מידי שנה, ב-8 במרץ, מציינים ברחבי העולם את יום האישה הבינלאומי באירועים, עצרות ומצעדים, כזיכרון לנשים שנאבקו למען שוויון זכויות ולמען נשים שממשיכות במאבק זה עד היום.  הבחירה בתאריך זה קשורה לאירוע בעל חשיבות היסטורית שהתרחש ב-8 במרץ 1857, כאשר עובדות טקסטיל בניו-יורק שבתו במחאה על תנאי העסקתן הקשים ושכרן הזעום. זאת היתה השביתה הראשונה של נשים, והיא מהווה אבן דרך במאבק לתעסוקה סבירה בשכר הולם. אך גם היום, עשרות שנים מאז, בהן התחוללו מהפכות למען זכויות הנשים, היום הזה עדיין מצוין והוא מהווה הזדמנות לדבר על מצבן של הנשים בשוק העבודה ולהזכיר כמה מהזכויות החשובות.

ממחקר שבוצע לקראת יום האישה הבינלאומי על-ידי חברת ROBIN, המפעילה אפליקציה לתכנון פנסיה, ביטוח ופיננסים - עולה כי בעוד שפער השכר בין נשים לגברים עומד על 35% לטובת הגברים, גובה הפנסיה הממוצעת של גבר גבוהה ב-75% מגובה הפנסיה הממוצעת של אישה. על פי המחקר סך צבירת הפנסיה הממוצעת של אישה בישראל עומד על 302 אלף שקל, לעומת 536 אלף שקל של גבר. כשמוסיפים את קרנות ההשתלמות, עומדת הצבירה הממוצעת של אישה על376  אלף שקל, לעומת 655 אלף שקל של גבר. השכר הממוצע של גבר עמד על 12,660 שקלים ואלו המשכורת הממוצעת של אישה עמדה על 9,395 שקלים בחודש.

לירן זוהר, סמנכ"ל ביטוח ופנסיה בחברה, מסביר ומציע איך נשים יכולות למקסם את הפנסיה שלהן: "על כלל האוכלוסייה לוודא שהקופות שלנו נמצאות בבית השקעות/חברת ביטוח שממקסמות לנו את החיסכון. פערי התשואה בין הגופים השונים יכולים להגיע לעשרות אחוזים במהלך השנים מה שמשפיע כמובן על הצבירה הפנסיונית. לנשים רצוי לוודא שהן משלמות את דמי הניהול המינימליים, משרד האוצר השיק לפני שנתיים את קרנות ברירות המחדל שמאפשרות לציבור להצטרף לקרנות עם הטבה משמעותית בדמי הניהול לתקופה של 10 שנים. לרווקות שביניכן, כדאי לוודא שאתן לא משלמות על כיסויים ביטוחיים מיותרים (כגון כיסוי לשארים בקרן הפנסיה, כפל בביטוחי בריאות, תאונות אישיות וכו'..). בנוסף, רצוי להשתדל לחסוך בנוסף לפוליסה הקיימת ממקום העבודה גם בקופות פרטיות כגון קופת גמל להשקעה שמאפשרת קבלת הטבות מס בגיל פרישה. ולעצמאיות- בתחילת 2017 הושק חוק פנסיה לעצמאים, מלבד החובה המצוינת בחוק חשוב לזכור שהפקדה למוצרים פנסיוניים חיונית על מנת שתוכלו ליהנות מהטבות מס משמעותיות בחסות המדינה ובכך תוכלו להפחית את תשלום המס וגם תגדילו את החיסכון הפנסיוני שיעמוד לרשותכן בגיל הפרישה". 

לא לחשוש להתמקח על תנאי העבודה

גם היום, הפער בין נשים וגברים בשוק העבודה לא מסתכם בשכר ובחיסכון הפנסיוני ואפליה כלפי נשים עדיין קורית, לכן חשוב שנכיר את זכויתנו ונקפיד לקבל את מה שמגיע לנו. "לאור המורכבות המיוחדת שנשים צריכות להתמודד איתה בשוק העבודה חשוב לזכור שהדין הישראלי מקדיש מקום משמעותי לסוגיית השוויון כלפי נשים ביחסי עבודה" אומרת עו"ד נטע ברומברג, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד ברנע ג'פה לנדה ושות'. "חשוב לזכור גם שלמעסיקים, בעיקר למעסיקים גדולים, יש אינטרס לקיים סביבת עבודה מגוונת ולפעול לשילובן של נשים בעבודה. בהתאמה, וכעניין של מדיניות ארגונית, כבר בשלב ראיון העבודה השיח הבודק את כישוריה של מועמדת לעבודה צריך להיות נקי משיקולים זרים, לבחון יכולות והישגים באופן ניטרלי ולא לעסוק בחיי המשפחה של המועמדת או בתכניותיה לעתיד לבוא. רצוי לקבוע כללים לגיוס עובדים שאינם עוסקים במגדר ומוציאים מכלל שימוש כל שאלה בעלת אופי מפלה. בנוסף, ובכל הקשור לחובה לתת הצעת שכר שווה למועמדת או למועמד ראוי לקבוע סולמות שכר הנשענים על מבחנים אובייקטיביים (השכלה, שנות נסיון, ידע ועוד) ולהתעלם מן המגדר של מועמד או מועמדת לעבודה. בהתאמה, מועמדת לעבודה צריכה לשים לב לעניינים אלה וכמובן – לא לחשוש מלהתמקח על תנאי העבודה שלה, ולא רק על שכרה – אלא גם על התנאים הנלווים – חופשה, אופציות, מענקים, תמריצים ועוד."

"גם בתוך תקופת העבודה חשוב לבדוק שהמעסיק מקדם נורמות של שוויון במקום העבודה" מציינת עו"ד ברומברג. "באופן טבעי, חשוב לבדוק שהמעסיק מקפיד על קידום נשים באופן שוויוני, מקיים את חובותיו לפי חוק למניעת הטרדה מינית, ובכלל זה הדרכת עובדים, קביעת תקנון למעסיקים המעסיקים מעל ל-25 עובדים וכמובן טיפול בכל אירוע או תלונה על הטרדה מינית. מקום עבודה שמקדם שוויון בין המינים נדרש להקפיד על שיח מכבד בין עובדיו ולדאוג לכך שיהיה אצלו גורם מתאים לבירור כל טענה בנוגע לכך. גם בעת פיטורים או קביעת תנאי פרישה יש לוודא שזכויותיהן של נשים אינן נפגעות אך בהיותן נשים, בוודאי שלא בעת הריון, טיפולי פוריות ופריון, הליכי אימוץ ופונדקאות, לאחר לידה, ובנסיבות של אלימות במשפחה".