ניסיון? ידע? מתברר שאלה שני דברים שאולי בעבר נחשבו לקריטיים, אבל היום פחות צריך אותם כדי להצליח בעבודה. הכלכלן דייוויד דמניג מאוניברסיטת הארוורד, חקר את סביבת העבודה המודרנית משנת 1980 ועד היום וגילה כי הדגש על כישורים חברתיים במקום העבודה עלה ב-24 אחוזים, וזאת לעומת משימות הקשורות לידע טכני ולאינטליגנציה, שחוו צמיחה קטנה במיוחד. דמינג אף מצא שהמשכורות של משרות הדורשות כישורים חברתיים עלו בהרבה מבכל שאר התחומים.

זה אולי מעודד עבור האנשים החברותיים שבינינו, אבל אלה שפחות חזקים בזה עשויים למצוא את עצמם מאחור. כישורים חברתיים ומודעות עצמית הם כלים המתקשרים לאינטליגנציה רגשית, כאשר מחקר של אתר TalentSmart, בו השתתפו יותר ממיליון אנשים אשר פורסם לאחרונה, הסיק כי אינטליגנציה רגשית אחראית ל-58 אחוז מסך הביצועים שלנו בעבודה. מה שאומר שאלו שלוקים בחסר בתחומים האלה נמצאים בעמדת חיסרון די מובהקת, ויש כמה וכמה סוגים של טיפוסים כאלה. אם אתם מזהים את עצמכם באחד מהם, כדאי בהחלט לעצור שניה, ללמוד אותם, להבין מה צריך לשפר וללמוד איך לצמוח ולהשתפר כבני אדם.

הפחדן

פחד יכול להיות גורם מדרבן די טוב בעבודה, אבל אנשים שנותנים לו להשתלט עליו בדרך כלל נגררים להתנהגות לא רציונלית ומזיקה. קולגות פחדניים בדרך כלל מאשימים אחרים בטעויות כדי לכסות את התחת שלהם, והם בדרך כלל לא נלחמים על מה שצודק ונכון.

אישה מפחדת מציצה דרך היד (צילום: Ipatov, Shutterstock)
פחדנים בדרך כלל מאשימים אחרים בטעויות | צילום: Ipatov, Shutterstock

הדימנטור

לפי הארי פוטר, דימנטורים הם יצורי רשע ששואבים נשמות של בני אדם היישר מהגוף שלהם, ומותירים אותם קליפה חלולה. בכל פעם שדימנטור נכנס לחדר החדר הופך לחשוך וקר ואנשים מתחילים להיזכר בזיכרונות הרעים ביותר שלהם. כולנו מכירים אנשים כאלה במציאות: אלה ששואבים אנרגיות מכל מי שנמצא בחדר ומפיצים שליליות ופסימיות בכל מקום. נקודת המבט שלהם היא תמיד שהכוס חצי ריקה, והם יכולים להזריק פחד בכל סיטואציה נורמלית.

עובד מיואש מול המחשב (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
יצורי רשע ששואבים נשמות של בני אדם היישר מהגוף שלהם | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

השחצן

אנשים שחצנים רואים בכל דבר כאתגר, והם לרוב מצוידים בביטחון עצמי כוזב שנועד לחפות על חוסר ביטחון מהותי. מחקר שנערך באוניברסיטת אקרון באוהיו מצא ששחצנות קשורה לשלל בעיות אחרות במקום העבודה, ושאנשים שחצנים מספקים ביצועים נמוכים, נוטים להיות וכחנים ולסבול מבעיות קוגניטיביות יותר מאשר העובד הממוצע.

ביקורת על עובד (אילוסטרציה: Shutterstock)
השחצנים נוטים להיות וכחנים ולסבול מבעיות קוגניטיביות | אילוסטרציה: Shutterstock

הקונפורמיסט

אנשים שמשנים את דרכי המחשבה שלהם בהתאם לאיך שכל השאר חושבים, נוטים להימנע מעימותים ולהיצמד לקו המחשבה המנטלי של "זו הדרך שבה תמיד עשינו את זה". היזהרו משטיפת המוח של "ככה כולם חושבים", כי שמירה על הסטטוס קוו לא מובילה לגדולה.

