עם התפרצות נגיף הקורונה בחודש מרץ עובדים רבים עברו למתכונת של עבודה מהבית וחברות רבות בעולם, קטנות וגדולות, אף הכריזו על אי החזרת עובדיהן באופן רשמי עד השנה הבאה או על מעבר לעבודה על פי השיטה ההיברידית, המחלקת את ימי העבודה בין עבודה מהבית לעבודה ממשרדי החברה על מנת ליצור איזון ולשמור על בריאות העובדים.

עבודה מהבית, איננה קלה עבור רבים מאתנו, הילדים שנמצאים בבית, שעות העבודה המטשטשות את האיזון בין בית לעבודה, הסחות דעת מרובות ועוד. ולמרות שעברו כבר כמה חודשים ויש איזושהי תחושה שהתרגלנו למצב, רבים מאיתנו עדיין לא סיגלו הרגלים נכונים בעבודה מהבית ועדיין מרבים לעשות טעויות שפוגעות הן ביעילות עבודתם והן בחייהם האישיים. איגדנו עבורכם כמה מהטעויות הכי נפוצות, וטיפים כיצד לנהוג כדי לשפר את המצב:

  1. מרגישים לא בנוח לצאת לחופש
    מותר, ואפילו כדאי לכם לבקש חופש גם כשאתם עובדים מהבית. כנראה שהרבה מכם זזים באי נוחות למראה השורה הזו ובדיוק בגלל זה חשוב להדגיש- קחו חופש, זה בסדר ויותר מכך זה חשוב. עבודה מהבית שוחקת, התקופה הזו שוחקת, החיים שמתערבבים בעבודה, הילדים, תפעול הבית, שעות העבודה שזולגות ועוד, כל אלו גורמים לשחיקה וזה הגיוני לבקש חופש גם אם לפעמים נראה או מרגיש שעבודה מהבית היא תחליף. היא לא. עבודה מהבית אף יכולה להיות שוחקת יותר, קשה יותר וחוסר הנעימות שרבים מהעובדים חשים הוא שגוי. תרגישו בנוח, קחו לכם את החופש שמגיע לכם, מלאו מצברים ותגיעו לאחר מכן מלאים באנרגיות ומוכנים לעבודה.
  2. לא פותחים את המצלמה בפגישות
    תסכימו איתי שלפני ימי הקורונה הנוכחות והנראות שלכם בפגישות הייתה חשובה. החשיבות הזו עדיין קיימת, גם בפגישות זום. פתחו את המצלמה, אל תעבדו תוך כדי הפגישה, היו חלק פעיל בשיחה ותהיו נוכחים ומעורבים. זה חשוב לשיח, לחיזוק היחסים, יעזור לכם לקחת חלק משמעותי יותר בשיחה וגם מציג אתכם באור אחר ומקצועי יותר.
    עבודה מהבית עם ילדים (צילום: Yuganov Konstantin, shutterstock)
    מותר וכדאי לבקש חופש | צילום: Yuganov Konstantin, shutterstock
  3. נשארים בפיג'מה
    אחת הטעויות הגדולות שרבים מהעובדים בבית עושים היא להישאר בפיג'מה. זה אולי נוח אבל בלי לשים לב ה- mood הביתי הוא מה שלפעמים יכול לעצור אתכם מלעבוד באופן יעיל, לשמור על מוטיבציה ולהמשיך באיזושהי שגרה שתמנע מכם להישחק. פתחו את הבוקר בזמן, תתארגנו, תאכלו ארוחת בוקר, תלבשו בגדים חדשים ונקיים ורק אז תתחילו את יום העבודה.
  4. לא שומרים על קשר עם קולגות
    מסקרים שערכנו בחברה ומסקרים של חברות מובילות נוספות, אנחנו למדים שהכמיהה לאינטראקציות אנושיות חזקה מאוד. יש שיגידו שהעבודה מהבית וצמצום המפגשים החברתיים חוסכים זמן וגורמים ליעילות, אך בסופו של דבר כולנו אנושיים, ורוצים לשתף אחד את השנייה במהלך היום, להיפגש לשיחות חולין ושיחות עבודה פנים מול פנים. כל אלו הופכים את החוויה בעבודה לנעימה ומחברת יותר, ולעיתים קרובות גם מספקים מוטיבציה גדולה ומייעלים את העבודה. לכן, שמרו על קשר, תיזמו שיחות טלפון/זום עם הקולגות, שתפו את החברים לעבודה בקשיים וברגעים החיוביים, בתמונות מהשגרה הביתית, או השלימו פערים בשיחת זום עם קפה.
  5. לא מגדירים גבולות ברורים ליום העבודה שלכם
    כולנו כבר יודעים לדקלם בעל פה שהעבודה מהבית טשטשה את הגבולות בין העבודה לחיים הפרטיים, אבל זה לא חייב להיות ככה. סיגרו ביומן את השעות שבהן אינכם פנויים לפגישות ותארגנו את שבוע העבודה שלכם מספיק זמן מראש כך שלא יתואמו לכם פגישות בשעות שאינן נוחות עבורכם. אם אתם פנויים לפגישות מ9:00 עד 18:00 אז תסגרו את השעות שלפני ואחרי, אם יש לכם ימים קצרים בהם תמיד הייתם עם הילדים אחה"צ -  שמרו על הימים הללו, העובדה שאתם עובדים מהבית לא צריכה לשנות את אורך יום העבודה כפי שהיה תמיד. סגרו לכל יום זמן מוגדר לארוחת צהריים ושמרו עליו (גם בבית צריך לאכול). דברו על כך עם המנהלים שלכם, שיכירו את מגבלות הלו"ז שלכם ויכבדו אותן.
    אישה עייפה עובדת מול מחשב (צילום: By Dafna A.meron)
    גם בבית חייבות להיות שעות עבודה ברורות | צילום: By Dafna A.meron
  6. לא מקדישים זמן לעצמכם
    אותו טשטוש גם מכניס אתכם לשגרה שחוקת שלא משאירה לכם באמת זמן לעצמכם בין העבודה וענייני הבית. נסו להקדיש זמן שבועי למשהו שעושה לכם טוב- מצאו בתוך התקופה הזו דבר או שניים שעושים לכם טוב, מרימים אתכם, ממלאים אתכם ותכניסו אותם ליומן – מדיטציה, ספורט לסוגיו, פגישה עם פסיכולוג, סדנת בישול, התנדבות עם קשישים בטלפון, הקשבה לפודקאסט מעניין, או כל דבר אחר שמתאים לכם. הכל זמין גם למי שנמצא יותר בבית וזה הכרחי כדי למלא את עצמנו באנרגיות טובות.
הכותבת היא נטע פלר, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברת Natural Intelligence, חברה מובילה עולמית בתחום ההשוואות, בעלת אתרי השוואות מובילים ומרקט פלייס, המשרתת מילוני צרכנים בעולם בכל יום ועוזרת להם לקבל החלטות מושכלות במהירות.