סקר שנערך לאחרונה על ידי מכון מדגם עבור איגוד הפרסום הישראלי והבצפר (בית הספר למקצועות הפרסום הדיגיטל והשיווק), בחן את השאיפות והציפיות של צעירים בתחום הקריירה. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 משיבים בגילאי 21 עד 31. ובו נשאלו שאלות בנוגע לתחומי עיסוק, ציפיות השכר, שיקולים בבחירת קריירה, ההשפעות הישירות בבחירת תחום עיסוק, והעדפות להיותם עצמאים או שכירים.

היינו מצפים לשמוע מבני דור ה-Y שאין טעם בהשקעה הנדרשת בלימודים אקדמיים, שכן היום ישנן אפשרויות למצוא תעסוקה ופרנסה (ואף להשיג יתרון בחיסכון של זמן וכסף), בדילוג על השלב הסטודנטיאלי של החיים. אך מסתבר כי 75 אחוזים מהמשיבים לסקר תופסים תואר אקדמי כחשוב. ולמרות שהוא נתפס ככזה, רק 42 אחוזים סבורים שהוא מבטיח הצלחה. מעט מעל למחצית מהנשאלים סבורים כי לימודים אקדמיים או לימודי תעודה לא מבטיחים בהכרח מציאת עבודה מספקת.

כבר לא חולמים להיות רופאים

הסקר סיפק עוד כמה נתונים מעניינים; עם תואר אקדמי או בלעדיו, אלו הן ההעדפות של צעירים בישראל בתחום הקריירה: בראש הטבלה ניצבים מדעי המחשב/הנדסה/ מדעים מדויקים –  תחומים בהם בחרו 33 אחוזים מהנשאלים (כש-43 אחוזים מהגברים ולעומתם רק 22 אחוזים מהנשים ציינו זאת כתחום העיסוק המועדף עליהם). ומה לגבי תחתית הטבלה? אימהות, צר לנו לאכזב אתכן - החלום על בן רופא הולך ומתרחק. רק 11 אחוז מהנשאלים ציינו תחום עיסוק זה, וכשמפצלים את הנתונים לפי מגדרים 17% מהנשים העדיפו אותו ורק 6% מהגברים.

עוד נראה שבני דור ה-Y הבינו את המסר והתאימו את שאיפותיהם למצב הכלכלי במדינה; מהסקר עולה כי מחצית מהנשאלים מעדיפים לעבוד כשכירים לעומת רק רבע מהנשאלים שחולמים על עסק עצמאי. ובאשר לציפיות השכר, נראה שייקח זמן עד שנושא השוויון יחלחל בתחום הזה; לפי הסקר מעל 50 אחוזים מהנשים מצפות להרוויח עד 8,000 ש"ח בתפקיד התחלתי, בעוד שרק 33 אחוזים מהגברים מצפים לשכר דומה. גם לאחר 5 שנות ניסיון, כמחצית מהגברים מצפים להשתכר כ- 12,000 עד 20,000 שקלים, בעוד שרק כרבע מהנשים מצפות לשכר דומה עם אותו ותק.

עובדים יחד (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
השכר הוא הגורם המשמעותי ביותר בבחירת תחום עיסוק | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

כנראה שיש קשר בין אובדן האמון של הצעירים הישראלים במסלול הקבוע והמוכר של לימודים וקריירה, לבין ההעדפות שלהם במקצועות שונים, שכן עוד עולה מהסקר שהשכר הוא הגורם המשמעותי ביותר בבחירת תחום עיסוק: 57 אחוזים מהנשאלים ציינו גורם זה כאחד משני הגורמים החשובים ביותר בבחירת קריירה, במקום השני נמצאת "תחושת משמעות ויכולת השפעה" - עם 28 אחוזים מהמשיבים לסקר, וסעיף "עניין ובטחון תעסוקתי ואפשרות לביטוי עצמי ויצירתיות" - עם 22 אחוזים.

נשים מחפשות עבודה שתאפשר להן לאזן בין שעות הפנאי לקריירה

עוד הבדל משמעותי בין נשים לגברים עלה כאשר נשאלו "מהו הגורם החשוב ביותר לבחירת תחום העיסוק?". 18 אחוזים מהנשאלות ציינו את האיזון בין שעות עבודה לפנאי כגורם החשוב ביותר, לעומת 11 אחוזים מהגברים. סביר להניח שההעדפה הזאת אינה קשורה להעדפת הנשים לבלות יותר, אלא מתוך חלוקת התפקידים המגדרית בין ההורים בבית – שכן נשים רבות מחפשות מקום עבודה שיאפשר להן לאזן בין המשפחה לקריירה, גם אם הן עדיין אינן אימהות.