כך תגרמו לעובדים להרגיש בבית (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
היזהרו משטיפת המוח של "ככה כולם חושבים" | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

המתבאס על גורלו

אנשים שמתבאסים על מר גורלם תמיד יאשימו את חוסר ההישגיות שלהם במחסור בהזדמנויות. נכון שמזל משחק לפעמים תפקיד בהצלחה, אבל רוב המצליחנים הגיעו לאן שהגיעו בזכות עבודה קשה. המתבאסים לא מבינים שזו בדיוק הגישה שהופכת את גורלם למר, ולא הנסיבות.

עובד מיואש מול המחשב (צילום: Roman Samborskyi, Shutterstock)
תמיד יאשימו את חוסר ההישגיות שלהם במחסור בהזדמנויות | צילום: Roman Samborskyi, Shutterstock

הרגשני

יש אנשים שלא מסוגלים לשלוט ברגשות שלהם, ולכן יכולים להתפרץ ולהשליך עליכם את כל מה שהם מרגישים, בזמן שהם חושבים שאתם הם אלה שגורמים להם לחוסר נוחות. אנשים טמפרמנטלים מפגינים ביצועים נמוכים משום שהם נותנים לרגשות לערפל את שיקול הדעת שלהם, ולחוסר השליטה להרוס את מערכות היחסים שלהם. היזהרו מאנשים כאלה, ברגעי משבר הם עלולים להשתמש בכם כמזבלת רגשות.

אילוסטרציה גבר בוכה (צילום: Ollyy, Shutterstock)
נותנים לרגשות לערפל את שיקול הדעת שלהם | צילום: Ollyy, Shutterstock

המתקרבנים

לפעמים קשה לזהות אנשים שרואים את עצמם כקורבנות תמידיים, משום שבהתחלה אנחנו נוטים להזדהות עם הבעיות שלהם. רק לאורך זמן אנחנו מתחילים להבין שהקרייסיס שלהם הוא בעצם תמידי. המתקרבנים תמיד יתנערו מאחריות אישית, משום שכל מהמורה בדרך תיחשב בעיניהם כמכשול שאי אפשר לעבור אותו. הם לא מסוגלים לראות קשיים כהזדמנויות שאפשר ללמוד ולצמוח מהן, אלא רואים בהם כנקודות יציאה.

עובד מתוסכל (אילוסטרציה: Shutterstock)
כל מהמורה בדרך תיחשב בעיניהם כמכשול שאי אפשר לעבור אותו | אילוסטרציה: Shutterstock

התמימים

אי אפשר שלא לרחם עליהם: התמימים הם אלה שמוצאים את עצמם עושים בייביסיטר לילדים של הבוס בחמישי בערב, אחרי שבילו שעות בעבודה. הם לרוב עובדים חדשים או לא מנוסים, שמרגישים שהם צריכים לזרום עם הכל, עד שהזרימה שלהם מובילה אותם לביוב. זה בסדר להגיד לא לדברים, וזה בסדר להטיל ספק בדרך שבה דברים נעשים, וזה בסדר לנהל מו"מ על המשכורת. אנשים יעריכו אתכם הרבה יותר אם תעמדו על שלכם כשצריך.

ארבעה סוגים של מחפשי עבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
אנשים יעריכו אתכם הרבה יותר אם תעמדו על שלכם כשצריך | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

המתנצל

אנשים חסרי ביטחון תמיד מוצאים את עצמם מתנצלים על הרעיונות והפעולות שלהם, משום שהם חוששים מכישלון ומאמינים שהתנצלות מראש משמשת כרשת בטחון. אבל התנצלויות לא הכרחיות רק מוזילות את הרעיונות שלהם והופכות אותם לפחות חזקים. חשוב שטון הדיבור שלכם ושפת הגוף ישקפו את החשיבות וההחלטיות של הרעיונות שאתם מציעים, כי לנסח אותם כשאלות או לציין שמדובר בדעתכם זה כמו להתנצל עליהם. אם אתם באמת מאמינים שיש לכם משהו להוסיף, קחו עליו בעלות ושתפו אותו בביטחון.

אישה מתנצלת (צילום: Mangostar, shutterstock)
התנצלויות לא הכרחיות רק מוזילות את הרעיונות שלכם | צילום: Mangostar, shutterstock