הקורונה איתנו כבר קרוב לחודשיים ואין ספק שהיא שינתה את מפת התעסוקה והעבודה של כולנו. כל מי שלא פוטר או יצא לחל"ת עבר לעבוד מהבית. היו אינספור תהיות ושאלות כיצד זה יתנהל והאם זה באמת יעבוד? חודש אחרי שהחל הניסוי (הכפוי) הגדול בעולם לעבודה מהבית, החלטנו לבחון- האם החששות היו מוצדקים או שמה כל אותן תחזיות התבדו? ומנגד, מה בכל זאת נוכל ללמוד מהתקופה הזו וליישם בעתיד?

לא בטוחים

"מתחילת תקופת המשבר אנו מזהים תהליך הולך וגובר של ניסיונות PHISHING (דיוג) על רקע הקורונה. במקביל לפופולאריות של העבודה מהבית שנולדה בלא מעט ארגונים וחברות ככורח תפעולי מידי, כמענה לחוסר יכולת הגעת העובדים למשרדים; וזאת, ללא אמצעי אבטחה ובקרה נאותים, ישמש ככל שיחלוף הזמן כר נוח להאקרים לניצול החולשות הקיימות לטובת מתקפות Leteral Movement (התוקף נע ברשת ללא הפרעה) לטובת גניבת מידע, השתלטות על למשאבי הרשת, הונאות וכיוצא בזה" אומר אילן מצליח, מנהל חטיבת אבטחת המידע והסייבר בחברת 'בינת תקשורת'.

אילן מצליח (צילום: יח"צ)
אילן מצליח | צילום: יח"צ

"ניתן לחלק את הגופים והחברות לשלוש קבוצות עיקריות על פי המצב שבו המשבר הזה תפס אותם" מסביר מצליח – "ארגונים שהיו ערוכים ועשו כבר שימוש בגישה מהבית אך ללא גישה לכלל המערכות (כגון : מוקדי שרות) ונאלצו תוך כדי תנועה למצוא פתרונות יצירתיים; אחרים היו ערוכים אך תשתית התקשורת ואבטחת המידע היו מוגבלים בכמות הניגשים ונדרשו להרחיב מיידית; Uהאחרונים היו כאלה שעבודה מהבית לא הייתה בלקסיקון שלהם למעט דוא"ל ודרשו לספק פתרונות תפעוליים מיידיים ללא התייחסות להיבטי אבטחת מידע."
"כמובן שבראש ובראשונה ארגונים נדרשים ל'אבטחת מידע מאפשרת' המותאמת ככל האפשר לדרישות התפעוליות ההכרחיות וזאת מבלי להתפשר כמובן על רמת האבטחה נאותה תוך כדי הגברת יכולת הבקרה השוטפת בעיתות כאלה בנוסף לדרישות הסף של רגולציות מחייבות, כגון GDPR ואחרות".

יוסי אידלשטיין  (צילום: יח"צ)
יוסי אידלשטיין | צילום: יח"צ

 

המאמן העסקי והאישי יוסי אידלשטיין אומר כי התקופה המאתגרת הזו משנה את כולנו – גם את מי שעובד מהבית כשכיר או ממשיך לנהל את העסק שלו. "כולם יוצאים מאזור הנוחות. אזור הנוחות לא מאתגר אבל נותן ביטחון. יש בו ודאות וגם כשלא טוב לנו בו. עם זאת, יש יתרונות ביציאה מאזור הנוחות. היציאה מפעילה את המוח ביצירת פתרונות למצבים חדשים, מזרימה אדרנלין לגוף ומביאה אותנו להישגים ולחשיבה יצירתית. כעת, זה הזמן לחשוב על כיוונים חדשים לעסק או לקריירה. ללמוד קורסים ותחומים חדשים. הזמן קיים כעת למחקר רציני בתחום. יש זמן להתייעץ עם ספקים ואנשי מקצוע שונים, כולם באותו המצב וישמחו לסייע" הוא אומר. 

