שיותר מהר ואל תחכו לאחרי שהם כבר יקבלו החלטה.

  3. זו משרה ללא אופציות קידום
    יכול להיות שלמרות שאתם מתאימים בול לתפקיד, המוטיבציה שלכם להתקדם במסלולכם המקצועי לא מתאימה לאופי המשרה המדוברת. לא כולם רוצים לטפס בסולם הדרגות ורבים יהיו שמחים לעבוד במשרה שנשארת כמו שהיא. כשאתם משדרים מוטיבציה ואמביציה, אתם משדרים לחברה שאתם תמשיכו לחפש אתגרים וקידומים. לכן, כשחברה אומרת לכם שאתם מוכשרים מידי, מה שהם באמת מנסים להגיד זה שהמשרה לא תענה על הצרכים שלכם לפיתוח מקצועי.
    אבל, לא הכול אבוד - לעיתים החברה תשמור איתכם על קשר וישקלו לקחת אתכם לעבודות עם יותר פוטנציאל ועניין. שמרו על יחסים טובים איתם ותפנו אליהם כל כמה זמן כדי לשאול על משרות חדשות.

    גברים במשרד (צילום: fizkes, shutterstock)
    אולי הבוס מאויים מכם | צילום: fizkes, shutterstock
  4. הבוס מפחד מתחרות
    אף אחד לא רוצה להרגיש שיכולים להחליף אותו בכל רגע. אם אתם והבוס הפוטנציאלי שלכם דומים מידי בנסיונכם וכישורכם, יש סיכוי טוב שלא תקבלו את העבודה.
    לעומת זאת יכול להיות שהחברה מנסה לקחת מישהו לעבודה שיכול לקחת על עצמו הרבה תחומי אחריות תוך זמן קצר. הצרה היא שאף פעם אי אפשר לדעת. לכן תמיד לכו על בטוח ותציגו את כל כישוריכם במלואם. במצב הכי טוב - תקודמו במהירות, ובמצב הכי גרוע - לא תתקעו עם בוס שכל הזמן מתחרה בכם.

  5. מפלים אתכם בגלל גילכם

אם אתם מגישים מועמדות לעבודות שדורשות מכם להשתמש בכל הכישורים שצברתם במהלך השנים, זה לא אומר שאתם מוכשרים מידי. רק בגלל שיש לכם יותר שנות ניסיון, זו לא סיבה טובה לשלול מועמד לעבודה. יכול להיות שהחברה מדמיינת מישהו צעיר יותר במשרה הזו, ושוללים אתכם על הסף בגלל שאתם לא מתאימים בקטגוריה הזו בלבד.

חוץ מלנסות להפנות את תשומת הלב מהגיל שלכם לכישורים והיתרונות שלכם, אין עוד הרבה שניתן לעשות. רק תזכרו שאתם דווקא מאוד מוכשרים ואל תתנו לחוויה לפגוע במסע חיפוש העבודה. המשיכו לחפש עבודה שתעריך את הכישורים שלכם.

רוב הזמן, אם אומרים לכם שאתם מוכשרים מידי, כנראה שלא כדאי לכם לעבוד בחברה הזאת. התירוץ הזה לרוב משמש מקומות עבודה עם תרבות עבודה גרועה וניהול שלוקה בחסר. לפני שאתם לוחצים עליהם לשקול מחדש את החלטתם, חשבו טוב טוב אם אתם באמת רוצים את המשרה.