לפני 13 שנים מושיקו לב (24) מפתח תקווה ירד באופן דרסטי במשקל. "הגובה שלי היה 1.60 ושקלתי 30 ק"ג בלבד, מה גם שהייתי שותה מים בכמויות. על אף שכל אחיי רזים והיה נראה שמדובר בגנטיקה, אימא שלי הייתה מודאגת ולקחה אותי לבדיקת דם". לאחר שהתקבלו התוצאות הגיע טלפון בהול מהרופאה שביקשה מהאם לפנות את בנה מיד למיון.

הבדיקות העלו כי מושיקו סובל מסוכרת נעורים. מחלה המהווה את סיבת המוות הרביעית בשכיחותה בעולם.  לפי ארגון הבריאות העולמי כ-422 מיליון אנשים מאובחנים במחלה ששמה הרשמי הוא סוכרת סוג 1 ונמצאים בסכנת חיים מתמדת. 

מאותו רגע ואילך חייו של מושיקו קיבלו תפנית משמעותית, שבאה לידי ביטוי במעקבים וניטורים אחרי מצבו, בדיקות סוכר והזרקות אינסולין. "היום הסוכרת היא החברה הכי טובה שלי, ללא הסוכרת לא הייתי מי שאני היום. בזכותה למדתי מהי אחריות, כשילד בן 13 צריך להזריק לעצמו בבוקר זריקות, וכל הזמן להיות מנוטר, להיות בקשב עם הגוף שלו ולטפל בעצמו, הוא מפתח בגרות ואחריות", אומר מושיקו ומוסיף כי בשנים האחרונות לקח אחריות על התזונה שלו והפסיק לאכול קמח לבן, סוכר וכל מה שמכיל פחמימות ריקות.

"התאהבתי בטכנולוגיה ועניין אותי איך היא פועלת"

 כשהשתחרר מהשירות בצה"ל, הגיע לביקורת סוכרת בשניידר, הרופא עדכן אותו שיש ניסוי טכנולוגי חדש לחולי סוכרת. "ברגע שאמר לי את זה נפתחו לי העיניים כי אני אדם שמאוד מחובר לטכנולוגיה, בנוסף דובר על שהות של שבועיים בבית מלון עם עוד חולי סוכרת, כמוני, מיד אמרתי לו שאני בפנים".

בניסוי שאותו ערכו חברת דרימד דיאביטיס, חברה המתמחה בפתרונות טכנולוגים  בטיפול בסוכרת סוג 1 ובשיתוף Medtronic - הענקית הגלובלית העוסקת בפתרונות בתחום שירותי הבריאות, נתנו למושיקו ולקבוצת הנסיינים להשתמש בטכנולוגית close loop – משאבה המזליפה אינסולין בקצב שקובע לה אלגוריתם המחשב זאת על פי רמת הסוכר בגוף.

"ביליתי במשך שבועיים עם אנשים במצבי, רצו שם הרבה בדיחות פנימיות ששייכות ל'מועדון הסוכרתיים', התאהבתי בטכנולוגיה הזו ועניין אותי איך היא פועלת ובאיזו שפה כתבו אותה, הייתי מפתח תוכנה במשרד הביטחון כך שהיה לי רקע פיתוחי בשביל להבין איך זה עובד. תוך כדי הניסוי 'הצקתי' למהנדסים ושאלתי אותם כל מיני שאלות, ונתתי הצעות לשיפור מנקודת מבט של אדם סוכרתי. כשהסתיים הניסוי הגעתי לערן אטלס, המנכ"ל של דרימד, אמרתי לו שאני ממש רוצה לעזור בפיתוח של זה ולדעתי אוכל לתרום מנקודת מבט של סוכרתי. הוא אמר שכרגע זה לא רלוונטי, התבאסתי וחזרתי הביתה".

זריקה עצמית (צילום: Image Point Fr, shutterstock)
"כשילד צריך להזריק לעצמו וכל הזמן להיות מנוטר, הוא מפתח בגרות ואחריות" | צילום: Image Point Fr, shutterstock

אך זה כמובן לא סוף הסיפור. כעבור שבועיים, התבשר מושיקו שהוא מוזמן לראיון בחברה. את הראיון הוא עבר בהצלחה ונקלט לעבוד בחברה כמפתח תוכנה, תפקיד אותו הוא עושה בשלוש השנים האחרונות. "אני חלק מצוות הפיתוח, ואנו מפתחים מוצרים ואלגוריתמים שתורמים לאיזון של מחלת הסוכרת. זה סיפוק משוגע לקום בבוקר ולדעת ששורת הקוד שאני כותב עכשיו יכולה לעזור למאות אלפי אנשים בעולם שנמצאים איתי באותו מצב, מה גם שאני יכול לראות את האפקט ישירות עליי. לאחיינית שלי גם יש סוכרת והיא מטופלת במכשיר אדוויזר של דרימד, שאותו עזרתי לבנות, ואני יכול לומר שחל שיפור במצבה. זה פשוט מחמם את הלב".

מושיקו מספר שבימים אלה הוא וצוות הפיתוח עובדים על פיתוח של אדוויזר פרו, מכשיר שיתן המלצות על סמך מידע שהוא קורא ממכשירים המודדים סוכרת. מכשיר זה יסייע לרופא לתת המלצה לטיפול, גם מרחוק, פקטור חשוב בעיקר בעידן הקורונה. מלבד מושיקו, גויסו לחברה עוד 2 חולי סוכרת, ויחד הם מהווים כ-10% מהעובדים בחברה. "אני כל הזמן מתעסק בסוכרת, מקבל מידע מרופאים שעובדים איתנו ואני יכול לבחון כך את הסוכרת מכל מיני נקודות מבט וכמובן גם להשתפר. ללא ספק, האיזון שלי השתפר משמעותית מאז שהגעתי לכאן. לדעתי חשוב להסתכל על הפתרונות שדרימד מציעים גם מזוית של סוכרתי. בכל ישיבה ובכל פיתוח שאנו עושים, אני מרגיש שאני נותן ערך בגלל שאני נותן פרספקטיבה לא רק של איש פיתוח אלא גם ובעיקר של מטופל".