"מה ציפיות השכר שלך?". זו שאלה קטנה וטכנית לכאורה, היא יכולה להישאל כבר בראיון הטלפוני, בסיום הריאיון הפרונטלי ואולי אפילו בסיום הריאיון השני. ובכל זאת, מועמדים רבים נתקעים, מתבלבלים ונאלמים מולה, או לחילופין עונים בהתחכמות או בהתחמקות - דבר שלא משרת את הרושם החיובי שהם מעוניינים ליצור.

הנה הטעויות הפופולריות שחשוב להימנע מהן בתשובה על שאלת מיליון הדולר (הלוואי):

 

טעות 1: לבקש במודע שכר נמוך מדיי
זה קורה הרבה, וזה קורה בעיקר בקרב נשים. גברים מקבלים בממוצע שכר גבוה מזה של נשים באותם תפקידים, לא רק בשל אפליה או תקרת זכוכית, אלא גם כי הנשים, בפשטות, לא מבקשות מספיק כסף מהמעסיקים שלהן - כך עולה ממחקר שנערך בארץ בשנים האחרונות. מנתוני המחקר עלה כי גובה השכר של הגברים היה גבוה ב-22.4% מזה של הנשים, אבל הם גם ביקשו שכר גבוה ב-28.4% בממוצע.

בניגוד לאמונתם של חלק מהמועמדים, מעסיקים לא מעדיפים לקבל לעבודה את המועמד עם ציפיות השכר הנמוכות ביותר אלא את המועמד הטוב ביותר. יותר מכך, ציפיות שכר נמוכות עשויות להעלות סימן שאלה באשר לבטחון של המועמד ביכולותיו ובאשר לאטרקטיביות שלו בשוק העבודה.

טעות 2: לבקש שכר גבוה מדי
חשוב להיות ריאליים בדרישות השכר. אם אתם באמת מאמינים שמגיע לכם ואתם ראויים לשכר גבוה, בואו עם תימוכין לכך; ההשכלה שלכם, הנסיון הייחודי שלכם, היכולות הבולטות שלכם - אותן חשוב שתדעו לפרוט ולהדגים בעזרת דוגמאות תעסוקתיות רלוונטיות. איזכור שכר גבוה ששולם לכם בעבר (אם היה כזה, אל תמציאו), יכול גם הוא לעזור.

מותר לדרוש שכר גבוה, אם יש לכך הצדקה. מעסיק גם לא יירתע אם תבקשו שכר שגבוה מעט ממה שהתכוון לשלם. אבל חשוב לזהות את הגבול ולא לבקש שכר לא ריאלי, שיהפוך את המועמדות שלכם ללא רלוונטית. כן, יהיו מעסיקים שעשויים להחליט על דעת עצמם שלא להמשיך בתהליך המיון עם מועמד בעל ציפיות שכר מוגזמות לתפיסתם, שכן הם יניחו שהוא לא ירצה לעבוד עבור שכר שיהיה משמעותית נמוך מזה שביקש, ויעדיפו לא לבזבז את זמנם ואת זמנו לריק.

טעות 3: לבקש שכר נטו
כשאתם נוקבים בציפיות שכר, עליכם תמיד לבקש את סכום הברוטו. כלומר, עליכם לצאת מנקודת הנחה שעל הסכום שביקשתם יירדו מס הכנסה, ביטוח פנסיוני, ביטוח לאומי, וכן הלאה.
אם נקבתם בסכום, והתכוונתם לנטו אותו אתם רוצים לקבל, קחו בחשבון שהמעסיק יבין שאתם מבקשים שכר נמוך יותר מזה שאליו התכוונתם. חשוב שתדברו עם המראיין באותה השפה ותבקשו את השכר הכולל אותו אתם מעוניינים לקבל.

טעות 4: להתעלם מרכיבים נוספים בשכר
חשוב לשים דגש על כלל הרכיבים בתלוש השכר. בעיקר אם השכר המוצע לא מספק אתכם, כדאי לבחון אופציה לקבל תוספות בעלות ערך, כמו רכב או מימון הוצאות רכב, מימון ארוחות או השתלמות רלוונטית. זה הזמן לדבר על תנאים סוציאליים נוספים, כמו קרן השתלמות, מספר ימי חופשה, ימי מחלה בתשלום מלא, פיצויים במקרה התפטרות ובונוס שנתי - אם מקובל בחברה.

לא תמיד הארגון יהיה מעוניין לתת את התנאים הללו מיד עם כניסתכם לתפקיד, אבל כדאי לנסות לקבוע מועד עתידי בו ישתפרו התנאים הנלווים שלכם (נניח בעוד 6 חודשים) ולהוסיף זאת לחוזה.

טעות 5: לא לענות על השאלה
יש מועמדים שכחלק מאסטרטגית המשא ומתן או מתוך אי ידיעה אמיתי, יעדיפו להחזיר את השאלה אל המעסיק. אבל - מרגע שהחזרתם את השאלה אליו, החזרתם גם את השליטה לידיו והסיכויים שתוכלו לשנות משמעותית את הסכום שיוצע לכם נמוכים.

אז מה כן לענות?

כדאי ומומלץ לעשות שיעורי בית מוקדמים ולברר מהו השכר הממוצע המקובל בשוק בתפקיד אליו אתם מעוניינים להתקבל, בהתאם לוותק שלכם, ולציין אותו או סכום גבוה ממנו מעט, לצורך משא ומתן עתידי (כאמור אל תפחיתו מדי ואל תגזימו מדי). אם המשכורת הנוכחית או האחרונה שלכם היתה גבוהה יותר, ניתן לציין את גובה השכר שלכם ואף להוסיף שאתם מעוניינים להעלות אותו מעט (למשל ב-10%). אם יש לכם, ניתן כמובן גם להזכיר הצעות שכר אטרקטיביות אחרות שכבר קיבלתם.

בנוסף, אספו מידע בנוגע לחברה ולתפקיד אליו אתם מיועדים. אם תגלו, למשל, שהחברה מחפשת עובד בעל כישורים ייחודיים כמו שלכם, או שהיא מחפשת עובד כבר זמן רב ללא תוצאות - היא עשויה להיות גמישה יותר ולהתאמץ יותר להתאים את עצמה לציפיות השכר שלכם.

הכותבת היא פסיכולוגית תעסוקתית