רגש אנושי הוא אחד הכוחות החזקים ביותר ביקום. רגשות יכולים להתחיל מלחמות וליצור שלום, או להצית אהבה ולכפות גירושים. ולמרות שאי אפשר להימנע מהם, רגשות הם גם מקור חיוני שיוצר הנעה לפעולה, אם כי לפעמים רגש לא מרוסן יכול לגרום לנו ולסביבתנו להתנהג בחוסר היגיון. המונח אינטליגנציה רגשית, אם כך, מתייחס ליכולת לזהות רגשות בקרבנו ובקרב אחרים, ולנהל אותם במקום שינהלו אותנו. כך למשל, אם נדע כיצד אנחנו נרגיש בסיטואציה מסוימת, נוכל להעריך כיצד אחרים יחושו בסביבה דומה, וכך לאפשר אינטראקציות חברתיות חיוביות בינינו לבין אחרים.

 המונח הזה הוא יחסית חדש בעולם העסקים, למרות שההשפעות שלו הן משמעותיות יותר ויותר. אנשים בעלי אינטליגנציה רגשית, למשל, נהנים מכישורים חברתיים מגוונים כמו היכולת לפתור סכסוכים וללמד אחרים כיצד להנהיג צוותים. כמו כן, העלייה באחוזי הבדידות והדיכאון, והירידה במצב הבריאות הנפשית, הן הזדמנות עבור חברות ומנהיגים לפעול מתוך אינטליגנציה רגשית כדי לתמרץ את העובדים שלהם.

 פרויקט אריסטו של גוגל לימד אותנו שצוותים המעוניינים בביצועים גבוהים זקוקים לשלושה דברים: מודעות חזקה לחשיבות של קשרים חברתיים (רגישות חברתית), סביבה שבה כל חברי הצוות שווים ומרחב ביטחון פסיכולוגי שבו כל אחד מרגיש נוח לבטא את עצמו ללא פחד או השלכות שליליות. צוות שמכיל את כל אלה גורם לחברים שבו להרגיש שמטפלים בהם ושלמישהו אכפת מהם, ואנשים שמרגישים כך הם הרבה יותר נאמנים, מסורים ופרודוקטיביים. למעשה, השיעור שהם ימליצו על מקום העבודה שלהם גדל פי 10, הסיכוי שהם יישארו בחברה למשך שלוש שנים או יותר גדל פי 9, הסיכוי שהם ירגישו שכוללים אותם גדל פי 7, והסיכוי שהם ירגישו לחץ או שחיקה קטן פי 4.

הנה חמש סיבות מדוע כדאי לשים דגש מיוחד על אינטליגנציה רגשית גם במשרד:

  1. הבנה של צורך אנושי
    שלושת צרכי הליבה של בני האנוש הם לשרוד, להשתייך ולהיות, ובדומה לתאוריית הצרכים של מאסלו, ברגע שאנשים מספקים את הצורך שלהם במזון, מים ומחסה, הם ישאפו להתקבל כפי שהם, וילמדו להתפתח ולהפוך לאני הטוב ביותר שלהם. בעולם המודרני, צרכי ההישרדות שלנו פחות או יותר מכוסים, ולכן תשומת הלב מוסבת כלפי השלב הבא – השייכות. מנהיגים שניחנים באינטליגנציה רגשית יכולים לספק זאת עבור העובדים שלהם.
  2. הטכנולוגיה תשדרג את האנושיות
    המהפכה התעשייתית נזקקה לעובדים חזקים, מהפכת המידע נזקקה לעובדים משכילים והמהפכה הבאה תזדקק לעובדים בעלי אינטליגנציה רגשית. בזמן שהעולם מתקדם לעבר טכנולוגיה מתוחכמת כמו אינטליגנציה מלאכותית ו-5G, תכונות אנושיות כמו חמלה ואמפתיה יגדירו את הפן התחרותי של עובדים וארגונים שלמים. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת היא תיקח על עצמה עבודה שבני אדם לא טובים בה, לא אוהבים או שהיא מסוכנת מדי עבורם. זה ישאיר לנו יותר זמן ויכולת להפגין רגשות אחד כלפי השני.
    למשל, אם אינטליגנציה מלאכותית תוכל לאבחן מחלות בדיוק גבוה יותר מאשר רופא, לרופאים יהיה יותר זמן ויכולת תמרון לבשר את האבחונים הללו עם יותר אמפתיה וחמלה כלפי החולים. או אם רובוטים יוכלו להכין אוכל בצורה יותר מדויקת ויעילה, אנשים יוכלו להתפנות ולפתוח את דלתות המסעדה בפני אנשים או לפגוש אותם במכונית שלהם במקרה של סערה בחוץ.
  3. שילוב בין העבודה לחיים אישיים
    המיתוס המקובל' שלרגשות אין מקום במשרד' יכול לפעמים ליצור מצב שאנשים מקצועיים נתפסים כקרים ואדישים. אבל הגבולות בין העבודה והחיים ממשיכים להיטשטש, אנשים מביאים יותר עבודה הביתה והחיים האישיים זולגים גם למשרד. הרגשות נעים יחד אתנו ואי אפשר פשוט להשאיר אותם במקום כזה או אחר.
    מחברת הספר ״No Hard Feelings: The Secret Power of Embracing Emotions at Work״, ליז פוסיין, אומרת כי ״הרגעים שבהם הקולגות שלנו מסירים את החזות המקצועית והמבריקה הם הרגעים שבהם אנחנו נוטים יותר להאמין למה שהם אומרים לנו. אנחנו מרגישים מחוברים לאנשים שסביבנו, ואז מנסים חזק יותר, עובדים קשה יותר, ויותר נחמדים באופן כללי. אז הגיע הזמן שנדע לאמץ את הרגש גם בעבודה״.
  4. שדרוג של יחסי עובד-מעביד
    בעבר, יחסי העובד-מעביד היו מאוד תכליתיים: תגיע למשרד, תחתים כרטיס ותקבל משכורת. אבל בתרבות הנוכחית, הגבולות של מערכת היחסים הזו מתרחבים. בהתחשב בכך שרוב האנשים מבלים את רוב זמנם בעבודה, הם מצפים להרבה יותר ממקום העבודה שלהם. כתוצאה מכך מעסיקים רבים מקדישים חשיבות גדולה יותר לאספקטים שונים בחיים האישיים של עובדיהם. כך למשל, בהילטון מציעים לעובדים תוכניות המסייעות להם לאמץ ילדים ואף ישלמו להם עשרת אלפים דולר לכל ילד מאומץ, ובפייסבוק מציעים 20 ימי חופשה במקרים של מוות במשפחה.
  5. דור ה-Z דורש את זה
    מחקרים מראים כי עובדים בגילאי 18-25 סובלים יותר מבדידות במקום העבודה, כאשר 73 אחוזים מהם מדווחים כי הם חשים לבד לפעמים או באופן תמידי, לפי המכון הלאומי לבריאות הנפש בארה״ב. לא מפתיע אם כך שיותר מכל דור אחר, בני דור ה-Z דורשים מהמנהלים שלהם להיות אמפתיים, לפי מחקר של המרכז לקינטיקה בין דורית. אם הצעירים הם העתיד והם חשים בודדים וחרדים מבחינה פסיכולוגית, אז העתיד של מקומות העבודה חייב להכיל אינטליגנציה רגשית.