"בנוסף, אנחנו חייבים לתכנן קדימה. דווקא עכשיו, האי-סדר בחיים יכול לאפשר לנו להתארגן נכון ולפתור דברים שהרבה זמן נמנעו מלהגיע אליהם."

דרך חדשה לתקשר

שירלי הילינגר  (צילום: סיטי)
שירלי הילינגר | צילום: סיטי

"סיטי מאפשרת כבר שנים עבודה מהבית כחלק מתרבות העבודה ולכן כשהתחיל הסגר – היה לנו קל יותר להסתגל לעבודה מהבית ברמה הטכנית. אחרי חודש של עבודה מהבית, גם שלנו בישראל וגם של הקולגות שלנו מחו"ל – אנחנו בהחלט רואים מחוייבות גדולה של העובדים, אכפתיות אמתית כלפי הארגון והלקוחות שלו" אומרת שירלי הילינגר מנהלת משאבי אנוש סיטי ישראל. "העובדים עומדים בצורה מצוינת ביעדים שהצבנו, הקשר הקרוב בין כולם נשמר גם אם הוא לא פיזי. אנחנו עובדים בצוותים קטנים משולבים בין עובדים מישראל ומחו"ל. שיחות הוידאו תופסות את כל אחד במרחב הפרטי שלו. אני יכולה להגיד שהצוותים כבר מכירים את הבתים ואת הילדים אחד של השני משיחות הוידאו ולהכרות מסוג זה יש נופך מיוחד לא פחות. באופן כללי למדנו להכיר טוב יותר אחד את השני בתקופה הזאת. לא משנה איפה אתה נמצא בעולם– יש תחושה שכולם רוצים לעשות את הכי טוב שהם יכולים וזה לא מובן מאליו".

נראה כי המעבר לעבודה מהבית ולתקשורת באמצעות וידאו לא רק תרם להיכרות עמוקה יותר אלא אפילו הפך את התקשורת ואת דרך העבודה ליעילה יותר, כפי שמספר אלון ארבץ, מייסד ומנכ"ל חברת מודיעין הסייבר Intsight. "הבנו שצריך לקיים 'טקסים' על מנת לשמור על השגרה וכך גם על תחושת הפוקוס. מדי בוקר אנחנו פותחים את היום עם פגישת סטאנד-אפ וירטואלית, בנושאים החמים של היום. יש מחלקות שמקיימות את זה גם פעמיים ביום. בנוסף, יוצאים דוחות קבועים של כל מחלקה, על מנת לשמור על עדכונים שוטפים בין כולם. חשוב לנו לשמור על התקשורת בין אישית ולכן מבצעים שיחות וידאו על בסיס יומי."

אלון ארבץ
אלון ארבץ

כמו כן, אף על פי הציפיות, נראית עלייה בתפוקת החברה, מספר ארבץ, "על פי המדדים, המשימות נעשות בצורה מאוד יעילה. אני מחכה לראות את התמונה הכללית, לאחר חלוף הנגיף אך נראה שיש משהו משמעותי בפגישות דרך וידאו - הרבה יותר קונקרטיות, האופציה למיוט עוזרת וכך גם הסחות הדעת נעלמות. בנוסף כמעט תמיד הפגישות מתחילות בזמן, מה שלא תמיד נראה בעבודה היום יומית במשרד."

"אנחנו רואים את המצב היום כמבחן. לומדים המון על אלטרנטיבות העבודה. בעבר, כלל העובדים הגיעו למשרד. במחשבה לעתיד, ארצה לשלב ימים של עבודה מהבית. מלבד הדברים החיוביים שיוצאים מזה כמו חסכון בזמן על הכבישים, פחות זיהום, נראה שהעבודה מהבית עוזרת להבנה שונה של הדברים ומאפשרת יותר זמן משפחה. עם זאת, אני רואה ערך רב בחיבור לחברה, יצירת תהליכי עבודה, חיבור למשימה וקשר בין אישי."