להתחיל עבודה חדשה זה תמיד אירוע מרגש ומלחיץ. גם אם מדובר במשרת החלומות, בתפקיד שאתם בטוחים שתהיו אלופים בו – עדיין, הדרך שבה תתנהלו בשבוע הראשון יכולה לחרוץ את גורלכם. כי ממש כמו הקלישאה הידועה: אין שני לרושם ראשוני.

ומעבר לאתגר הקבוע של יצירת קשרים חדשים עם הקולגות, הימים הראשונים הם קריטיים גם כדי להגדיר את התפקיד שלכם ולתאם ציפיות עם הממונים עליכם. כדי שתעשו זאת נכון, פנינו אל מנהלי משאבי אנוש (ובמקרה שלנו - מנהלות), שיגדירו לנו את הכללים לשבוע הראשון.

עשו

זהו את האנשים החשובים

"כדאי כבר בשבוע הראשון לזהות את האנשים החשובים שאיתם יהיו לכם קשרי עבודה וחברות הכי משמעותיים. חשוב לקחת את הזמן וללמוד מהם את כל המידע שצריך בשביל שתהיה 'נחיתה רכה' ככל האפשר", ממליצה עדי זמיר מנהלת HR בחברת Chorus.AI.

איך לשרוד את השבוע הראשון בעבודה החדשה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
תאמו ציפיות עם הממונים - ודאגו לתעד הכל במיילים | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock
תאמו ציפיות עם הממונים

"מעבר להגדרת התפקיד הצרה, חשוב ללמוד על המוצר, המכירות, הסביבה, להתעניין ולשאול שאלות", מוסיפה זמיר, "ערכו שיחה עם המנהל על מנת להבין מה הן הציפיות שלו מכם בחודש-חודשיים הראשונים. במקביל, שתפו אותו  במה הוא יכול לעזור כדי שתצליחו יחד. סכמו את השיחה במייל בכדי לוודא שאתם מיושרים - לעתים תכופות, במיוחד כשמתחילים לעבוד עם עמיתים חדשים, אנשים מדברים בשפות שונות וחשוב לוודא שאתם על אותו הגל".

התאזרו בסבלנות

"חשוב לקחת את הזמן, להתבונן ולזכור שזה לא קל להתחיל מקום חדש ולכן חשוב להתאזר בסבלנות", אומרת מעיין כנר, מנהלת משאבי אנוש בחברת LiveU.

איך לשרוד את השבוע הראשון בעבודה החדשה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
נצלו את תקופת החסד כדי להתבונן מהצד וללמוד | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock
נצלו את תקופת החסד להכיר אנשים חדשים ולשאול שאלות

"לאכול צהריים עם העובדים, זוהי הזדמנות להכיר ולהתחבר. ובאופן כללי חשוב לא לפחד לשאול שאלות - בימים הראשונים הכל מותר, זוהי תקופת החסד שלא חוזרת לכן הכל לגיטימי".

שמרו על ראש פתוח ונסו ולא להיות נעולים על הרגלים קודמים

לפי לירון דותן, מנהלת גיוס בחברת ההייטק Amobee, חשוב לזכור שבשבוע הראשון, ובוודאי בשבועות הראשונים, מדובר בתקופת הסתגלות. "נסו להכיר את הנפשות הפועלות, את 'חוקי המשחק' בחברה ולשים את המבוכה בצד, שאלו כמה שיותר שאלות - כך תוכלו להקשיב ולהפנים את הפן המקצועי ואת סביבת העבודה. חשוב גם לשמור על ראש פתוח ולא להיות נעולים על הרגלי עבודה קודמים".

איך לשרוד את השבוע הראשון בעבודה החדשה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
זהו את האנשים החשובים והתחילו להתחבר איתם | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

"חברות הייטק הן חברות מאוד תוססות ודינמיות, לכן יצירת קשרים אישיים הוא דבר שאסור לוותר עליו", היא מוסיפה, "חיבור העובד החדש לצוות העבודה שלו הינו מרכיב חיוני, לכן חשוב ליזום שיחות עם עובדים ותיקים יותר כבר בימים הראשונים".

אל תעשו

עד כאן דיברנו על הדברים שכדאי לעשות בשבוע הראשון, אבל מה לגבי הרשימה האסורה של מה שאסור לעשות?

הימנעו מביקורת ואל תנסו לשנות סדרי עולם

בראש ובראשונה השתדלו להימנע ביקורת; "אם יש דברים שלא נראים לכם, או אם נראה לכם שעשו את זה טוב יותר במקום העבודה הקודם, חכו עם הביקורת", אומרת זמיר ומוסיפה: "השתדלו גם לא לצאת בהצהרות או הבטחות שישנו את העולם. אם לא עשו זאת לפניכם, אולי הייתה לכך סיבה טובה. עלה לכם רעיון מבריק שטרם חשבו עליו? ברוב המקרים עדיף לחכות עד שתכירו טוב יותר את הסביבה, את האתגרים וכו'".

גבר במשרד (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
אל תנסו לשנות סדרי עולם בשבוע הראשון שלכם | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אל תמאיסו בשאלות מיותרות

אמנם קודם המלצנו לכם לא להתבייש ולשאול כמה שיותר שאלות, אבל לטענת זמיר, כמו בהרבה תחומים גם כאן חשוב שתשמרו על מידה של טעום טוב: "השתדלו לא להציק בשאלות רק לשם קבלת תשומת לב. וודאו שכל השאלות מעמיקות, חשובות, מראות על יצירתיות, ואכפתיות ממקום העבודה החדש".